סוכריות גומי צבעוניות ומסוכרות - לא מומלץ למשלוח המנות
סוכריות גומי צבעוניות ומסוכרות - לא מומלץ למשלוח המנות

עבר חגיגות השמחה נסובו גם סביב האוכל, אך האוכל המשמח לאו דווקא היה עשיר בקלוריות מסוכרים שונים. היום "אוכל מפנק" שולח אותנו, ובעיקר את ילדינו, לעולם של ממתקים רווי סוכרים ושומנים.

היות וחג פורים הינו חג של כוח של עשייה הגורמת למצב של "ונהפוך הוא" - שינוי על ידי מעשים (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק א'), זה גם הזמן שלנו לעשות "ונהפוך הוא". כיום, רבים מאיתנו נשלטים על ידי הפיתויים הקיימים בחוץ, בעיקר על ידי "מאכלים מפנקים", אשר לרוב אינם בריאים. לכן, חג פורים הינו חלון הזדמנות לעשות עבורנו את "ונהפוך הוא": אנו נשלוט ונבחר את המזונות אשר נתפנק על ידם, ונרענן ונשנה את ההגדרות של מהו אוכל מפנק ומהו פינוק עבורנו (זה לאו דווקא צריך להיות אוכל). במאמר זה אעלה אפשרויות שונות ליצירת משלוח מנות בריא יותר.

חטיפי חלבון

בוודאי תהיתם אם טעיתי והתכוונתי ל"חטיפי בריאות". אז זהו, שלא. מגוון רב של מוצרים המכונים "חטיפי בריאות" קיימים היום בשוק, אך אלו כלל לא חטיפי בריאות, אלא ממתקים במסווה בריאותי. "חטיפי הבריאות" מכילים, אומנם, רכיבים בריאים כגרעינים, אגוזים, שקדים אך כמות הסוכרים בהם גבוהה מאוד. חשוב לדעת שגם אם הם מכילים דבש, מולסה, סילאן וכדומה, מרכיבים טבעיים ובריאים כביכול, בגוף הם מתורגמים לגלוקוז ופרוקטוז, שהם סוכרים אשר הופכים את "חטיף הבריאות" לממתק לכל דבר. היתרון היחיד של החטיפים הוא תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה שהם מכילים.

חטיפי החלבון לא תמיד מכילים מרכיבים בריאים יותר מ"חטיפי הבריאות" שהוזכרו לעיל. גם הם מכילים פרוקטוז, סוכרים, סיבים תזונתיים ומיני מרכיבים בהתאם לטעם החטיף, אך הדבר שעושה את ההבדל הוא תכולת החלבון בהם. החלבון בתזונה משפיע על רמת השובע וצריכת מזון המכיל גם חלבון גורמת לשובע גדול יותר בהשוואה לצריכת מזון ללא תכולת חלבון. צריכת חטיף חלבון תתרום לעלייה בשובע ולכן עשויה למנוע צריכת שאר המוצרים שבמשלוח המנות בפעם אחת, ולהשאיר קצת להמשך היום. כשאומרים חטיפי חלבון רובנו מדמיינים את החטיפים של פעם, חסרי הטעם, אך כיום ניתן למצוא מגוון רב של חטיפי חלבון טעימים ומזינים. אני ממליצה על חטיפים של חברת perfect zone ,zone nugo או של חברת ener zona. לחברת ener zona יש מוצרים טעימים כצ'יפס עשיר בחלבון, ממש כמו תפוצ'יפס אך עם חלבון (רעיון אדיר דרך אגב), עוגיות mini rocks בטעם שוקולד ועוד. יש מגוון רב וניתן להשיגם בחנויות הטבע והסופר-פארם.

פירות יבשים

הפירות היבשים מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, והם בעלי יתרונות בריאותיים רבים: עשויים לתרום להורדת כולסטרול ושומנים שבזרם הדם (בעיקר תמרים, רימונים), לתרום למניעת עצירות (שזיפים, תאנים) וכדומה. הפירות היבשים לא רק בריאים אלא גם מושכים את העין בשל הצבעוניות שלהם, ולכם די ברור שגם המבוגרים וגם הילדים ישמחו למצוא מגוון פירות יבשים מתוקים במשלוח המנות. אני ממליצה לקנות פירות יבשים באריזות סגורות אשר עליהם רשומים מרכיבי המוצר, דבר המאפשר בחירת המוצר הבריא יותר (ללא צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח וכדומה).

הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה של סוכר, והיות והם קטנים (מצומקים בשל הוצאת המים) נוהגים לאכול מהם בכמות גדולה, אך אין ספק שעדיף לאכול זאת על פני ממתקים מעובדים. ממתק מהטבע תמיד עדיף.

ממתקי ויטמינים ומינרלים

ממתקים יהיו בכל מקרה במשלוח המנות, אז למה לא לקנות כאלו המכילים תכולה גבוהה של ויטמינים ומינרלים? ניתן לקנות דובונים או סוכריות שונות המכילות ויטמינים. כדאי לשים כמות קטנה מאוד מהם כדי למנוע צריכת יתר של ויטמינים. מספר מועט של סוכריות ודובונים אלו ימעיטו מכמות שאר הסוכריות השונות שבתפזורת ויעלו את הערך התזונתי של המשלוח. אפשר לקנות לדוגמא ויטמין C וויטמינים בדובונים של "יומי" ואת השאר לחלק לילדים בבית מדי יום.

ריבות קטנות וקרקרים מקמח מלא

ניתן למצוא ברשתות הסופרמרקטים אריזות של ריבות קטנות (10 גרם בערך) כמו אלו המחולקות בארוחת בוקר במלונות. ניתן לקנות ריבות בטעמים שונים, זה צבעוני, טעים והילדים כמבוגרים, ישמחו לקבל זאת וליהנות ממגוון טעמים. לצד הריבות אפשר להכניס חפיסה קטנה של קרקרים, עדיף מקמח מלא.

מוצרים המכילים חרובים

חרובים כשלעצמם בריאים מאוד, מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ניתן למצוא מוצרים רבים המכילים חרובים והם מהווים את התחליף הבריא יותר/פחות מזיק לשוקולד. יש וופלים בטעם חרובים, עוגיות מקמח מלא עם חרובים (זה בטעם שוקולד) ועוד.

"המרשרשים"

תחליף לחטיפים בשקית - תחליפים בריאים יותר לחטיפים המרשרשים כתפוצ'יפס וכדומה, יכולים להיות או כאלו המכילים כמות גבוהה של חלבון (כצ'יפס של חברת ener zona), או חטיף של פירות וירקות יבשים כתפוחים מיובשים, או שקית של ירקות שורש מיובשים כסלק, בטטה וכדומה. חטיפים אלו מכילים לא מעט שומן ולא תמיד נשמרים כל הויטמינים והמינרלים שבפרי או בירק, אך חלק נשאר וזה עדיף מכלום.

פירות טריים

אני בטוחה שילדים לא יאהבו פיתרון זה, אך פרי אחד או שניים במשלוח לילדים או מספר רב יותר של פירות טעימים כתותים, ישמחו את המבוגרים.

אוזני המן

אי אפשר להכין משלוח מנות ללא אוזני המן. רצוי לקנות אוזני המן המכילים חמאה ולא מרגרינה, המכילה שומני טראנס המזיקים באופן מובהק לבריאות. כדאי לקנות אוזני המן העשויים מקמח מלא וכאלו עם מילויים מעניינים וטעימים כמילוי תמרים ואגוזים, פירות יבשים, טחינה וסילאן.

מוצרים מקמח מלא

באופן כללי אני ממליצה לבחור מוצרים המכילים קמח מלא. קמח מלא מכיל סיבים תזונתיים התורמים לבריאותינו על ידי הורדת הערך הגליקמי של המזון, הוצאת עודפי סוכרים שומנים מזרם הדם וסילוקם מגופינו. ניתן למצוא היום מגוון רב של מוצרים מקמח מלא כבייגלה מקמח מלא, עוגיות מקמח מלא ועוד. כמו כן, מומלץ לבחור ממתקים עם צבעי מאכל טבעיים ולהימנע ממוצרים המכילים צבעי מאכל סינטטיים המזיקים לבריאות. כנ"ל לגבי מזונות המכילים חומר משמר ומונוסודיום גלוטמט, E621 או MSG - זהו הסימון התזונתי של התוסף וכדאי להימנע מקניית מוצרים שברשימת מרכיביהם סימון זה.

לסיום

ניתן לומר כי התכלית של מצוות חג הפורים נעשים מתוך כוונה למשוך לחיינו כוחות של שמחה, אשר ימלאו אותנו בהצלחה לפחות עד פורים הבא, אז בואו נכניס גם מרכיב של בריאות ואין ספק שהוא יעצים את השמחה והאושר במהלך השנה.

חג פורים שמח ומבדח (:
יעל רחמנוב, יועצת לתזונה.
אל האתר של יעל: www.yael-nutrition.com

באתר תוכלו למצוא מגוון מתכונים לפורים לשימושכם במהלך החג.
כתבות דומות משנים קודמות:

איך לעבור את פורים ואת משלוחי המנות בשלום?
פורים שמח: משלוח מנות