חלב וגבינות עיזים - גם טעים וגם בריא?
חלב וגבינות עיזים - גם טעים וגם בריא?

הרבה סידן וחלבון

חלב עיזים הוא מקור מצוין לסידן בעל זמינות ביולוגית גבוהה. אם הגוף שלכם זקוק לסידן - כדאי שתצרכו חלב עיזים, מכיוון שהוא מכיל 20%-10% יותר סידן מחלב פרה הפופולארי. בנוסף, ניתן להבחין שחלב העיזים מכיל גם חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, אך בניגוד לחלב הפרה רמות חומצות האמינו בו גבוהות יותר (יחד עם זאת, חלבון חלב העיזים דומה לחלבון חלב הפרה בכל הנוגע לתגובה האלרגנית שלהם). הרכב החלבונים של חלב העיזים אשר נפגש עם חומצות הקיבה יוצר מתח קרום וגבן קטן ועדין ביחס לחלב הפרה. לכן, חלב העיזים קל ומהיר יותר לעיכול וגם ריקון הקיבה.

יתרונות נוספים של חלב העיזים

  • מכיל רמות חומצות שומן גבוהות יותר מחלב הפרה: מכיל 16% יותר חומצות שומן חד בלתי רוויות ו- 25% יותר חומצות שומן רב בלתי רוויות, ובעל הרכב ייחודי המשפיע פיזיולוגית על הספיגה במערכת העיכול.
  • בעל השפעה אנטי דלקתית: מכיל אוליגוסכרידים (שרשראות קצרות של סוכרים) המעוכלים באופן חלקי במעי, ולכן יכול לסייע במחלות מעי דלקתיות. מסתבר שבחלב העיזים יש גורמי חיסון המועברים אל הגוף שלנו כתוצאה מצריכתו. הוא מרפא פצעים ויראליים בפה (אפטות), מסייע נגד וירוס ההרפס (מחקר ישראלי חדש מצא כי חשיפה לחלב עיזים תרמה ל- 60% מהרס הוירוס) ומסייע למערכת החיסון של הגוף על ידי ניטרול רעלנים חזקים באמצעות גנגליאוזידים (רכיבים שומניים המצויים בו).
  • מסייע בספיגת המינרלים בגוף.

לקריאה נוספת:
כל מה שלא ידעתם על חלב עיזים
קפה ובריאות: היתרונות הבריאותיים שבקפה
מסתורי השוקולד: האם שוקולד בריא?

טיפים לשילוב בתפריט התזונה שלכם

  • מומלץ להוסיף ליוגורט העיזים מעט קינמון שהינו בעל תכונה מחממת ותורם לאיזון רמות הסוכר בגוף.
  • ארוחת בוקר משגעת: יוגורט עיזים בתוספת 2 כפות פתיתי שיבולת שועל (קוואקר) - מצוין למערכת העיכול על הבוקר.
  • מומלץ להוסיף לילדים כפית קקאו או דבש לכוס חלב העיזים על מנת לקבל משקה טעים ובריא שיסייע להם להתרגל לטעם חלב העיזים.
  • מומלץ לשלב בכריכים ממרחי גבינות עיזים: אל תשכחו להשתמש בלחם מקמח מלא ובתוספת הרבה ירקות!
  • חיסון נגד חיידקים: יוגורט עיזים משתלב בצורה יוצאת מן הכלל עם חמוציות מיובשות ללא תוספת סוכר. מומלץ להוסיף כף חמוציות כאלה - ארוחה נוגדת חיידקים נהדרת.

מתוך כנס "תזונה מונעת - איחוד כוחות". ליקט וערך: חיים פלטן.
הכותבת היא הדיאטנית לימור בן חיים, יועצת תזונה למשק צוריאל.