מצאו את הזמן בשבוע לצאת להתאמן

נגמרו התירוצים

מגוון התירוצים לא יגמר, וביניהם ישנם כמה נפוצים ביותר: אין לי זמן, הילדים לא מאפשרים, מחזור שמגיע פעם בחודש, עומס בלימודים, עבודה תובענית, ועד תירוצים מופרכים כמו קוסמטיקה, לק חדש בציפורניים ותסרוקות שאנחנו מפחדים שתהרסנה.

בזמן בו אתם אומרים לעצמכם את מגוון התירוצים הללו, אתם באמת מתחילים להאמין בהם. נציין שהם בהחלט נכונים, ובין עומס הפעילויות והתחומים שממלאים את השבועות שלנו, קשה למצוא זמן לפעילויות חדשות. אולם, וזהו אבל גדול, כולנו חייבים לבצע סוג מסוים של ספורט או פעילות גופנית.

בואו נדבר במספרים

אחד מתוך חמישה ילדים בכיתה א' סובל מהשמנה (על פי סקר של הלמ"ס). בעוד שבחטיבת הביניים מדובר באחד מתוך שלושה ילדים שסובל מהשמנה או עודף משקל ובקרב מבוגרים מדובר כבר על למעלה מ- 53% שסובלים מהשמנה או מעודף משקל.

הידעתם כי ישראל היא מדינה בהשמנה? לצדו של עודף משקל מגיעות גם מחלות מטבוליות. גם במקרה הזה ישראל לא ממוקמת במקום מעודד: מספר התקפי הלב או מקרים של אי ספיקת לב בישראל גבוהים מהממוצע של שאר מדינות ה- OECD. יחד עם זאת, אי ספיקת לב נחשב כגורם המוות העיקרי בישראל אחרי סרטן. כמעט 10% מהישראלים סובלים גם מסוכרת, וגם מחלה זו היא גורם המוות ה- 3 בישראל כיום. כולנו נסכים שאלו נתונים מדאיגים במיוחד: מחלות לב, סוכרת והשמנה הן מחלות שניתן למנוע או לטפל בהן באמצעות אימוץ אורח חיים בריא - ובדיוק כאן עולה הצורך באימון.

ירידה במשקל - מה היא?

כשמתייחסים לירידה במשקל אין ספק שתזונה מהווה חלק גדול. כלומר, אם לא תאכלו פחות - לא תרדו במשקל. יחד עם זאת, נציין כי אימון כושר הוא הדרך הכי קלה להוריד לחץ דם, למנוע התקפי לב, להוריד רמות סוכר בדם, להוריד רמות שומנים בדם, לחזק את העצמות והמפרקים, לשרוף עוד קלוריות, לחזק את השרירים, להוריד רמות סטרס (לחץ) וכן, גם לחטב.

אימון כושר הוא איננו פריביליגה בימינו אלא פעולה שחובה לבצע. זו היא פעולה בסיסית כמו לצחצח שיניים כל בוקר. למה אתם מצחצחים שיניים? מאחר שזה בריא והגייני, ואם לא תצחצחו כנראה שתסבלו מדלקות חניכיים, רקבון שיניים וכמובן יהיה לכם ריח רע מהפה וזה לא יהיה נעים להיות לידכם. כך גם כאשר מדובר באימון כושר - תעשו אותו כי אתם רוצים להתחטב, להוריד לחץ דם או סתם כי מתחשק - הסיבה שאתם מתחילים לא משנה את התוצאה - וזה גם לא משנה באיזה אימון כושר תבחרו. לכל אימון תהיה השפעה חיובית על הבריאות שלכם וכנראה גם על המראה, או לפחות על התחושה שלכם לגבי המראה שלכם.

לקריאה נוספת:
בניית תוכנית אימון אפקטיבית: שלב אחר שלב
אימון אינטרוולים עצים: הטוב ביותר לירידה במשקל ולשריפת שומן
אימון כוח: השיטה המושלמת לחיזוק וחיטוב הגוף
להרשמה לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

5 דרכים להתאמן גם כשאין לכם מוטיבציה

במידה והמספרים לא הפחידו אתכם מספיק, ועדיין אין לכם מוטביציה לנעול נעלי ספורט ולצאת להליכה בחוץ, הנה מספר דרכים שיעזרו לכם לצאת ולהתאמן:

  • מטרה: אם המטרה העיקרית שלכם היא הרצון להיות בריאים (שזו המטרה החשובה והמבורכת שיש) תנסו לחפש ולהגדיר לעצמכם מטרה יותר קרובה שתעזור לכם למצוא את הזמן לאימון ולתת לכם מוטיבציה. אלמנטים כמו חתונה, כנס מחזור, מרוץ של 5 קילומטר, קיץ בפתח או כל מטרה אחרת שהיא מספיק קרובה (בטווח ריאלי של 3 חודשים) ושתכריח אתכם לעשות בחירות נכונות עד שתאמצו את אורח החיים הזה כאורח החיים שלכם. המטרה הקרובה צריכה להיות מספיק חשובה על מנת שתקומו בבוקר, תצאו מהמיטה ותלכו לאימון, או לחילופין תעברו בחדר כושר אחרי העבודה גם כשלא בא לכם.
  • סביבה תומכת: אם זה יהיה תלוי בכם - כנראה שאתם לא תתאמנו. לכן, כדאי שתקבעו להתאמן עם מישהו ואז תהיו חייבים לבוא. זה יכול להיות אימון אישי או קבוצתי שכבר שילמתם עליו מראש ואז אין ממש ברירה. גם לקבוע עם חבר או חברה להתאמן ביחד זו אופציה טובה, כך לא תוכלו להבריז כי הבטחתם וקבעתם איתם. היתרון הטמון באימון בקבוצה או באימון עם חבר או חברה זה שיש עם מי לחגוג את ההצלחה, יש מי שמעודד אתכם כן ללכת להליכה בערב ויש מי משעודד אתכם לא לאכול פחמימות. אבל בואו נהיה כנים, הפחמימה הזאת לא הולכת לגרום לכם להרגיש יותר טוב לגבי עצמכם או לקרב אתכם למטרה שהגדרת לפי הסעיף הקודם.
  • תהיו ריאליים: אל תתחייבו ל- 6 אימונים בשבוע כי התחייבות שכזאת תכוון את עצמכם מראש לכישלון. התחייבו ל- 2-3 אימונים בשבוע וככה תוכלו גם לעמוד בזה וגם לראות שינוי ולהפוך את השינוי לאורח חיים.
  • דברו לעצמכם: כשאין לכם כוח להתאמן דברו עם עצמכם ותזכירו לעצמכם כמה זה גורם לכם להרגיש טוב אחרי האימון ולמה התחלתם להתאמן. תשאלו את עצמכם האם אתם באמת רוצים את העוגה הזאת, האם לשבת מול הטלוויזיה ולא לזוז זה הדבר הכי טוב לכם והכי חשוב. אימון זה כמעט הדבר היחיד ביום שאתם עושים למען עצמכם ולטובתכם אז תזכירו לעצמכם כמה טוב זה עושה לכם וכמה מגיע לכם להתאמן כי זכותכם לדאוג לעצמכם ולטפל בעצמכם.
  • קופת חיסכון: בכל פעם שאתם מתאמנים שימו 50 ש"ח בקופה בצד. בסוף כל חודש תקחו את הכסף ותפנקו את עצמכם במתנה - ככל שתתאמנו יותר המתנה תהיה שווה יותר. כך, בכל חודש תקבלו מתנה אטרקטיבית וגם תקבלו את המתנה הכי גדולה שתוכלו לקבל והיא הבריאות שלכם.

לסיכום

בכדי להתחיל לאמץ אורח חיים בריא כדאי לעשות זאת בהדרגה. כדאי לבנות את האימונים לאט לאט, למצוא את סוג האימון המועדף עלינו שנוכל להתמיד בו לאורך זמן. בואו נשבור את הסטיגמה שמדינת ישראל היא מדינה בהשמנה, נסיים עם התירוצים ונתחיל להתאמן (: