יהיה נכון להתחיל לאמץ אורח חיים בריא בגיל מוקדם
יהיה נכון להתחיל לאמץ אורח חיים בריא בגיל מוקדם

תופעת הדיסמורפיות והקשר לתדירות ביקורים רבה אצל אנשי מקצוע בתחום האסתטיקה

תופעת הדיסומורפיות הינה שכיחה למדי במחוזותינו ומתבטאת בכך שהאדם מתבונן במראה ורואה תוצאות שונות לחלוטין ממה שהוא אמור לראות, זאת בדומה לאנורקסיות, לצורך העניין, שמתבוננות במראה ורואות את עצמן בכלל שמנות. הדבר עשוי להתרחש גם אצל אותן נשים הפוקדות על בסיס קבוע את אותם אנשי המקצוע בתחום האסתטיקה. בחלק מהמקרים הדבר שכיח ואז למרות שמצבן השתפר באופן יחסי - הן ממשיכות בטיפולים באופן אובססיבי עד לכדי מצב בו הן עלולות כבר לאבד צלם אנוש. נציין שבמקרים כאלה ייתכן שיש צורך בכלל בטיפול פסיכולוגי בנוסף לשכירת שירותיהם של אנשי מקצוע אחרים.

איזה איש מקצוע לבחור על מנת להביא לשינוי גופני ושיפור אסתטי ממשיים?

על מנת לגרום לשינוי אסתטי ממשי יש צורך, ללא צל של ספק, בשכירת שירותיו של איש מקצוע. אדם "מן השורה", במרבית המקרים, לא ממש יידע איך לגרום לשינוי גופני זה או אחר הן בתחום האימון, התזונה, האסתטיקה ועוד. או אז, יש ללמוד, לדעת  ולהבין במספר רב של תחומים על מנת לעשות אינטגרציה בתוכנית הפעולה שייתכן שתוביל לתוצאות הרצויות. מעניינת העובדה שנכון לשנת 2016 יש מעט מאוד אנשי מקצוע בתחומים הקשורים לאסתטיקה הגופנית הכוללת השכלה רלוונטית במספר תחומים. לדוגמה: נדיר למצוא רופא פלסטיקאי שהינו גם בעל תואר במדעי האימון הגופני או לפחות - מדריך כושר. כמו כן, גם דיאטנים קליניים. מעטים מהם בעלי השכלה רלוונטית בתחום האימון ובד בבד – בתחום האסתטי. בשל היעדר האינטגרציה בתחומי העיסוק השונים הרי שלמרבה הצער יש צורך בשכירת 2-3 אנשי מקצוע שונים על מנת להשיג תוצאות טובות ואולי אף מצוינות. הרי שינוי במשקל הגוף מצריך יעוץ של איש מקצוע בתחום התזונה כמו דיאטנית, ואילו השגת מטרה ספורטיבית או שינוי אסתטי גופני הקשור באימון גופני זה או אחר מצריכים שכירת שירותיו של מדריך כושר ברמה גבוהה. אם האדם חפץ גם להביא לשינוי אסתטי באזורי גוף כאלה ואחרים (לדוגמה, טיפול בסימני ההזדקנות שאולי התחילו בגיל 40) - הרי שאין כנראה מנוס, לעיתים, משכירת שירותיו של רופא פלסטיקאי. ומה עם העלות הכספית של כל אנשי מקצוע אלה? אלפים רבים של שקלים.

לקריאה נוספת:
כיצד להפוך את המשפחה לפעילה גופנית?
מתאמנות - ולמרות הכל רמת הצלוליט עולה!
הגורמים המשפיעים על האסתטיקה באזור הבטן

אחת השאלות המעניינות בנושא הינה: "האם יש צורך על בסיס קבוע לשכור שירותיו של רופא פלסטיקאי, או אולי ניתן על ידי אימון מותאם ובניית תפריט תזונתי מתאים להשיג את  מטרות הקליינט?". בחלק מהמקרים - בהחלט כן. כדוגמה ניתן להביא את הטיפולים האסתטיים שנעשים על מנת להפחית שומן באזור הבטן, מותניים, צלוליט וכדומה. הרי המצב הגופני-אסתטי של אותה אישה, לצורך העניין, מקורו גם באחוז שומן תת עורי גבוה מהממוצע באופן משמעותי. באמצעות אימון נכון ותזונה נכונה ניתן לשפר את המצב הגופני-אסתטי באופן מרשים ממש. נביא כאן לדוגמה את גילי שהינה בת 46 ומורה בבית ספר יסודי מזה שנים. גילי בריאה בדרך כלל, אך אינה אוהבת כלל לבצע פעילות גופנית. אחוזי השומן של גילי הינם מעל 40% (הטווח הממוצע הנדרש הינו 30%-22%) ומצבה האסתטי - בכי רע. הדבר מתבטא ב:

  • פרופורציות גופניות לא טובות.
  • יציבה לקויה.
  • השמנה בטנית משמעותית.
  • דליות וצלוליט באזור הגפיים התחתונות בעיקר.

כל זאת כשגילי נמצאת, למעשה, במחצית העשור החמישי לחייה. בחודש דצמבר 2016 החליטה גילי לעשות שינוי ופנתה לאחד מהרופאים הפלסטיקאים המוכרים. כמובן שנמצאו לה מספר פתרונות שעלותם הכוללת הינה כ- 50,000 ש"ח (!), והבטחה שלאחר חצי שנה של טיפולים וניתוחים שונים יחול שינוי משמעותי בהופעתה. האם דרך הפעולה של גילי נכונה? האם לא היה כדאי לנסות דרך אחרת/נוספת/מקבילה שאינה רק רפואית וכירורגית לטיפול בבעיות השונות? האם לאחר הטיפולים היא תוכל לשמור על התוצאות או שמא יהיה עליה לפקוד את הרופא הפלסטיקאי על בסיס קבוע למשך שנים על מנת לשמר את התוצאות?

במקרים רבים, ניתן באמצעות דיאטה היפו קלורית מושכלת ובניית תוכנית אימון מתאימה, ושימוש בתוספי מזון שהוכחו בספרות כיעילים (יש בודדים כאלה) - להשיג תוצאות מעולות! אך במקרים בהם מדובר באלה שסולדים מפעילות גופנית ספורטיבית, ומעדיפים אורח חיים סדנטרי-יושבני, אימונים "קלים ונוחים" או מעוניינים בתוצאות של כאן ועכשיו, ללא צל של ספק להם הטיפולים והניתוחים השונים יניבו תוצאות מיידיות.

הגיל בו מתחילים בשינוי הגופני

חשוב שיהיה מוקדם ככל שניתן. התחלה של מסגרת אימונים ותזונה רק בגיל 60 לצורך העניין - ממש לא זהה להתחלה של אימוץ אורח חיים ספורטיבי בגיל 30. לוותק האימוני השלכות רבות על השגת תוצאות, האטת תהליך ההזדקנות באופן משמעותי, ניראות טובה יותר, שיפור מצב בריאותי ועוד. חשוב לדעת שרקמות מסוימות (כמו אלו של שלד-שריר) עוברות תהליכים ניווניים לא מעטים ולכך השלכות על תחומים רבים.

לסיכום, חשוב במהלך כל החיים להיות תחת משטר של דיאטה מותאמת ותוכנית אימון. זאת חשוב לעדכן על בסיס קבוע בשל הפלאטו הצפוי לאחר תקופה של ביצוע אותם אימונים ואותו אורח חיים במשך שנים. במקרים כאלה, למרות אימוץ אורח חיים ספורטיבי, עלולה להתרחש השמנה ו/או הופעה של בעיות מסוגים שונים. רצוי ואף מומלץ למנוע זאת על ידי אימוץ ההמלצות שנזכרו לעיל ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא ד"ר איתי זיו (Ph.D), עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il