הרפס בשפתיים
הרפס בשפתיים

וירוס ההרפס סימפלקס 1 הינו מחלה דלקתית מדבקת העוברת בדרך כלל מגע עור בעור (כמו שפתון). הוירוס תוקף בעת שבה מערכת החיסון חלשה, לעיתים מתלבש על מחלה אחרת, או בעונות מעבר, וגם אופייני מאוד שהוא תוקף במצבי סטרס נפשי/פיזי.

כאמור, הטיפול הקונבנציונאלי להרפס הוא באמצעות תרופת ה"זובירקס" (שם מדעי: "אציקלוביר"). זו תרופה אנטי ויראלית שמפחיתה את עוצמת התסמינים ומקצרת את משך המחלה. אולם, עלולות להיות לה תופעות לוואי כמו כאבי ראש ורגישות בקיבה.

הטיפול הטבעי שואף לרפא ולטפל בשורש הבעיה ולא רק בדיכוי הסימפטום האקוטי, אלא גם מניעה של הישנות התופעה. השיטה הטבעית מאבחנת את ההרפס לא רק בטיפול מקומי, אלא בטיפול שמצריך הסתכלות כוללנית על האדם ברמה הגופנית וברמה הנפשית כאחד. כלומר, השלפוחיות שמופיעות, הן איתות גם למצב הנפשי של האדם. ברגע שאיבר אחד מאותת, המטרה היא להחזיר את כל הגוף לאיזון ולמצב תקין אופטימאלי, באמצעות מה שהטבע נתן לנו, התזונה הנכונה והבריאה, אורח חיים בריא, מנוחה, ותכשירים טבעיים המסייעים לחיזוק ותמיכה במטרה.

הטיפול החשוב ביותר הוא השינוי התזונתי: התזונה בחיינו היא אבן היסוד לחיזוק הגוף לרפא עצמו ממחלות והתמודדות עם נגיפים, ולכן חשוב שנהיה מודעים למה שאנו מכניסים לפה. כדי לרפא את השלפוחיות וגם למנוע התפרצויות חוזרות של נגיף ההרפס רצוי לצרוך מזון טרי, ירקות ופירות טריים, סיבים תזונתיים - קטניות ודגנים מלאים, אגוזים וזרעים. כמו כן, להרבות בשתיית מים. בנוסף, להימנע מצריכת מזון מעובד ומתועש ולהפחית את הצריכה של הסוכרים והפחמימות הריקות היות ואלו מחלישות את תפקודה של מערכת החיסון ומעודדות מצבים דלקתיים בגוף.

מזונות העל לטיפול וריפוי בנגיף ההרפס - שיש להרבות בצריכתם

  1. מזונות העשירים בויטמינים מקבוצת B. נמצאים בעיקר ב: שמרי בירה, נבטי חיטה, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים שונים ועלים ירוקים. ויטמיני B חשובים גם לחיזוק המערכת החיסונית וגם מסייעים לבריאות העור ומחזקים את מערכת העצבים (אנטי סטרס).
  2. ירקות שצבעם ירוק, כתום וצהוב בכל ארוחה. מזונות אלו מכילים כמות גדולה של ויטמין A וויטמין C. ויטמינים אלה מזרזים את החלמת העור מהדלקת והשלפוחיות.
  3. דגים (דגי סלמון), אגוזים (אגוזי מלך) וזרעים (זרעי פשתן) מכילים חומצות שומן חיוניות המסייעות לריפוי הרקמות שנפגעו על ידי הנגיף וצמצום תהליכי הדלקת.
  4. מזונות המכילים "חיידקים פרוביוטיים" (חיידקים ידידותיים) לחיזוק מערכת החיסון - הנמצאים ביוגורט לבן טבעי בעל מרכיב "ביו".
  5. מזונות עשירים במינרל האבץ - חשוב לשיקום הרקמות ולתפקוד מערכת החיסון, מונע זיהומים ומסייע להגלדת פצעים. מצוי בגרעיני דלעת, בשר, עוף, דגים, אגוזים, קטניות ודגנים מלאים.
  6. מזונות העשירים בחומצת האמינו ליזין. ליזין ידועה כמשמשת לזירוז החלמה של זיהומי הרפס וגם למניעת הישנותם, על ידי סתירת פעולת חומצת האמינו ארגינין - ארגינין מזרזת את התפתחות ההרפס. ליזין נמצאת בקטניות (כמו עדשים, שעועית לבנה, חומוס, מאש), שמרי בירה, דגים, בשר הודו, בשר עוף, שום, יוגורט, תפוחי אדמה, כוסמת, גרעיני דלעת, פיסטוק חלבי, תירס, קמח סויה, רוב הפירות והירקות הטריים - במיוחד מנגו, משמשים, אגסים, תפוחים ותאנים, פפאיה, סלק ונבטים.

מזונות המעודדים את התפתחות ההרפס שיש להפחית בצריכתם

  1. מזונות חומציים שעלולים לגרום להחמרה של פצעי ההרפס. מזונות בעלי אפקט חומצי חזק הם עגבניות, פירות הדר, בשר בקר, ממתיקים ומזון מתוק (ממתיקים מלאכותיים, מוצרי שוקולד, סוכר), משקאות (משקאות תוססים, מים מוגזים, משקאות המכילים קפאין), פירות מסוימים (אוכמניות, חמוציות, שזיף מיובש), בוטנים, קמח חיטה לבן, פסטה, מאפים, גבינות, חלב הומוגני ומזונות מטוגנים. בזמן התקף מומלץ להוריד לחלוטין את המזונות לעיל.
  2. מזונות המכילים חומצה ארכידונית, היא חומצת שומן מסוג אומגה 6, שזו מעודדת תהליכים דלקתיים וכאב. נמצאת בעיקר בחלבונים מן החי: בשר, חלב ומוצריו, ביצים.
  3. מזונות העשירים בחומצת האמינו ארגינין - הארגינין מזרז את התפתחות ההרפס. ארגינין נמצא ב: בוטנים, חמאת בוטנים, שקדים, אגוזים, זרעים, שוקולד, חרובים, מוצרי חלב, קוקוס, ג'לטין, בשר, שיבולת שועל, פולי סויה יבשים וטופו, קמח לבן, חיטה מלאה,  אורז חום, אפונה, קפאין, אגוזי פקאן, אגוזי ברזיל, אגוזי לוז, שוקולד מריר וטחינה (שומשום).

תוספי תזונה טבעיים נגד הרפס

ניתן לתמוך בטיפול התזונתי, גם על ידי תוספי תזונה טבעיים, המחליפים את הטיפול הקונבנציונאלי. להלן שלושת תוספי המזון שאני ממליצה לטיפול בהרפס (והרשימה עוד ארוכה):

  1. חומצת האמינו ליזין: שהוזכרה בפרק התזונה, על כך שהיא מעכבת את התפתחות וירוס ההרפס, על ידי סתירת חומצת האמינו ארגינין.
    מינון של עד 500 מ"ג ליזין ליום מומלץ לקחת בין התלקחויות הוירוס, ובהתקף עצמו אפשר להעלות את המינון עד ל-2 גרם ליום.
    חשוב להדגיש כי לקיחת ליזין לאורך זמן, תהיה עד כחצי שנה, משום שיכול להיווצר חוסר בחומצת האמינו ארגינין שנחוצה לגוף במינונים הנכונים.
    לא מומלץ לקחת ליזין אם יש אלרגיה לביצים, חלב ומוצריו או חיטה, לכן חשוב להיוועץ על כך עם איש מקצוע.
  2. אבץ פיקולינט: לתפקוד תקין של מערכת החיסון וריפוי פצעים. נטילה של טבלית אחת לפני השינה.
  3. ויטמין C עם ביופלבנואידים: ויטמין C חשוב לחיזוק מערכת החיסון ושמירה על בריאות העור. בשילובו עם ביופלבנואידים - אלו הן תרכובות שמצויות בפירות וירקות אשר משפרות את הטמעת פעילות ויטמין C. מינון מומלץ בתוסף: בין 1,000-2,000 מ"ג ליום.

בנוסף, קיימים צמחי מרפא שונים התורמים לחיזוק מערכת החיסון: אסטרגלוס, אכיניציאה, אונה דה גטו, סמבוק שחור, ליקוריץ, עלי זית. צמחי מרפא אלו ואחרים יש להתאים באופן אישי לכל אדם מאחר וקיימות התוויות נגד למחלות ומצבים רפואיים שונים ולשימוש בתרופות שונות.

עזרה ראשונה להרפס

וכשההרפס מתפרץ, צריך עזרה ראשונה, להלן כמה טיפים להקלה:

  1. להניח תה חזק וקר (אני ממליצה על תה מנטה) על השלפוחיות במטרה להרגיע את המקום, להפחית את הנפיחות ולזרז את פתיחת השלפוחיות.
  2. להניח קרח על הפצעים. הדבר יקל על הכאב, אי הנוחות ותחושת הצריבה.
  3. תערובת שמנים אתרים להרגעת הפצע - מיד עם הרגשת העקצוצים, לקחת 2 טיפות שמן אתרי לבנדר ו- 2 טיפות שמן אתרי מנטה, לדלל במעט שמן זית ולמרוח על המקום.

איך למנוע את ההרפס?

הטיפול המניעתי הוא מעבר לאורח חיים בריא. להלן עיקרי העקרונות לטיפול המונע שיהיה חלק מאורח החיים:

  1. חשוב לשמור על צריכה מרובה של מזון שלם וטרי המכיל סיבים תזונתיים: ירקות ופירות על קליפתם, דגנים מלאים, קטניות, זרעים ואגוזים.
  2. רצוי להפחית ככל הניתן את הצריכה של "סוכרים ופחמימות ריקות" - כמו סוכר לבן, לחם לבן, אורז לבן.
  3. להפחית ככל האפשר צריכת שומן רווי, שומן טראנס או מטוגן.
  4. להפחית מזון מעובד ומתועש המכיל חומרים מלאכותיים (כמו חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, צבעי מאכל).
  5. להרבות בשתיית מים, חליטות צמחים.
  6. להפחית בצריכת הקפה, תה, משקאות מוגזים, ממותקים, מיצים.

אז מה היה לנו?

הרפס שמופיע פתאום ונעלם אחרי כמה ימים כאילו לא היה, או הרפס שמלווה אותנו שנים בהפוגות. כך או כך, סביר להניח שישנה בעיה עמוקה יותר והגוף מנסה לאותת לנו שמשהו לא בסדר - רצוי לגשת לטפל ולא להזניח.

גשו למטפל טבעי שיעזור לכם לטפל בשורש הבעיה על מנת להגיע לאיזון ולבריאות נפשית ופיזית. האיזון מחייב מעבר לאורח חיים בריא עם דגש על הקשבה לגוף ולאותותיו, וזו לא משימה קלה - רובנו דוחים את הצרכים הכי בסיסיים שלנו, כגון התאפקות, רעב, עייפות וכדומה.

הכותבת היא איילת גול, נטורופתית ומטפלת בתזונה טבעית.