כמה שאנחנו רוצים להיראות רזים ונאים יותר
כמה שאנחנו רוצים להיראות רזים ונאים יותר

מה אנחנו מוכנים לעשות כדי לשפר את המראה החיצוני שלנו?

ניתן לחלק את הסיבות להתנהגות לשני סוגים עיקריים: סיבות פנימיות וחיצוניות. אם בחיטוב או בשיפור מראה חיצוני עסקינן, הרי שניתן לייחס אותם לסיבה חיצונית - העיסוק בספורט אינו נעשה לשמו אלא כאמצעי להגיע למטרה אחרת. היות והספורט הינו אמצעי, הרי שכאשר אדם מגיע למטרה הוא עלול "לזנוח" את האמצעי ואז קיים סיכוי סביר של חזרה ל"מצב ההתחלתי", או כמתואר לעיל, היות והספורט הוא רק אמצעי אז נוקטים באמצעים נוספים על מנת להגיע אל המטרה. בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית באמצעים ובצעדים שאנשים מוכנים לנקוט על מנת לשפר את המראה החיצוני. להלן מספר דוגמאות:

  • שימוש בסטרואידים אנבוליים על בסיס קבוע: למרות הסכנות לא מעט מתאמנים עושים בסמים אלה שימוש. מעניין לדעת שלא רק בתחום פיתוח הגוף הדבר שכיח מאוד, אלא גם אצל אלה שבסך הכל מעוניינים להיות בעונת הקיץ הקרובה או לקראת אירוע חשוב חטובים במיוחד או עם מסת שריר מרשימה. הבעיות הרפואיות ואף הפסיכולוגיות, במקרים רבים, הן עניין של זמן ולא "האם".
  • אימוץ דיאטות קיצוניות ולא בריאות: דיאטות הן מקור לבעיות רבות מאוד מבחינה בריאותית, אסתטית, ירידה עתידית בחילוף החומרים ועוד. לא בכדי עולה שרק 4% מהאנשים שמאמצים דיאטה זו או אחרת מצליחים לשמור על משקלם החדש ולא לעלות חזרה למשקלם הקודם ויותר. מה גם שחלק מהדיאטות פוגעות באופן ממש משמעותי ברקמות הגוף השונות ואף במוח. בעייתי ללא צל של ספק, אך קשה לעמוד בפיתוי מול הצלחות של דיאטות שונות ומשונות שמבטיחות (וגם עומדות לעיתים בכך) שתוך שבוע או שבועיים מפחיתים באופן מרשים במשקל ונראים מצוין.
  • אימונים קיצוניים ומופרזים: שכיח גם אצל חלק מהמתאמנים של השנים האחרונות הסבורים שכך יגיעו למשקל הנכסף, ייראו טוב יותר ואולי אף יזכו לאהדת החברה, בן הזוג, יצליחו יותר בתחומי החיים השונים ועוד. מסתבר שלא כאן טמון הפיתרון.
  • הוצאה כספית מיותרת על תוספי מזון שונים שאולי יסייעו להשגת המטרה: למרבה הצער, אין קיצורי דרכים בתחומים רבים בכלל ובתחום הירידה במשקל בפרט. יש צורך להפחית משקל בהדרגתיות בשילוב של פעילות גופנית, ולאמץ אורח חיים שניתן להתמיד בו על בסיס קבוע. חלק ניכר מאלה הסובלים מעודף משקל, אחוז שומן גבוה מהממוצע ועוד, מוציאים ממון רב על תוספים שאינם מועילים במיוחד ומקדמים את מי שמוכר אותם, וחשוב להביא זאת בחשבון. ההשפעה של מרבית התוספים הינה מינורית ורק על חלקם נמצא במחקר שהינם מסייעים במידה מסוימת בשריפת שומן או אולי בבנייה של מסת השריר. ברם, נציין שככל שהאדם במצוקה גדולה יותר מבחינת ההשמנה והאסתטיקה הגרועה באופן יחסי , ניתן להבחין בקשר הדוק למדי עם הוצאה כספית מיותרת מתוך תקווה שהישועה תגיע סוף סוף משימוש בתוסף זה או אחר. למרבה הצער, זה לא יקרה.

כנסו בנוסף:
תעשיית האשליות בתחומי הדיאטה והכושר
למה אני לא מספיק טובה כמו שאני?
סוגי מחשבות מול פיתויי אכילה
הצטרפות אל הניוזלטר של האתר

כולנו מחפשים את הדרך הקצרה והמהירה

היות ובני האדם מחפשים פעמים רבות את הדרך הקצרה ביותר, המהירה ביותר והפחות מאומצת להגיע למטרות, מתפתחים "קיצורי דרך" בדומה לשימוש בסטרואידים או אימונים קיצוניים. המטרה מקדשת את האמצעים. הדרך האפקטיבית מבחינה פסיכולוגית וכתוצאה מכך מן הסתם גם הגופנית, היא הפיכת העיסוק בספורט למטרה עצמה - סיבה פנימית. כאשר הספורט והאימון הוא המטרה, מירב הסיכויים כי תחווה גם הנאה ויבוא לידי ביטוי גם שינוי באורח החיים. השינוי יגביר את הסיכוי גם לשמירת תוצאות "העבודה הקשה" לאורך זמן. הספורט יהפוך להרגל כחלק מן השיגרה מבלי להיות מלווה בקונוטציות שליליות או תחושות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות קשות כשיקוף של אימון יתר או נטילת חומרים "מאיצי תהליך".

חשיבות מאמן הכושר

למאמן הכושר נודעת חשיבות רבה בסיוע למתאמן בתחום זה. חשוב כי המאמן והמתאמן יהיו מודעים לכך שפיזיולוגית יש גבול מסוים לירידה במשקל ובאחוז השומן לכל אחד מאיתנו. הרי לא לכל אחת מהמתאמנות, למשל, מתאים לחיות עם אחוז שומן הנמצא בטווח של 16%-14% שומן בממוצע (ולעיתים פחות מזה), או גברים שמנסים לשמור על רמת אחוז שומן של 10%-8%. במקרים כאלה יש צורך בויתורים רבים מבחינת אורח החיים וויתור לא מועט על סוגי מזונות רבים על בסיס קבוע. לכך תיתכנה השלכות גם על מצב הרוח, לעיתים עד כדי תופעות כמו דיכאון, עצבנות, תוקפנות (במיוחד אם נעשה שימוש בסטרואידים אנבוליים) ועוד. בצד השני של הסקאלה ניתן לציין לא מעט אנשים שהיו בעברם שמנים מאוד ולאחר ניתוח קיצור קיבה וניתוחים אחרים לעיתים (כמו קיצור ומתיחת העור) השתנה המראה שלהם ללא היכר. עדיין חלקם לא מאושרים, הם חיים עם מגבלות לא פשוטות מבחינת המזון ואורח החיים בכלל, הדימוי העצמי לא גבוה (בניגוד למצופה) והאבסורד הוא שכ- 25% מהם יעבור ניתוח בריאטרי נוסף.

בטרם מפחיתים במשקל באופן דרסטי ולא מבוקר יש לעשות בדיקות מתאימות ואף אולי לעבור טיפול/ייעוץ פסיכולוגי. חשוב לבצע תיאום ציפיות ולוודא כי ציפיות האדם הן ריאליות. למשל, לוודא כי אין מיסקונספציה - שאנשים רזים הם תמיד מאושרים יותר מאנשים שמנים. חשוב להבין שלכל אחד ואחת יש את הגבול המומלץ להיות בו מבחינת המשקל. חשוב להאיר הנקודה שבמידה ומבחינים באדם זה או אחר שהינו במצב רוח ירוד, דיכאון ברמות שונות ועוד, ייתכן מאוד שיש קשר לרזון קיצוני, אי צריכה של רכיבי מזון חיוניים מאוד וכדומה. או אז, חשוב מאוד להפנות אותו אדם לטיפול/ייעוץ בהקדם האפשרי.

ההשפעה על המוח

משתנים רבים משפיעים על המוח: אורח החיים בכלל והספורטיבי בפרט, סוג המזון הנצרך, המתח הנפשי בו נמצא האדם ומה לא. ירידה דרסטית ולא מבוקרת במשקל לא תמיד טובה ואף עלולה לפגוע באיברים חשובים במיוחד (כמו המוח ועוד), זאת בעיקר בשל מצבים של מחסור באבות מזון חשובים, או אף ויטמינים ומינרלים חיוניים. לכן, חשיבות רבה מאוד בבניית תפריט מאוזן לא רק לירידה במשקל, אלא גם לשמירה על איברי הגוף השונים שעלולים להיפגע לעיתים בתהליך הממושך של שינוי גופני. נציין ונאמר שלעיתים אותם אלה שסובלים מעודף משקל למעשה "איתגרו" את גופם ומוחם במשך שנים רבות והעמידו אותם אף במצבי סכנה שונים כמו דיאטות קיצוניות שפגעו ב- BMR (חילוף חומרים בסיסי) באופן אנוש ומה לא. או אז, חל קושי רב לאזן את הגוף ויש צורך הן בתוכנית אימון והן בתוכנית תזונה מקצועיות מאוד תוך אימוץ הכללים החשובים לאורח חיים בריא, וזאת על מנת לשקם למעשה את מערכות הגוף השונות ואולי להפחית משקל בצורה נכונה יותר. לסיכום, שינוי גופני ורזון, כמו גם עיסוק ספורטיבי, הינם תחומים להם השלכות פסיכולוגיות כמובן ברמת התוצאות, אך גם ברמת המניעים, הביצוע וההתנהלות התהליכית ולאורך זמן.

הכותב הינו ד"ר איתי זיו (Ph.D), עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף דגנית גלסמן. אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il