אל תשכחו לעשות חימום כמובן לפני המשחק!
אל תשכחו לעשות חימום כמובן לפני המשחק!

נקודה נוספת לציון הינה שהמשחק, בשל מאפייניו הנוחים והידידותיים, מתאים למרבית הנשים, בכל גיל ומצב גופני ולא רק - מסתבר שישנן נשים שבעת הצטרפותן לקבוצה "מגלות" על עצמן תכונות גופניות ופסיכולוגיות שכלל לא הכירו לפני כן. בנוסף, אופי המשחק הקבוצתי מוסיף רבות ומעודד להנעה והנאה בפעילות עצמה. תופעה מרשימה בהחלט. אם כך, מעבר לעובדה שמדובר באחד מענפי הספורט הפופולאריים בארץ, ישנן נקודות חשובות לציון שמתייחסות לפן הגופני, פסיכולוגי ועוד. להלן רשימה חלקית.

שיפור חלק ממרכיבי הכושר הגופני

במשחק הכדורשת ניתן לשפר חלק ממרכיבי הכושר הגופני כגון: זריזות, סיבולת שרירית, כוח מתפרץ, קואורדינציה, שיווי משקל ואף במידה מסוימת סיבולת לב ריאה ועוד. ניתן בהחלט לשפר, זאת בשל אופיו של המשחק שמצריך תנועה על בסיס קבוע במגרש לא גדול באופן יחסי, 9 מטר על 9 מטר לכל קבוצה. במהלך משחק מדובר על מאות פעולות שנעשות על ידי כל קבוצה וקבוצה, וכך ניתן למעשה לשפר יכולות גופניות אלו. חשוב לציין שככל שרמת הקבוצה גבוהה יותר, כך למעשה מידת השיפור של מרכיב הכושר הגופני תעלה בהתאמה.

גיבוש חברתי

רב מאוד ומושם לו דגש רב. מדובר על משחק קבוצתי בו נפגשות על בסיס קבוע, לפחות פעם בשבוע, קבוצת נשים המגיעות ממקום חיובי ובמטרה חשובה אחת - להצליח בתחום ספורט זה. בקבוצות מסוימות הגיבוש החברתי הינו משמעותי מאוד, מה שכמובן תורם לא מעט להצלחת הקבוצה באימונים והמשחקים השונים.

השפעה אפשרית על הפחתת משקל הגוף ואחוז השומן

כדורשת זו פעילות גופנית לכל דבר ועניין, וחלק לא קטן מהנשים לא ביצעו שום פעילות גופנית לפני כן ובד בבד ייתכן שמדובר בפעילות גופנית נוספת/משלימה לזו שכבר כן נעשית על ידן. או אז, בכל מקרה מדובר על הוצאה קלורית נוספת מדי שבוע שמקורה באימונים שנעשים על בסיס קבוע. חשוב להאיר הנקודה שלא מדובר על אימונים אפקטיביים לירידה במשקל ואחוז השומן, אך בהחלט יש לציין את התוספת לסך הפעילות הגופנית השבועית ובעיקר כשמדובר על נשים שזו הפעילות הגופנית היחידה שהן עושות, ולעתים אף לאחר יום הכולל שעות עבודה מרובות בישיבה וללא תנועה גופנית ממשית.

לקריאה נוספת:
היכולת האתלטית של שחקני משחקי כדור בישראל
עוסקים בספורט אתגרי? אולי בכלל תעלו במשקל!
תוכנית ריצה למתחילים: על מה לשים דגש?
הצטרפות אל הניוזלטר של האתר

שיפור תנועתיות יומיומית וספורטיבית

מכיוון שבכדורשת מושם דגש על מרכיבי כושר גופני שונים אשר הוזכרו קודם לכן, ניתן לשפר כך את היכולות הגופניות היומיומיות מחד והספורטיביות מאידך. יכולות אלו חשובות מאוד עם העלייה בגיל. לדוגמה, נציין שמרכיבי כושר גופני כמו שיווי משקל וקואורדינציה חשוב מאוד לשפר בכל גיל ובעיקר לאחר גיל 40 שבו חלה הידרדרות רבה יותר של המצב הגופני. לכן, אימונים על בסיס קבוע בענף ספורט זה בהחלט קשורים ותורמים לשיפור יכולות גופניות המשפיעות על איכות החיים באופן כללי. כך גם בנושא שיפור הביטחון העצמי והרגשת ההעצמה בפעילויות שגרתיות במקום העבודה, בחיי המשפחה ועוד.

מקצועיות

מכיוון שמדובר, במרבית המקרים, בקבוצות שמתאמנות על בסיס קבוע עם מאמנים מוסמכים ומקצועיים, הרי שהרמה המקצועית גבוהה באופן יחסי והדבר, מן הסתם, משמעותי יותר כשמדובר בקבוצות שמתאמנות מספר פעמים בשבוע, מתנהלות באופן רציני ומקצועי ומשחקות בליגה הסדירה, כמו גם בפעילויות נוספות אשר מתקיימות במהלך השנה כגון הספורטיאדה וטורניר הכדורשת הלאומי באילת, טורנירים מקומיים ואזוריים על הדשא ועל חוף הים ועוד.

התמדה בפעילות גופנית לאורך זמן

אופיו הנוח והידידותי של המשחק, ההיבט החברתי, ההכוונה המקצועית על ידי המאמן, עידוד של בני משפחה ואחרים בהחלט קשורים להתמדה המרשימה לספורטאיות שמתאמנות על בסיס קבוע בענף הכדורשת. חשוב לציין, שהתמדה בפעילות גופנית באופן עקבי מהווה משימה לא פשוטה למרבית האנשים המבצעים פעילות גופנית על בסיס קבוע, בין אם מדובר בפעילות מקצוענית ועל אחת כמה וכמה אם מדובר בפעילות עממית או חובבנית. נטילת חלק בפעילות ספורט קבוצתית כגון כדורשת מאפשרת לכל שחקנית לבצע פעילות גופנית מסודרת ולבצע אותה לפי יכולותיה ומגבלותיה, כאשר מאחוריה עומדים המאמן והקבוצה על מנת לעזור לה להתגבר על מכשולים גופניים, פסיכולוגיים וכדומה בעת הצורך.

הכותב הוא ד"ר איתי זיו (Ph.D) - עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר, בשיתוף לוני רוזנבלום (B.Ed) - מאמן כדורשת, כדורעף וכושר גופני (בוגר המכללה בוינגייט). אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il