מאמן צריך לדעת ליצור אצלו ביקוש
מאמן צריך לדעת ליצור אצלו ביקוש

עוד קצת על המודל הכלכלי

בהמשך השתכללה ההסתכלות של המודל והיום בהסתכלות גם על הצד של המוכרים ניתן לומר שככל שמוצר יהיה נדיר יותר - המחיר שלו יהיה גבוה יותר וככל שהוא נפוץ - נמוך יותר. בתחום העיסוק של אורח חיים בריא, כמו גם בתחומים אחרים, היצע אנשי המקצוע, האימונים, הטיפולים והמוצרים הנלווים הוא עצום ועל אף שהביקוש הולך וגדל - יותר ויותר אנשים מודעים לצורך לקיים אורח חיים בריא, ההיצע עדיין גדול יותר והולך וגדל. מכאן רמת החדשנות הגבוהה בתחום ויצירת סוגי אימון ומודלים לאימון חדשים כמו ציוד נלווה חדשות לבקרים. במאמרים קודמים דיברנו על הצורך בשיווק, יחסי אנוש טובים ורמה מקצועית גבוהה מאוד על מנת להצליח. אך האם די בכך? התשובה היא כמובן מורכבת, מכיוון שאנשים אינם סחורות או מוצרים, ובוודאי שאינם מספרים ולכן חוקי הכלכלה הקלאסית אינם פועלים עליהם. אז מה גורם לאנשים לבחור במאמן זה או אחר? או במטפל זה או אחר?

ליצור ביקוש

היום הבחירה משקפת פעמים רבות את "חוכמת ההמונים" המלצות ברשתות החברתיות או חברים שאינם וירטואליים. מחירים שווים לכל נפש או שפע של שיעורים או זמינות, באופן מפתיע לא בהכרח יגרמו לנהירה של מתאמנים או צרכנים. סיבה אחת להתנהלות מעין זו משקפת את העובדה שבעולם שלנו היום, זמינות ומחיר נמוך מעוררים פעמים רבות תהיות עד כדי הנחה כי אולי מדובר במוצר או שירות שאינו מספיק "ברמה", אינו מספיק טוב. סיבה נוספת משתקפת כבר באמירתו הנצחית של גראוצ'ו מרקס הקומיקאי האלמותי: "לעולם לא אצטרף למועדון שיאפשר למישהו כמוני להיות חבר בו", או במילים אחרות אנשים מתייחסים בחשדנות למקום המוכן לקבל אותם בזרועות פתוחות ובנכונות. השאיפה הטבעית, לכאורה, לפי תפיסה זו, היא שאנשים תמיד שואפים להתקבל למקומות גבוהים וטובים יותר, מקומות אקסקלוסיביים ש"לא מקבלים כל אחד". מכאן צמיחתם של מועדוני חברים למיניהם. ובתחום אורח חיים בריא על גווניו? לעיתים, אנשים מוכנים להמתין בתור למאמן שהוא עמוס במיוחד או "מפוצץ במתאמנים". שהרי אם אין לו זמן הרי שבהכרח הוא מבוקש וכדאי להמתין לו. וכך הפכה הזמינות והנכונות לסוג של "אויב הביקוש", אם אתה רוצה להיות מבוקש אולי כדאי שתשדר חוסר זמינות?

ניתן להביא כדוגמה (מתוך רבות) רופא פלסטיקאי בעל שם. מעבר למראה הפרזנטטיבי (כמובן חשוב אצל העוסקים בתום זה), זמן ההמתנה לקביעת תורים בקליניקה שלו עומד על חודש-חודשיים לפחות, גם אם מדובר בטיפולים קצרים. מעניין לא פחות, שלמרות שנקבע תור מראש, עדיין עם ההגעה אל המרפאה התורים אינסופיים במרפאה הכוללת עוד כמה מומחים הקשורים לשיפור אסתטי (רופא שיניים, קוסמטיקאית ועוד). כך כל יום בממוצע עוברים בקליניקה זו למעלה קרוב ל- 100 (!) איש, ורובם ככולם חיכו לתור שבועות ויותר ומחכים ובסבלנות מפתיעה גם בעת שהם מגיעים לתורם בשעה הייעודה. כך נוצר ביקוש יוצא דופן, מוצר נחשק לכאורה שקשה להשיגו (להבדיל לדוגמא מאיש מקצוע אחר שהינך קובע תור וכבר באותו היום או למחרת הינך מוזמן). מקרה זה דומה לשאר המקצועות בתחום אורח החיים הבריא ואסתטיקה (ספרים ומכוני טיפולים אסתטיים בדומה) זמינות לא גבוהה או מחיר יקר, כמובן הם עשויים במקרים רבים לעשות את ההבדל בהצלחה הכלכלית של אנשי מקצוע. כמובן שלא תמיד המחיר דווקא משקף את איכות הטיפול המוענק או הרמה המקצועית. מעבר להיצע וביקוש, כאמור אנחנו חיים בעולם דיגיטלי ומכאן שביקוש לאיש מקצוע מסוים לעיתים משקף את מידת הנוכחות שלו במדיה והיכולת לייצר סביבו באזזז.

לקריאה נוספת:
על החשיבות של אימונים מותאמים אישית
קשיים בתקשורת הבינאישית בין מאמן למתאמן
מדוע ניצחון קשה משמעותי יותר מניצחון קל?
הרשמה לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

מובילי דעה חדשים כל הזמן

בשנים האחרונות, בשל ריבוי ערוצי טלוויזיה, תוכניות אורח חיים בריא למכביר, אתרי אינטרנט ועוד, קל יחסית להגיע למדיה לסוגיה. קבלת תואר מומחה מטעם המדיה אינה תמיד בהלימה לרמת ההכשרה המקצועית. על מנת לצבור 100,000 חברים בפייסבוק, או להיות כוכב עולה ומוביל בישראל ביוטיוב, לא המקצועיות הינה החשובה בעיקר, אלא תכונות אחרות. וכך, מדי שנה צצים להם מובילי דיעה חדשים שמעטים מהם בכלל אנשי מקצוע. לחוכמת המונים, כאמור, יש כוח משכר ונוכחות של אותו איש מקצוע בתדירות כה גבוהה בכל סוגי המדיה - כמובן מעלה הסיכוי גם לרמת השתכרות גבוהה במיוחד בתחום בו הוא עוסק.

אינטליגנציה רגשית

למה שמכונה פעמים רבות "אינטליגנציה רגשית", כאשר הכוונה היא בעיקר לרגישות ויכולת גבוהה לתקשורת בינאישית, השלכות מרחיקות לכת על רמת השתכרות של אנשי מקצוע (פוטנציאלית גבוהה יותר), שירותיות מעולה, שביעות רצון של הקליינטים, לרבות המלצה עליהם לאחרים ועוד. גם כאן, אין הלימה בהכרח בין תכונות אישיות אלו של אותו איש מקצוע לבין המקצועיות בפועל. כך ייתכן, שאותו מדריך אימון אישי שעבר סך הכל קורס מדריכי כושר בסיסי ללא שום הכשרה נוספת, הינו בעל אינטלגנציה רגשית גבוהה במיוחד וכל מתאמניו משוכנעים שהינו עם הכשרה רחבה לא פחות מאשר רופא ספורט... זאת מכיוון ששירותיות ברמה גבוהה במיוחד עשויה, במקרים רבים, ליצור הילה וכוח משיכה לאותו איש מקצוע בלי קשר לרמה המקצועית.

איך לבחור יש מקצוע בתחום אורח חיים בריא

  • המלצות: חשוב מאוד לקבל מאנשים שהינכם מכירים וסומכים על שיקול דעתם.
  • הכשרה מקצועית בתחום בו הוא עוסק: חשוב וגם לגיטימי לשאול וגם לראות אם ישנה תעודת השכלה או ניסיון בתחום.
  • לבדוק ברשת האינטרנט פרטים על אותו איש מקצועי: האם יש משובים שליליים, האם יש אולי פרטים שחשוב שתדעו (בתחומים כמו: אתיקה, מוסריות, התחום הפלילי וכך הלאה).
  • מחיר ריאלי: האם המחיר הינו מתאים למה שתכננתם להוציא? האם הדבר בכלל מוצדק פר אותו שירות ולמה שמקובל בשוק? האם המחיר הינו בהלימה לרמת הניסיון וההכשרה של איש המקצוע?
  • האם במהלך הטיפול/אימון וכדומה חל השינוי המתבקש? השגתם את מטרת האימון? במקרים רבים, לא משיגים את מטרת האימון ולמרות הכל אנשים ממשיכים לשכור שירותיו של אותו איש מקצוע ושום דבר ממשי לא קורה. הדבר רלוונטי בכל תחומי החיים למעשה.

הכותבים הינם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
אל האתר של איתי:
www.itaiziv.co.il