כדאי שתדעו אילו תוספים בריאים לכם

היו חכמים

לא מעט אנשים מניחים כי חשוב לצרוך תוספי תזונה שונים. דבר זה רווח רבות בשנים האחרונות, אך לפעמים לא תמיד מה הן ההשלכות של כל תוסף ותוסף. אותם צרכנים לא מבינים דבר פשוט מאוד: כל אדם צריך טיפול שונה, לכל אדם יש מחלות שונות, היסטוריית מחלות שונות ועוד. למרות שויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא "טבעיים" ונותנים תחושה של "זה לא יכול להזיק" - מסתבר שכן. צריכה של ויטמינים ומינרלים מסויימים עלולים ליצור רעילות בגוף ולגרום לריאקציות מסוכנות מאוד ולכן חשוב להבין במה מדובר. בגלל כל אלו אני פה, כדי לעשות סדר אילו ויטמינים מסוכנים ומצטברים בגוף ברמה הגבוהה ביותר ואילו ויטמינים אינם נאגרים ויוצאים החוצה במהירות.

דעו אילו ויטמינים אתם מכניסים לגופכם

הויטמינים שבדרך כלל נאגרים בגוף הינם ויטמינים מסיסי שומן ומתכות:

  • ויטמין A: ויטמין זה חיוני בעיקר לתקינות העיניים והראייה, מערכת החיסון, חידוש תאי עור ואלסטיות של העור ונוגד חמצון חזק מאוד. עם זאת כאשר נצרך ויטמין A מהמזון (בעיקר בצורת "בטא קרוטן") לא יהיו ראקציות מסוכנות והגוף ידע לסנטז את הויטמין בגוף למקומות הנכונים לו ואת השאר ישטוף החוצה. לעומת זאת כאשר הגוף מקבל עודף של ויטמין A מתוספים הוא נאגר בגוף ועלול לגרום לריאקציות חמורות כגון כאבי ראש, בצקת מוחית וחום גבוה. בנוסף, לטווח הארוך, ויטמין זה עלול לגרום לבעיות כרוניות כמו אנורקסיה, ירידה בצפיפות מסת עצם, תפקודי כבד ועוד. ניתן לקבל ויטמין A מהצומח מכל הפירות והירקות כתומים, ירקות צהובים ומעלים ירוקים. בנוסף, מהחי ניתן לספוג אותו על ידי צריכה של כבד, שמן דגים וחלמון של ביצה.

  • ויטמין D: ניתן לקבל אותו רק מהשמש ולכן נקרא גם ויטמין ה"שמש". תפקידו של ויטמין D הוא לגרום להומיאוסטזיס (שפעול) של סידן. הדרך היחידה שניתן לספוג אותו היא להיחשף לשמש בשעות לא חמות: מ- 10:00-12:00 ומ- 16:00-18:00 במגע ישיר עם העור ולא דרך בגדים, חלונות, קרמים וסבונים. דבר נוסף שלא יודעים הוא שכיום מאוד קשה לספוג אותו עקב אורח החיים המשרדי, מאחר שבמשך כל היום אנו נמצאים במשרד או במזגנים ולא נחשפים לשמש ישירות. לצד אלו, ישנו חשש כבד גם מהסכנה הכרוכה בחשיפה לשמש ולכן נמרחים בקרם הגנה שמפריע לספיגה של הויטמין. אציין גם, כי עוד עניין שמפריע לספיגה הוא ביגוד רב - לרוב מטעמי צניעות. כדאי להדגיש כי מחסור של הויטמין עלול לגרום בין היתר להשמנה ודיכאון.

  • ויטמין E: ויטמין זה חיוני למלחמה נגד רדיקלים חופשיים ואחראי על חסינות הגוף. הוא שומר על תקינות ואלסטיות של העור, נוגד חימצון חזק ביותר ומסייע בנטרול רדיקלים חופשיים, בנוסף הוא מונע חמצון של השומנים שגורמים נזק לתאים ומתפקדים כחסם יעיל נגד גורמי סביבה מזיקים. חסר של ויטמין E יכול להתבטא בהרבה קמטים והדרך הטובה ביותר לספוג אותו היא באמצעות מזון: הוא קיים בשקדים, אבוקדו, שמן נבט חיטה, זרעי חמניות, קיווי, תרד, ברוקולי ועוד. כיום מחקרים מראים שויטמין E בשילוב של אומגה 3 מאוד מסייע בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

  • ויטמין K: הויטמין הכי לא מקובל בכיתה משום שלא הרבה מכירים אותו. ישנם שני סוגים של ויטמין K בגוף: הראשון הוא ויטמין 1K שהוא אחראי על קרישיות הדם והא קיים בעלים ירוקים כמו פטרוזיליה, עלי תרד, בזיליקום, ברוקולי, כרוב, חסה, אבוקדו וגם בשמנים מסוג קנולה, זית וסויה. סוג נוסף הוא ויטמין 2K  המיוצר על ידי חיידקי המעי הגס, והוא זה שאחראי על צפיפות עצם תקינה. הוא קיים במזונות מהחי: כבד, חלמון ביצה ויוגורט ביו.

מתכות: לא כל מה שחשבתם

ברזל הינו מינרל קריטי והוא בעל חשיבות רבה לגוף האדם. תפקידו העיקרי של הברזל הוא השתתפות בייצור כדוריות דם אדומות במח העצם אשר מכילות את ההמוגלובין ואחראיות על קליטת החמצן מהריאות והעברתו לתאי הגוף. בנוסף, הוא חיוני ליצירת אנרגיה בתאי הגוף, תפקוד מוחי תקין, פעילות תקינה של מערכת החיסון ועוד. חוסר של ברזל בגוף יכול לגרום לאנמיה, ובחסר קיצוני עלול לגרום להפרעות תפקודיות חמורות. עם זאת חשוב לציין כי עודף של מינרל זה הוא רעיל.

הברזל קיים במזונות מהחי שמתפרקים בגוף בקלות. לאנשים שלא מצליחים לספוג אותו רק ממזונות מהחי מומלץ לצרוך אותו ביחד עם מזונות המכילים ויטמין C (עגבניה, גמבה, פלפל, לימון, פפאיה ועוד) וכמובן להרחיק מקפאין שמפריע לספיגתו. לצמחוניים וטבעוניים, מומלץ לצרוך מקורות ברזל באמצעות המקורות הבאים: שמרי בירה, מולסה, טחינה מלאה, אצות, עלים ירוקים עליים, סלק, אבוקדו, אפונה, בטטה, קטניות (פולי סויה, עדשים, פול), דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. כל אלו הם ויטמינים ומינרלים שמצטברים בגוף ולא מומלץ לקחת אותם כתוסף אלא רק אם קיים חסר בגוף ולאחר שהתייעצתם עם איש מקצוע והוא אישר לקחתו.

לקריאה נוספת:
חשיבות חומצה פולית בתזונת האדם
כל מה שרציתם לדעת על ויטמין B1
מה אתם יודעים על ויטמין D?
להצטרפות לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

הויטמינים שנשטפים החוצה הכי מהר: ויטמינים מסיסי מים

בנוסף לויטמינים שכבר ציינו, ישנם ויטמינים נוספים שלא מצליחים להשאר בגופינו זמן רב. אלו ויטמינים שכולנו מכירים, אך לא באמת יודעים מהי הסגולה של כל אחד:

  • ויטמין C: ויטמין זה חשוב מאוד לחיזוק המערכת החיסונית, הוא נוגד חימצון מאוד חזק (מומלץ למעשנים ולספורטאים) ומשתתף ביצור קולגן בעור. קיימים בשוק תוספי ויטמין C במגוון צורות ונגזרות, אני ממליצה לצרוך ESTER C  עם שחרור מושהה, כך הגוף מספיק לספוג אותו לפני שהוא נשטף החוצה בשתן. ויטמין C קיים במזונות כמו פלפל אדום, קיווי, פירות אדר, תותים ועוד.

    שימו לב: אנשים עם נטייה לאבני כלייה או בעיות בכליות לא לצרוך משום אופן. אנשים עם חומציות ובעיות במערכת העיכול להתייעץ.

ויטמיני B

ויטמינים אלו אחראים על מגוון תהליכים בגוף והם יוצרים סינרגיה נהדרת כאשר הם נצרכים יחדיו (אפקט 1+1=3):

  • B1: בעל קשר ישיר למערכת עצבים מרכזית ולמטבוליזם של סוכר.
  • B2: אחראי על הפקת האנרגיה, חשוב לתחזוקת שיער, ציפורניים ועיניים (בשתן יוצא כצהוב זרחני).
  • B3 (ניאצין): מוריד רמות כולסטרול ומשתתף במטבוליזם של פחמימות. הוא ממלא תפקיד מפתח ביצור סרוטונין ומלטונין (הורמוני רוגע ושינה).
  • B5: חיוני ליצור המוליך העצבי אצטיל כולין שאחראי בין היתר על הזיכרון. בנוסף חשוב ליצירת הורמונים בגוף.
  • B6"ויטמין הרוגע" חשוב ליצירת סרוטונין (הורמון הרוגע) ובנוסף משתתף בתהליכי חילוף החומרים של חלבונים.
  • B9: נודע בשם חומצה פולית והוא חיוני ליצירת תאים. החומצה הפולית מקטינה את הסיכוי למחלות לב וכן מקטינה את הסיכוי למומים מולדים במערכת העצבים המרכזית של העובר (לכן לכל אישה בגיל הפוריות שמתכננת הריון מומלץ לקחת ויטמין זה). בנוסף, חשוב להדגיש שחומצה פולית חיונית לספיגת ויטמין B12!
  • B12: ויטמין זה הינו אחד הויטמינים "המקובלים" כיום והא חשוב ביותר לצמיחה והתפתחות. הוא משתתף בחלוקת תאים ובשמירה על תאי עצב. חוסר בו יתבטא בעייפות, קור, דיכאון, השמנה, חולשה גופנית, התעלפויות, חרדה, חילוף חומרים איטי שגורם להשמנה, בעיות זיכרון, קשב וריכוז, נשירה, אנמיה, חוסר התמצאות ובלבול. ויטמין זה מצוי במגוון מקורות מזון. נציין בנוסף שהספיגה מהחי היא הטובה ביותר ולכן מומלץ לצרוף בעיקר בשרים, הודו, דגים, חלב, גבינות וביצים. לצמחוניים מומלץ להיעזר בתוספים שונים.

לסיכום

כמו שאנחנו נזהרים מפני סכנות שונות כדאי שנתחיל לבדוק מה הם המאכלים והתוספים השונים אותם אנחנו נוהגים להכניס לגופינו בלי לדעת האם הם יעילים לנו - או לחילופין להרע לנו. ויטמינים הינם דבר מבורך, ומומלץ לצרוך אותם בעזרת מאכלים, משקאות ומזונות שונים המכילים ריכוזים שלהם. אם הינכם מחליטים להתחיל להשתמש בתוספים ותחליפים זכרו שתמיד עליכם להיוועץ עם איש מקצוע לפני. רק בריאות! (:

אתם מוזמנים לבקר אצלי בקליקניה למציאת פתרון לכל אחת מהסיבות שנרשמו למעלה. על ידי אבחון נכון ומציאת מקור הבעיה, אבחר את סוג הטיפול הנכון ובעזרתו נגיע לתוצאות הטובות ביותר.
מוזמנים להצטרף אל קבוצת הפייסבוק בניהולה של רעות קפויה.