חוג התעמלות לילדים: נפוץ מאוד ומשפר את היכולת הגופנית והמוטורית
חוג התעמלות לילדים: נפוץ מאוד ומשפר את היכולת הגופנית והמוטורית

היו זמנים

פעם לא היו מוצעים בכלל חוגים לגיל הרך. היה ברור שבגילאים הללו הילדים צריכים לשחק משחק חופשי, לרוץ, לקפוץ להתגלגל וכדומה באופן טבעי, אם בגינת המשחקים או בג'ימבורי וכדומה. עם השנים, מדריכים החלו להציע חוגים לגילאים אלו על מנת "לתפוס" את הילד, בכדי שימשיך במסגרת הספציפית גם כשיהיה גדול יותר ושלא יגיע בטעות למדריך אחר. בקיצור, קוראים לזה פרנסה. ברגע שגופים מסוימים החלו להציע שירות לגילאים אלו, לא נותרה ברירה לאחרים ועל מנת לא להפסיד לקוחות פוטנציאלים פתחו גם הם את שעריהם.

המלצות לפעילות גופנית בגיל הרך

המכללה האמריקנית לרפואת הספורט ואיגוד הלב האמריקאי (ACSM/AHA) ממליצים שפעילות גופנית של ילדים מגיל שנתיים ומעלה תהיה פעילות גופנית מהנה, למשך 30 דקות ביום לפחות, בעצימות נמרצת-בינונית, אשר מתאימה לילד על פי גיל, מין ושלב ההתפתחות הפיזית והרגשית. אם אין אפשרות לחצי שעה ברצף, אז ניתן לחלק את הזמן לפעמיים למשך 15 דקות, או שלוש פעמים למשך 10 דקות. פעילות גופנית אשר אינה בהלימה להתפתחות הילד, עלולה לגרום לתסכול ונשירה מוקדמת - 35% מהילדים בספורט המאורגן נושרים מדי שנה. מוכנות ללקיחת חלק בספורט המאורגן פירושה שההתפתחות המוטורית של הילד תואמת את הדרישות של החוג. בגיל הרך המיומנויות המוטוריות הבסיסיות כמו זריקה, תפיסה, ריצה בצורות שונות ועוד, הן מיומנויות אשר נרכשות בתהליך פנימי ועצמאי של מין ושלב של בשלות פיזית. למעשה כל מיומנות בסיסית מורכבת מסדרה של שלבי התפתחות שכל הילדים עוברים - רק בקצב שונה.

מאפיינים של הגיל הרך וכיצד הם באים לידי ביטוי בפעילות הגופנית

בגיל הרך הילדים לומדים הכי טוב מפעילויות אגוצנטריות, פעילויות שבהם הילד הוא המרכז ואינו צריך לחכות בתור או להתחלק עם ילד אחר, מפני שבשלב התפתחות זה הילד חושב שהכל קורה בגללו ואינו מסוגל להתחשב בזולת. כמו כן, קשה לו כמובן עם דחיית סיפוקים. משחקים מתאימים לדוגמא:

  • "דירה להשכיר" שבו ילד אחר נמצא בתוך "דירה" (עיגול מדלגית) וילד אחר נמצא ללא "דירה". המטרה של הילדים בתוך הדירות היא להחליף מקומות ביניהם (על פי זמן מוגדר) ושל מחוסר הדירה לתפוס דירה ריקה. הצלחה נחשבת או כשדירה ריקה נתפסה על ידי המחפש או שהילדים הצליחו להחליף מקומות בלי שיתפסו להם את הדירה. במשחק שכזה גם אם הילד לא הצליח, יעבור זמן קצר עד שיחווה הצלחה וכולם יוצאים עם הרגשה טובה.
  • אימון בשילוב רמזים חזותיים ושמעתיים. לדוגמא: שימוש במוזיקה, משרוקית, הדגמת הפעולות על ידי כרטיסיות עם איורים וכדומה. בשלב זה הילד מחקה את מה שהוא רואה ומסוגל לבצע את הפעולה ללא נוכחות העצם, יודע לחזור על הפעולות לבד.
  • משחקי העמדת פנים. אם ניקח את המציאות ונכניס אותה לתוך התרגילים השונים והמשחקים, הילד יקלוט בצורה טובה יותר את המידע (משחק סימול והטמעה), לדוגמא: בעת חימום כולם הופכים להיות אבירים על סוס ומראים להם כיצד האביר דוהר. דוגמא נוספת: עכשיו אנחנו הופכים לחיה מסוימת ומתקדמים במרחב באותו אופן , וכך ניתן ללמד צורות התקדמות, מקצבים ומונחים שונים.
  • במשחק עם כדור כשאנו לא רוצים שיחזיקו אותו לזמן ממושך מדי, ניתן לומר שהכדור נהפך לכדור אש אחרי 3 שניות ולספור בקול רם את השניות.

הפעילויות צריכות להדגיש את הכיף ולהימנע מתחרות. זאת אומרת שלא נותנים חיזוקים ביחס לאחרים, אלא מחזקים באופן חיובי כל אחד ביחס לעצמו, לדוגמא: "כל הכבוד", "השתפרת מאוד", "בהתחלה התקשית לתפוס כדור והנה כעת אתה כבר מצליח" וכדומה. בספרות המקצועית נאמר שבגילאי הגן רוב הילדים כבר רוכשים חלק מהמיומנויות הבסיסיות, אך רק בגיל 6 כאשר יושגו שילובים מספקים של המיומנויות, יוכלו הילדים להתחיל להשתתף בספורט מאורגן.

כנסו בנוסף:
משקל ותנועה בגיל הרך
ילדים וספורט תחרותי
רקדני בלט והפרעות אכילה: תופעה שכיחה
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary

מה חשוב שיהיה בדמותו של המדריך?

מכיוון שאנו עוסקים בגיל הרך, גיל שבו הילדים לומדים ומפנימים את כל מה שמראים להם ומלמדים אותם בצורה פנומנלית, לפני החלק המקצועי של המדריך שחשוב שיהיה בעל הכשרה מתאימה, ניסיון באימון ילדים בגיל הרך ואף ידאג לביטחון הילדים, חשוב שתהיה דמות ראויה לחיקוי המהווה דוגמא אישית, שתהיה לה דרך ארץ, שתשים דגש לערכים כמו סובלנות, כבוד וכדומה, ובאותה נשימה שתהיה משמעת. חשוב שהאווירה תהיה נעימה, שהמדריך יהיה בעל כריזמה ויסחף את הילדים לפעילות, שיהיה רגיש, אמפתי וקשוב לצרכים של הילד. בנוסף ובעל חשיבות עליונה - שכל אחד מהמשתתפים, למרות היותו חלק מקבוצה, ירגיש אחד, יחיד ומיוחד.

לסיכום

פעילות גופנית תמיד מבורכת ובכל גיל. המטרה בהשתייכות לקבוצה מסודרת היא במתן מסגרת אשר מחנכת, מלמדת, מעשירה ומעצבת את הילד, וכל אלה בהנאה גדולה. יש היום מגוון גדול של חוגים וצריך פשוט לבדוק אילו אפשרויות עומדות בפניכם בקרבת מקום המגורים (על מנת שיהיה יותר סיכוי להתמדה), להקשיב לילד אם הוא מביע דעה וללכת עם נטיות ליבו. אם הוא לא יודע בוודאות, או צעיר מדי להחליט, אפשר ללכת להתנסות בחוגים שאתם חושבים שמתאימים לו ואז לבחור. בנוסף, אם הילד היה בחוג ומעוניין להמשיך ואתם רואים שהחוג משפיע לטובה ומקדם את ילדיכם מכל הבחינות, אז להמשיך. נקודת המוצא היא שאם החוג עונה ל"תנאים" המובאים מעלה אני ממליצה להירשם, ואם לא אז להמשיך במסורת וללכת לגן המשחקים, לפארק או לכל מקום שניתן להתאים בין הפעילות לשלבי ההתפתחות של הילד (מחקרים בארה"ב העידו שפעילות גופנית באופן חופשי גורמת לילדים להיות פעילים יותר ממסגרת מאורגנת, מפני שהם בוחרים את הפעילות שמתאימה להם ובאופן טבעי משתמשים ביצירתיות ובדמיון). היה והתחלתם ואתם מרגישים שהמדריך לא כמו שאתם מצפים שיהיה או מסכן את שלום ילדכם, כדאי לדבר ולעלות את הקושי או פשוט ללכת למקום אחר, גם אם הילד נהנה! בסופו של דבר, בגיל הרך אתם יודעים הכי טוב מה הכי טוב עבור ילדכם.

הכותבת היא קרן שכטר (B.Ed.‎), מאמנת כושר אישית וקבוצתית ורכזת מדריכי הכושר של "המרכזים לטיפול בילדים עם עודף משקל" במכבי שירותי בריאות. הצטרפו אל עמוד הפייסבוק של קרן.