מגוון רחב של פריות יבשים: מי הוא האהוב עליכם?

ט"ו בשבט: חג או מועד?

ט"ו בשבט חל ביום האמצעי של חודש שבט, שזהו החודש החמישי בלוח השנה העברי. למעשה, יום זה איננו חג אלא מדובר במועד. בלוח השנה העברי הוא נועד לציין את חגיגות ראש השנה לאילנות. אם נלך למקורות היסטוריים, נגלה בהלכה שראש השנה לאילן הייתה העת ראשונה ממנה התחילה הספירה בכל מה שנוגע למצוות שחלות בישראל על הצומח: פירות העץ (למשל ערלה), מעשר ראשון ושני, תמורה וביכורים ועוד. לאור אלו, אחד ממנהגי מועד זה הוא נטיעת עצים בכל רחבי הארץ לצד הרצון להעלות על סדר היום נושאים הנוגעים לאיכות הסביבה.

מנהג החג: אכילת פירות יבשים

כמו בכל חג ומועד, גם במהלך ט"ו בשבט אנחנו מקיימים מנהגים ומסורות שונות. לצד מצוות נטיעת העצים הנפוצה, לא נפסח על מצוות אכילת פירות יבשים. יחד עם זאת, רבים מאיתנו לא תמיד זוכרים מדוע אנו מציינים זאת. מנהג זה מתקשר לתנובתם של הפירות הארצישראליים, דבר המסמל את התחדשות הטבע, הפרחים, הפירות והעצים שארץ ישראל התברכה בהם וביניהם: חרובים, משמשים, אגוזים, תמרים, שקדים ועוד. למעשה, מנהג אכילת הפירות היבשים התחזק בעיקר בגולה וזאת מאחר שהיה קשה מאוד להשיג פירות טריים בחורף, ולכן נשלחו פירות יבשים שמקורם היה בישראל. זהו למעשה הסיפור שעומד מאחורי מנהג זה - אותו אנחנו חוגגים בכל שנה.

סדר ט"ו בשבט

לצד מנהג אכילת הפירות היבשים, המחמירים שביניכם בוודאי מקיימים את מצוות עריכת סדר ט"ו בשבט. למעשה, מדובר באמירת דברי תורה וברכות על מנת לשבח את תנובת הארץ והשדה. מצווה זו התגבשה על ידי חכמי צפת במהלך המאה ה- 17 ולאט לאט החלה להתפשט בתפוצות בכדי להנחיל בקרב יהודי הגולה את אהבת הארץ. מנהג זה אומץ בעיקר בקרב יהדות האסלאם וארצות הבלקן וכל קהילה הוסיפה את מנהגיה השונים.

לקריאה נוספת:
אוכלים בט"ו בשבט
ט"ו בשבט: שבעת המינים
ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות!
מגוון מתכונים עם פירות יבשים
להרשמה לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

הפירות המומלצים עבורכם

לכל אחד ואחד יש העדפות שונות בכל הנוגע לעולם הקולינאריה - גם כשזה נוגע למצוות אכילת הפירות היבשים בט"ו בשבט. לדעתנו, אלו הפירות היבשים שאתם חייבים להגיש:

  • תמר: התמר נמנה בין שבעת המינים. מדובר בפרי עשיר ובריא ביותר וניתן למצוא מגוון זנים שלו. המוכרים בהם הוא תמר המג'הול, התמר הצהוב והחינאוי. התמרים עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וויטמינים כמו מגנזיום וויטמין B6.
  • צימוקים: מדובר בגרסא המיובשת של הענבים. את הצימוקים ניתן למצוא בגדלים שונים ובשני צבעים: ירוק בהיר ואדום-סגלגל. הצימוקים מתאפיינים בחיי מדף ארוכים, הם בעלי כמות גדולה של סיבים תזונתיים המסייעים לשיפור חילוף החומרים ומערכת העיכול והם מסייעים בספיגת כולסטרול מהמזון.
  • תאנה: התאנה נקראת גם גרוגרת והיא מוזכרת פעמים רבות בתנ"ך. פרי זה מכיל כ- 55% סוכר והוא נחשב לפרי המתוק ביותר. גם התאנה מכילה כמות גדולה של סיבים תזונתיים, ויטמינים רבים ועל פי הרפואה העממית - אכילה של תאנים באופן תדיר תסייע למערכת העיכול שלכם רבות.
  • שזיפים: רבים מאיתנו משלבים את השזיפים בתזונה לאורך כל השנה: תבשילי קדירה ובשר, תבשילי עוף, מאפים ועוד. כמובן שהתכונה הידועה ביותר המיוחסת לשזיפים היא היכולת לסייע למערכת העיכול ולעצירות. עוד נוסיף שהם מסייעים להורדת לחץ הדם, אנטי דלקתיים ועוזרים בשמירה על כלי הדם והלב.
  • משמש מיובש: מדובר באחד הפירות היבשים הבריאים ביותר. הוא עשיר בסידן, בברזל ובויטמין A. בנוסף, הוא מכיל ויטמין B3 שמסייע בהורדת כולסטרול.
  • חמוציות: מדובר בפרי יער שגדל באיזורים קרים בעולם והפך לחלק בלתי נפרד ממארזי הפירות היבשים. למעשה, אין אישה שלא יודעות מה הם הסגולות של החמוציות: הן מסייעות לטיפול בדלקות בדרכי השתן, מסייעות לטיפול באבנים בכליות ומסייעות במניעת סרטן.
  • קוביות קוקוס: אין ילד שלא אוהב קוביות קוקוס יבשות מסוכרת. מדובר בנשנוש בריא ביותר מאחר שהקוקוס מוריד כולסטרול. בנוסף, הוא מפחית את הסיכון להתקפי לב, ועוד דבר - אכילת קוביית קוקוס מיובש מכילה כ- 16% מצריכת הברזל היומית.

האם פירות יבשים בריאים לנו?

ישנם פירות יבשים רבים שמוסיפים להם כמויות גדולות של סוכר. לא פעם עולה השאלה האם פירות יבשים בריאים יותר מפירות טריים והדעות על כך חלוקות. אנחנו נמליץ לכם לפני רכישה של פרי יבש לבדוק בתווית הסימון התזונתי מאילו תוספות כדאי לכם להימנע: תוספות סוכר (הן סוכר חום והן סוכר קנים) לצד תחליפי סוכר למיניהם: מלטיטול, סוכרלוז ועוד. עוד נציין שהפירות "המלאכותיים" ביותר הם דווקא הפירות האקזוטיים: קיווי מיובש, אגס מיובש, אננס מיובש ועוד. פירות יבשים אלו עוברים תהליך עיבוד כימי בכדי לשמור על הצבעים העזים ובשל כך יהפכו לפחות בריאים עבורנו.

כמו כל מאכל - בכדי להימנע מעלייה במשקל יש לצרוך אותו בצורה מבוקרת. לכן, חשוב לדעת שפירות באופן כללי ופירות יבשים בפרט אמורים לתפקד כארוחה נפרדת. בשל כך, מומלץ לאכול אותם כ- 3 שעות אחרי סיום הארוחה ולא כקינוח כפי שרבים נוהגים לעשות. למעשה, אכילת פירות על קיבה מלאה עשויה לגרום לעיכול לא תקין מה שעלול להביא להירקבות והחמצה שלהם בקיבה.

לסיכום

ט"ו בשבט הוא חג שמכיל פירות יבשים טבעיים לצד מנהגים נוספים. מדובר בחג המסמל התחדשות והוקרת תודה לטבע, לתנובת הארץ ולתפרחת העצים והפירות בארץ. כמובן שנמליץ לכם לאכול פירות יבשים - אך אל תגזימו.
ט"ו בשבט שמח (: