לא רק אתם סובלים מצרבת: כיצד מטפלים בתופעה?

צרבת וריפלוקס: האם יש הבדל בין התופעות?

אנשים רבים סובלים מתחושות צריבה באופן תדיר ולעתים אף תכוף אך אינם יודעים האם המצב מצריך התייחסות רפואית. בכדי להכיר את הבעיה לעומק, יש להבדיל בין שני מצבים שונים:

  • צרבת (Heartburn) היא תופעה נפוצה הנגרמת כתוצאה מחזרה של תכולת הקיבה הכוללת מזון וחומצות קיבה לתוך חלל הוושט. המגע בין חומצות הקיבה לבין רירית הוושט הנקראת "מוקוזה", מלווה בתחושת כאב וצריבה לאורך הוושט והחזה. צרבת במרבית המקרים חולפת באופן ספונטני ובמצב כזה לרוב לא נשקפת סכנה, אך במצבים בהם התופעה הופכת לכרונית, היא מצריכה התייחסות רפואית.
  • ריפלוקס (GERD - Gastro Esophageal Reflux Disease) מוגדר כשלל תסמינים העשויים להסב נזקים לרירית הוושט (מוקוזה) עקב החזר חומצות הקיבה לתוך חלל הוושט, אך בשונה מצרבת, ריפלוקס הוא מצב כרוני בו הצרבות מופיעות מספר פעמים בשבוע או מדי יום וגורמות לפגיעה בתפקוד היום יומי או לסיבוכים עליהם יורחב בהמשך.

הגורמים לצרבת וריפלוקס

הסיבה המרכזית לעלייה בשכיחות צרבות וריפלוקס נובעת מליקוי תפקודי או החלשות של סוגר הוושט התחתון (LES-Lower Esophageal Sphincter), אשר תפקידו למנוע מתכולת הקיבה ומחומצות הקיבה לעלות ולחדור לחלל הוושט, ובשל כך קיימים מספר גורמים אפשריים להיחלשות סוגר הוושט התחתון, וביניהם:

  •  עלייה בלחץ התוך בטני כתוצאה מגורמים שונים: השמנה, עישון, מחלות ריאה חסימתיות והיריון (הכרוך בהפרשה מוגברת של ההורמון פרוגסטרון המעודד הרפיית שרירים בגוף), עלייה בלחץ תוך בטני עשויה לגרום לירידת הלחץ בסוגר הוושט התחתון ולהיחלשותו.
  • נטילת תרופות המחלישות את סוגר הוושט התחתון, כגון: נוגדות דלקת ללא סטרואידים (NSAID's), אמצעי מניעה לנשים (גלולות המכילות פרוגסטרון), תרופות להורדת לחץ דם ועוד.
  • צריכת מאכלים ומשקאות שונים המחלישים את סוגר הוושט התחתון: צריכת אלכוהול, מזונות שמנים ומטוגנים, קפאין, שוקולד ומזונות בטעם מנטה.
  • האטה בקצב ריקון הקיבה: תופעות שונות המשפיעות על תהליך ריקון הקיבה כמו בעייה בתנועתיות הוושט, דיכאון והקאות מרובות.
  • בקע סרעפתי (Hiatal Hernia): כתוצאה ממום מולד או כתוצאה מהשמנה הגורמת לעלייה בלחץ התוך בטני. ככל שהבקע גדול יותר, כך סימפטומי הצרבות מחריפים עד לכדי צורך בניתוח.

מה הם תסמיני צרבת והריפלוקס?

לצרבות מספר תסמינים שכיחים ואופיניים אשר בעת החרפתם והופעתם מדי יום המצב יוגדר כריפלוקס (GERD):

  • הופעת תחושת צריבה מאחורי עצם החזה שמתרחשת בדרך כלל כשעה לאחר הארוחה, לעיתים הכאב מקרין לגב ולצוואר.
  • בחילות והתכווצויות בחלל הוושט, גיהוקים ולעיתים עלייה של חומצות הקיבה לחלל הפה.
  • תחושת הצרבת מחריפה במצבי שכיבה או בעת הטיית הגוף קדימה ובמהלך ביצוע פעילות גופנית לאחר הארוחה.
  • כאבים וקושי בבליעה עשויים להביא לירידה לא רצונית במשקל כתוצאה מאכילה מועטה.
  • גם ילדים עלולים לסבול מצרבת ולחוש כאבי בטן, קושי בבליעה ובמקרים קיצוניים אף לסבול מהקאות וסלידה ממזון.
  • הבל פה.

האם צרבות וריפלוקס (GERD) מהווים סכנה בריאותית וכיצד מומלץ לטפל בתופעות השונות?

במצבי ריפלוקס כרוניים עשויים להתפתח מספר סיבוכים בהיעדר טיפול רפואי הולם, כדוגמת:

  •  דלקת וושט (Esophagitis): דלקת זו נובעת מצריבה ממושכת של תאי רירית הוושט כתוצאה ממגע עם חומצות הקיבה. המצב מביא להיווצרות כיבים וחומרת הדלקת תלויה בכמות החומצה החודרת לחלל הוושט ולתדירות הריפלוקס. מצב זה מעלה את ההסתברות לתחלואה בסרטן הוושט עקב חלוקה מוגברת של תאי הוושט והיווצרות מוטציות גנטיות בתאים אלה.
  • קושי בבליעה: כתוצאה מהיצרות הוושט ו/או בעייה בתנועתיות הוושט, מצבים אלו פוגעים ביכולת בליעת מזונות נוזליים ומוצקים.
  • כאבי שיניים: כתוצאה מחשיפתן לחומצות הקיבה נגרמת שחיקת שיניים העלולה להביא לפגיעה במבנה השן.
  • סיבוכים באיברים סמוכים לוושט, כגון: החל ממחלות נשימה כמו אסטמה, ועד לחדירת חומצות עיכול לריאות העשויות להביא להתפתחות רקמת צלקת באזורים הפגועים, מצב הפוגע בתפקוד הריאות.

לקריאה נוספת:
מערכת העיכול: מעבד מזון אולטימטיבי
מעי רגיז: זה לא נעים ולפעמים מרגיז
רפלקסולוגיה ומערכת העיכול: הראייה ההוליסטית
להצטרפות לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

מתי יש לפנות לטיפול רפואי בעקבות צרבות או ריפלוקס?

רבים פונים לרופא המשפחה כאשר עולה החשש שהם סובלים מבעיה רפואית. כאשר מדובר בצרבות, לעיתים הנושא נזנח. ישנם מצבים בהם נדרשת הסתכלות רפואית בכדי למנוע את התפתחות הבעיה:

  • במקרים בהם יש עלייה בשכיחות הצרבות והריפלוקס יש לפנות לרופא גסטרולוג ולתאר בפניו בפירוט את הסימפטומים ואת תדירות התופעה, כולל תופעות הלוואי אותם חווים כמו: ירידה לא רצונית במשקל כתוצאה מירידה בצריכת מזון אם קיימת. לרוב הרופא יבצע בדיקות שונות כדי לאבחן את הבעיה וישתמש בשיטות רפואיות שונות כמו אנדוסקופיה, ניטור רמת חומציות (PH) בוושט, בדיקה רדיולוגית וכדומה, ועל פי הממצאים יקבל החלטה לגבי אופי הטיפול. 
  • חשד לסיכון בריאותי מיידי קיים במצבים בהם הצרבות והריפלוקס מלווים בכאבים בלסת או בזרוע, או בליווי קשיי נשימה. מצבים אלה עשויים להיות סממנים להתקף לב ובמקרים אלה יש לגשת מיד לבית החולים.

מספר טיפים העשויים להקל על צרבות וריפלוקס:

לפני שפונים לבצע שינוי תזונתי או התנהגותי כלשהוא, מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע לצורך קבלת הכוונה מותאמת אישית למצבכם. שינויים באורח החיים בקרב אדם שבריאותו הכללית תקינה, עשויים להביא להקלה והפחתה בחומרת הצרבות ובתדירותן.

שינויים התנהגותיים:

  • יש להימנע משכיבה במשך שעתיים לפחות מתום הארוחה.
  • יש להימנע מביצוע פעילות גופנית בסמוך לתום הארוחה.
  • בקרב מעשנים - הפסקת עישון לצמיתות.
  • הימנעות מאכילה מספר שעות לפני השינה.
  • הגבהת ראש המיטה לפני השינה.

שינויים תזונתיים:

  • ירידה במשקל (בקרב הסובלים ממשקל עודף).
  • אכילת ארוחות קטנות ותכופות במהלך היום.
  • יש להימנע מאכילה כ- 3-4 שעות לפני השינה.
  • יש להימנע מאכילת ארוחות גדולות וממזון מתועש עתיר שומן כגון: גבינות שמנות, איברים פנימיים, בשר בקר, חטיפים ועוד.
  • יש להקפיד על צריכה יומית נאותה ומספקת של סיבים תזונתיים.
  • יש להימנע מאכילת מסטיק, שתייה מקשית, אכילת מזונות בטעם מנטה, משקאות אלכוהוליים, משקאות עתירי קפאין ומשתיית משקאות מוגזים המחלישים את סוגר הוושט התחתון. כמו כן יש להקפיד לשתות בין הארוחות ולמעט בשתייה במהלך הארוחות.
  • יש להפחית צריכת מזונות המעלים חומציות כמו פירות הדר (לימון, תפוז, אשכולית), עגבניות ומוצרים המכילים עגבניות, חומץ, בצל ולהמעיט בצריכת מזונות מתובלים.

לפני שפונים לבצע שינוי תזונתי או התנהגותי כלשהו, מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע לצורך קבלת הכוונה מותאמת אישית למצבכם.

לסיכום

תחושת צריבה מוכרת לאנשים רבים אשר מגדירים אותה כ"צרבת". למעשה, ישנם שני סוגי צריבה הנובעים מסיבות שונות ואופן הטיפול בכל תופעה שונה. יש לשים לב אם תחושת הצריבה הלא נעימה תוקפת את גופנו באופן תדיר ולבצע בדיקות גופניות ובריאותיות על מנת לקבל טיפול הולם.

הכותב הוא ליאור גל - דיאטן ספורט קליני ומאמן כושר אישי, הצטרפו אל פורום התזונה והכושר של ליאור גל בעמוד הפייסבוק.