תרגיל סקוואט: ביחד מדרבנים האחד את השני
תרגיל סקוואט: ביחד מדרבנים האחד את השני

רקע כללי

קרוספיט היא למעשה חברה אמריקאית שנוסדה על ידי המאמן גרג גלסמן בארה"ב בשנת 2000, זאת אחרי שגרג נזרק מחדרי כושר שלא הסכימו עם השיטה הייחודית שדרכה אימן את לקוחותיו, שנעו בין סלבריטאים לאנשי כוחות הביטחון האמריקאים. ב- 2005 היו רק 15 מועדוני קרוספיט בארה"ב (מועדוני כושר שלמעשה משלמים על השותפות עם המותג "קרוספיט"). ב- 2014 נחצה קו כש- 10,000 מועדונים ברחבי העולם הניפו את דגל השיטה.

השיטה הייחודית של גרג גלסמן היא למעשה איגוד של אלמנטים שונים מעולמות כושר מגוונים: הרמת משקולות, התעמלות קרקע, ריצה, חתירה, שחייה ופאוורליפטינג. כל אלה מגיעים במעטפת של אימונים קצרים, עצימים ואינטנסיבים במתכונת קבוצתית וחברתית. האימונים אינם חוזרים על עצמם ומשתנים מדי יום מתוך תפיסה שהתמקדות באלמנט כושר אחד הופך אותנו בתור אתלטים לחד-מימדיים ופחות בכושר באופן כללי.

כפי שהתחלתם כבר להבין, המנטרה היא להיות "רק" טובים בהכל. השיטה קוראת תיגר על מכוני כושר בהם נעשת עבודת כוח בלבד, על התפיסה הציבורית שריצה היא מדד כושר אבסולוטי ושאימונים חייבים להיות מנוכרים חברתית ולהתבצע בסביבה סטרילית. להלן מספר עקרונות מרכזיים של השיטה, שיעזרו לכם לקבל תמונה מלאה יותר בשילוב עם האמור לעיל...

תנועות פונקציונליות

קרוספיט הינה שיטה הבנויה על תפיסת הכושר הפונקציונלי ובהתאם עושה שימוש בתרגילים רב-מפרקיים שהתנועות שלהן נמצאות ביומיום שלנו. בפרקטיקה, זה מתורגם לתרגילים מגוונים ומעניינים יותר שההשפעה שלהן נחוות ביומיום כשאנחנו מבצעים תנועות דומות המתבססות על עבודה עם אותם שרירים שעליהם עבדנו באימון. כל זה חשוב במיוחד לאנשים שהכושר הגופני שלהם קובע את חייהם: כבאים, אנשי כוחות הביטחון ועוד. אולם, מדובר בהיבט משמעותי במיוחד למתאמנים אשר רוצים לבנות את עצמם לקראת זיקנה או לתפקד ברמה גבוהה ביומיום. זה לא רק עניין של להיראות טוב, אלא עניין של לתפקד טוב. לנוע נכון, לנוע ביעילות ובביטחה.

לקריאה נוספת:
איזה אימון גופני מתאים לי?
השפעת קפאין על ביצועים ספורטיביים
תוכנית ריצה למתחילים: על מה לשים דגש?
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

אימון קבוצתי

הנפילה הכי גדולה של חדר הכושר הקלאסי טמונה בחוסר היכולת של המסגרת האימונית לגרום לאנשים להגיע למכון בקביעות. בהיעדר אהבה אמיתית לפעליות גופנית (רוב האוכלוסייה אינו ניחן בתכונה הזו) - הגעה לחדר כושר היא בגדר מטלה מעייפת ומרגיזה. מנגד, כשמדובר באימון קבוצתי - ניתן אף למצוא גיבוי מחקרי ליעילותו. האווירה הקבוצתית גורמת להיווצרותן של רשתות חברתיות, הפגה של בדידות ותמיכה הדדית בין משתתפי האימון. מתאמנים מגיעים לא רק בשביל להניע את עצמם, אלא גם בשביל לפגוש מכרים וחברים וליצור קשרים, כל זה בידיעה שיש להם תמיכה וגיבוי במידה ויזדקקו להם. כאן נמצאת נקודת חוזק מרכזית של הקרוספיט, כשהאימון מתוקף היותו קבוצתי תובע מהמתאמנים לסבול ביחד. זה נפוץ למדי לראות אנשים שסיימו את האימון, מתעשתים במהרה כדי לעודד את חבריהם לקבוצה שעדיין לא סיימו. אלה ביטויי אחווה שכמעט ולא נמצאים בחדרי כושר.

גיוון

אימונים פונקציונליים כמו הקרוספיט לא עובדים עם תבנית מסודרת כמו עבודת כוח סטנדרטית של חדרי כושר. לפיכך, כל אימון הוא שונה מקודמו ונדיר לחזור על אותו אימון פעמיים. ייתכן שהתרגילים יהיו זהים - אבל המשחק תמיד יהיה שונה. מנטלית זה נהדר עבור המתאמן הממוצע שמתקשה לשמור על רצף הגעה לאימונים. פיזיולוגית, נוצרת אפשרות להתמחה במגוון רחב יותר של תרגילים וכישורים אתלטיים, מה שמביא לכך שמתאמנים משפרים את רמת הכושר שלהם באופן ניכר כתוצאה מעבודה על מספר מרכיבי כושר בו זמנית.

אינטנסיביות

שיטות כושר פונקציונלי רבות עושות שימוש באלמנט האינטנסיביות. הפעולה של הגברת הלחץ על המתאמן באימון כמעט ולא קיימת באימוני כוח מסורתיים או אימוני אירובי "עממיים", בעוד שהיא חיונית להשגת תוצאות וכיבוש יעדים אתלטיים. בקרוספיט לדוגמה, אינטנסביות נמדדת באמצעות הערכת היכולת שלנו להניע משקל למרחק מקסימאלי במהירות מקסימאלית. ככל שנוכל לבצע יותר עבודה במעט יותר זמן, כך למעשה נוכל לומר שעבדנו באינטנסיביות יותר גבוהה. אינטנסיביות מולידה אימונים מתוזמנים, קצרים ויעילים שלא מושפעים ממנוחות ארוכות ולא נחוצות, שיחות חולין של חדר כושר ועוד גורמים מזיקים אחרים. הוצאת כל המשתנים הלא מועילים הללו והוספת האינטנסיביות משפרים יחדיו את התוצאות הנצפות באתלט כתוצאה מאימון פונקציונלי. אינטנסיביות יכולה גם להופיע באימון ארוך יותר, אך עדיין נראה רצף של עבודה בקצב גבוה במיוחד.

לסיכום

לא בכדי שיטות כושר פונקציונליות כמו הקרוספיט משתלטות על תעשיית הפיטנס בארץ ובעולם. אותן שיטות מחזירות אותנו בתור בני אדם למקורות של תנועה פונקציונלית ועצימה שנעשית כולה במתכונת קבוצתית. יש כאן אלמנט ערכי ואלמנט שעיקרו בגירוי הפיזי ההייחודי, ששניהם יחד מביאים להנגשה של כושר לבן אדם הפשוט. מקווה שלמדתם דבר או שניים ושהצלחתי לעורר את החשיבה שלכם בכל הקשור לפיתוח כושר גופני ברמה גבוהה - כי רבות הן הדרכים אליו.

נכתב על ידי אוריאן טל, מייסד מגזין הקרוספיט והכושר הפונקציונלי סנאצ'ר, מוסמך קרוספיט L-1 וסטודנט לפסיכולוגיה.