מעבר למזון מוצק הוא תהליך חשוב לתינוק
מעבר למזון מוצק הוא תהליך חשוב לתינוק

מעבר למזון מוצק: מה הם הפרמטרים לבדיקה אם נכון להתחיל טעימות מזון?

  • האם התינוק מראה עניין באוכל כשאוכלים לידו?
  • יכולת להישאר זקוף תוך החזקת הראש הדרושה לשם לעיסה ובליעת המזון המוצק.
  • יכולת תיאום בין העין ליד.
  • יכולת בליעת מוצקים, כאשר יכולת זו נלמדת למעשה תוך כדי התנסות.

באם התינוק מוכן - איך מבצעים את המעבר לאוכל מוצק?

מתחילים להגיש מזונות מבושלים טחונים במרקם דק. מגישים במשך 3 ימים את אותו המזון כדי לוודא שאין תגובה אלרגית לאותו המזון. לאחר בדיקת מספר מזונות ניתן לשלב ביניהם בצורה של מרק למשל. לרוב ממליצים להתחיל עם הירקות ולעבור לפירות, כיוון שהם מתוקים וקל יותר לתינוק להתחבר אליהם, אך זו רק המלצה ולא הכרח. ניתן לשלב מדי פעם ירקות ומדי פעם פרי.

חשוב להקפיד על כמות של עד 2 כפיות מזון טחון ליום ולא יותר. עד גיל 6 חודשים האכלה של ארוחה שלמה של מוצקים במקום הנקה או תמ"ל (תרכובות מזון לתינוקות) אינה ממלאת את הצרכים התזונתיים של התינוק, ושילובה במסגרת סדר היום התזונתי תיתכן ותיצור מחסורים תזונתיים.

מה החשיבות של מגוון מזונות בשלב זה?

מתרבים המחקרים המצביעים על כך שישנו חלון הזדמנויות בין החודש הרביעי לחודש השביעי שבו חשיפה למגוון טעמים ממזונות שונים תעלה את המגוון התזונתי והנכונות של התינוק לטעום מאכלים שונים בהמשך החיים (להלן מחקר לדוגמא). מאחר שכך, ניתן ומומלץ לטחון את המזון בעיקר אם נותנים בכמויות קטנות את רוב המאכלים, למשל אפונת גינה, עדשים, בשר הודו, ירקות מסוגים שונים כמו ברוקולי, סלק ועוד.

האם חשיפה למזונות שונים תמנע אלרגיה לאותם מזונות?

היום ידוע שהמזון היחיד המוכח מחקרית שחשיפה מוקדמת אליו תיתכן ותקטין את הסיכוי לבעיה רפואית היא חשיפה לגלוטן, והיא חייבת לבוא במקביל להנקה (אחרת אינה תופסת). לכן, לאימהות המניקות את ילדם מומלץ לחשוף אותו לגלוטן על ידי תוספת מעט סולת למזון של התינוק.

לקריאה נוספת:
כמה הילד צריך לאכול?
בעיות אכילה של הגיל הרך
כל הדרכים להזנה רגועה של התינוק שלכם

התינוק הגיע לגיל חצי שנה - איך מתקדמים?

בגיל זה מארגנים שתי ארוחות של מזון מוצק לתינוק: האחת, ארוחה של פרי בתוספת רכיב שומני כמו טחינה, אבוקדו או שקדיה (ממרח שקדים ללא סוכר). הארוחה השנייה תכיל ירקות מבושלים, מקור של חלבון כמו בשר עוף, בשר הודו, בשר בקר, דג או קטניות בשילוב מעט פחמימות (אורז, תפוח אדמה, פסטה וכדומה). חשוב ומומלץ לגוון בתוך קבוצות המאכלים, להכניס ירקות פחות שגרתיים כמו סלק, ברוקולי וכדומה.

הכמות שנאכלת נקבעת על ידי הילד, הוא זה שמרגיש כמה הוא רעב לאוכל ועד כמה הוא מסוגל פיזית ללעוס ולבלוע. בהדרגה ובהתאם לדרישה של התינוק, מעלים את כמויות האוכל הטחון שהתינוק אוכל. חשוב לדעת שפעולת גריפת האוכל מהכפית ודחיקתו לאחורי הפה לבליעה היא פעולה מוטורית השונה מפעולת המציצה/יניקה שהתינוק היה מורגל אליה עד עכשיו, ולכן דורשת תרגול. כדי לאכול כמות גדולה יותר על התינוק לשכלל את המיומנות החדשה הזו. בהתחלה ניתן להשלים עם הנקה או תמ"ל את הארוחות. מומלץ להשלים שלא בצמוד לאכילת המוצקים כדי שלא ייווצר מצב שבו לתינוק ברור שאם לא יאכל יקבל ישר את האוכל המוכר והידוע - ההנקה/תמ"ל.

אוכל טחון לתינוק: עד מתי?

לאחר שהתינוק ביסס את יכולת האכילה של המזון הטחון ונהנה מהארוחות, ניתן בהדרגה להסמיך את האוכל המוגש על ידי שילוב פחות נוזלים. בהמשך אפשר לנסות להאכיל באוכל מעוך במזלג ומגורד על מגרדת דקה. בשלב זה ניתן להושיב את התינוק בכיסא האוכל לזמן הארוחה (כמה דקות), גם אם אינו מתיישב בעצמו, כל עוד הוא יציב בכיסא לאחר הושבה. בצורה זו יכול התינוק להושיט ידיים ולגעת באוכל, לחוש את מרקמו ולהביאו אליו לפה.

למה אוכל אצבעות?

אוכל אצבעות הוא כל מזון שהתינוק מסוגל לאחוז ביד ולהאכיל את עצמו. בהתחלה מדובר בקוביות של מזונות רכים כמו אבוקדו, בננה, בטטה ועוד, ובהמשך עוברים לכדור בשר, חתיכת לחם טבולה ברוטב וכדומה. זה שלב חשוב מאוד להתפתחות האני העצמי של הילד ולפיתוח העצמאות והרגשת המסוגלות שלו. לכן, למרות הלכלוך המלווה שלב זה, חשוב לאפשר אותו לתינוק.

לסיכום

האכלה ואכילה בגיל הצעיר היא אינטראקציה מאוד חשובה להתפתחות הרגשית של התינוק, וחשוב שתעשה בהתאם ליכולת ולהתפתחות של התינוק. אין מה למהר ולהילחץ מכך שהבן של החברה כבר התקדם בשלבים. ישנו טווח תקין של כמה חודשים לכל שלב. היו קשובים לילדים שלכם, אתגרו אותם אך אל תלחצו. האכלה נעימה ומגוונת תגדל ילד שנהנה ואוהב לאכול.

הכותבת היא תרצה שני, דיאטנית ילדים המייעצת דרך הסקייפ בבעיות אכילה והאכלה בגיל הרך. חברת פורום הילדים של עתיד. אל האתר של תרצה: www.feedkids.co.il