אין כמו ירקות שורש: אנחנו אוהבים במיוחד את הסלק והגזר

כמה עובדות חשובות על הסלק

לסלק יש היסטוריה עתיקת יומין. הוא הופיע בתפריטים עוד בתלמוד בשם דומה - הסלקא. הסלק מתחלק ל- 3 משפחות זנים שונות, ביניהן: הסלקים המתורבתים, סלק עשבים וסלק סוכר. כיום, לעומת העבר, הסלק מכיל כמות גדולה יותר של סוכר (מסיבות של אופן הגידול והנדסת מזון). בזן סלק הסוכר, ישנה כמות סוכר גדולה המצויה בשורשיו אשר מהווה את חומר הגלם לייצור הסוכר הלבן שכולם מכירים. למעשה, כאשר נפוליאון החליט לשבור את החרם הבריטי על קנה הסוכר, נבנה בפולין המפעל הראשון להפקת סוכר סלק. מאותו הרגע, הפך הסלק למוצר מבוקש בכל העולם. ניתן לצרוך את הסלק בצורות הכנה מגוונות: מיץ סלק, סלט סלק, קרפצי'ו סלק או סלק אפוי בתנור. הסלק נודע כאחד הירקות הבריאים והיפים במטבח בשל צבעו העמוק והמהפנט, ובארץ קיימים שלושה זנים של הסלק: סלק בר, סלק עשבים והסלק המתורבת. הקליקו: ערך תזונתי של סלק טרי.

כיצד בוחרים סלק ראוי לאכילה?

מבחינה בוטנית הסלק מגיע מאותה המשפחה של התרד והקינואה. אנחנו מכירים אותו בצבע הסגול, אך הוא מגיע במגוון צבעים נוספים כמו צהוב ולבן. הסלק הוא אמנם ירק שורש נוקשה, אך הוא רגיש למכות ולפציעות במיוחד בזמן הבישול. כלומר, הפיגמנטים של הסלק מסיסים במים ורגישים לחום, ולכן בזמן הבישול צריך להתייחס אליו ביתר עדינות. לשורש הסלק יש מרקם קשה וקרנצ'י, אולם עלי הסלק בעלי טעם מריר והם מומלצים למאכל מאחר שהם מקור חשוב למשפחת הקרוטנים: בטא קרוטן, לוטאין וזיאקסנטין. 

מומלץ לבחור סלקים בעלי שורשים קטנים או בינוניים בעלי קליפה נוקשה וחלקה בצבע עמוק. למעשה, ככל שהסלק צעיר יותר הוא קל יותר לבישול, אידוי וקילוף. כדאי להימנע מסלקים בעלי שורשים רכים מאחר שהדבר מצביע על סיביות ונוקשות יתר. עלי הסלק צריכים להיות טריים ובצבע ירוק בוהק וחי. אגב, מומלץ לצרוך כחצי סלק עם העלים לפחות 3 פעמים בשבוע. 

לקריאה נוספת:

מזונות לשמירה על בריאות ותפקוד המוח
מזונות על: האם הם באמת טובים לנו?
מתכון וידאו: קובה סלק עיראקית
להצטרפות לניוזלטר של FoodsDictioanry (בחינם)

5 עובדות שלא ידעתם על הסלק

  • הסלק מחזק את המערכת החיסונית ומשפר את מצב הרוח: הסלק עשיר במרכיבים וויטימנים התורמים לחיזוק המערכת החיסונית ומסייעים לו להילחם נגד זיהומים שונים. לצד אלה, הסלק מסייע בתהליך ייצור תאים חדשים. כמו כן, הסלק מכיל רכיב הנקרא בטאין התורם לזירוז ייצור הסוטונין הנודע כמרכיב טבעי לשיפור מצב הרוח הכללי. לכן, מומלץ לנשנש סלק - הוא יעלה חיוך באופן מיידי.
     
  • הסלק עשיר בויטמינים וסיבים תזונתיים: הסלק הוא מקור מעולה לספיגת ויטמין C וברזל הידועים כויטמינים החיוניים לתפקוד תקין של גופנו. רבים לא יודעים כי הסלק משלב את שני הרכיבים הללו - שילוב של שניהם משפר את ספיגת הברזל בגוף. מה שעוד רבים לא יודעים הוא שויטמין C מסיס במים ולכן בזמן בישול אחוז ניכר ממנו ייעלם, ולכן מומלץ לאכול את הסלק בצורתו הגולמית והטרייה. עלי הסלק מנגד, עשירים בברזל יותר מאשר השורש עצמו. רכיבים בריאים אחרים המצויים בסלק הם חומצה פולית, זרחן, מגנזיום וויטמין B6.
     
  • אכילת סלק תורמת לתפקוד תקין של הכבד: צריכת סלק מסייעת לנקות את הכבד ותורמת להזרמת הדם. למעשה הסלק מסייע לסלק רעלים ומונע הצטברות שאריות של שומן בזרם הדם. אם אכלתם מזונות עתירים בשומן - מומלץ ואף רצוי להתחיל לצרוך גם סלק בכדי לרענן את התזונה ולהפוך אותה לבריאה יותר.
     
  • צריכת סלק מסייעת במניעת התקפי לב ושבץ: מיץ הסלק נודע ביכולותיו להפחית את לחץ הדם. למעלה מ- 25% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מבעיות לב ושבץ. לכן, מומלץ לשתות כ- 500 מ"ל של מיץ סלק ובכך לסייע בהפחתת לחץ הדם למשך כ- 24 שעות לאחר שתיית המיץ.
     
  • שתיית מיץ סלק ובריאות המוח: שתיית מיץ הסלק משפרת את זרימת הדם למוח ולכן עשויה להיות הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם דמנציה. במחקר שנערך נמצא כי במהלך לעיסת מזון עשיר בניטראטים, החיידקים בו מגבירים את החומצה הניטרית שמסייעת בהזרמת דם מוגברת לאיזורים החסרים בחמצן. אם כן, סלק הינו גורם המסייע לפעילות קוגניטיבית לקויה בקרב מבוגרים.

לסיכומו של עניין

רבים נמנעים מאכילת סלק בשל כמויות הסוכר המצויות בו, אולם הם אינם יודעים מה הן הסגולות אשר טומן בחובו הסלק. מעבר להיותו ירק טעים, יפה ובעל צבע מהמם, הוא נחשב לירק איכותי ומכיל ויטמינים רבים המסייעים לגופנו לתפקד כראוי. מומלץ להוסיף לתפריט השבוע שלנו חצי סלק בכל יום, ובכך לספק לגופנו סוכר טבעי וכמות נכבדת של ויטמינים שיתרמו לו לאורך זמן. היכנסו היכנסו: מתכונים עם סלק.