פירות יבשים או פירות טריים - מה בריא יותר?

פירות עשירים בסוכר

מרבית הפירות בריאים במיוחד ומומלצים על ידי תזונאיות ורופאים. הם עשירים בויטמינים ומינרלים, מסייעים להקלה על בעיות גופניות שונות, מחלות ולפעמים גם מצבי רוח. לא פעם אנחנו אוכלים פרי מתוק במיוחד והוא מעלה לנו חיוך על הפרצוף - ומה לגבי פירות יבשים? לא מעט פירות עוברים תהליך ייבוש שיתאימו לחג הט"ו בשבט ואותם אנחנו צורכים הן בצורתם הטבעית או מוסיפים למגוון תבשילים או מתכונים לט"ו בשבט. אולם, כחלק מתהליך הייבוש, לעיתים קרובות מוסיפים לפירות היבשים השונים תוספים לשמירה על איכותם - והמרכיב העיקרי הוא סוכר.

פירות יבשים - לא מה שחשבנו

במרבית המקרים יגידו לנו שפירות יבשים הם אופציה נהדרת המהווה תחליף לסוכר ואכילה של פרי יבש תסייע בסיפוק הדחף לאכול משהו מתוק. למעשה, במקום לאכול מוצרים המכילים סוכר פירות (פרוקטוז), נציין שמומלץ לאכול את הפרי המקורי לפני שעבר עיבוד.

יחד עם זאת, הפירות היבשים הם הדרך המהירה להשיג את התכונות הטובות של הפרי ובכך אנחנו יכולים לספק לגוף שלנו ויטמינים וזריקת בריאות במהלך יום עמוס. במצב בו הזמן נוזל לנו בין האצבעות - כנראה שנעדיף לאכול שזיף מיובש מלקלף תפוז.

אם ככה, פירות יבשים רבים מאבדים ויטמינים חשובים לאחר תהליך העיבוד והייבוש שהם עוברים - ואם אתם בעיצומה של דיאטה או תהליך שינוי אורח חיים - ישנם פירות יבשים שכדאי במיוחד להימנע מהם.

לקריאה נוספת:
אילו פירות יבשים תגישו בט"ו בשבט הקרוב?
ט"ו בשבט הגיע, חג לאילנות!
ט"ו בשבט: שבעת המינים
להרשמה לניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

אז מה עדיף - פירות טריים או יבשים?

כפי שציינו, פירות יבשים עוברים תהליך בו מוסיפים להם רכיבים שונים. בנוסף, בזמן תהליך הייבוש הפירות היבשים מאבדים את מרבית נוזליהם. פעולה זו מעלה באופן משמעותי את כמות הסוכר שהם מכילים ובשל כך ערכם הקלורי עולה. מנגד, פירות יבשים רבים מכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, סידן, ברזל, וויטמינים רבים. אז מה עדיף - פירות יבשים או טריים? ההשוואה לפניכם:

משמשים

המשמשים אהובים במיוחד בחודשי הקיץ, אך ט"ו בשבט לא יכול להתקיים ללא הצבע הכתום של המשמש המיובש. נציין כי משמש טרי מכיל כ- 48 קלוריות ל- 100 גרם, בעוד שמשמש מיובש מכיל כ- 241 קלוריות ל- 100 גרם.

תאנים

כולנו אוהבים תאנים ומוסיפים אותן למגוון מאפים וסלטים, אך לא תמיד אנחנו שמים לב לערכן התזונתי. הן מסייעות מאוד לתהליך העיכול, אך האם בעצם אכילתן אנחנו צורכים כמות גדולה של קלוריות? התשובה לפניכם: אכילה של כ- 100 גרם תאנים טריות תגרום לכם להכניס לגופכם כ- 74 קלוריות, בעוד שתאנים מיובשות משמינות הרבה יותר: כ- 249 קלוריות ל- 100 גרם תאנים מיובשות.

תפוחי עץ

אחד הפירות שהכי קל לנשנש - פשוט שולפים מהתיק ואוכלים בעונג רב. גם תפוח העץ הטרי בריא יותר ממקבילו היבש: אכילה של כ- 100 גרם תפוחי עץ שוות ערך ל- 52 קלוריות ואילו 100 גרם של תפוחי עץ מיובשים שווים ל- 243 קלוריות.

שזיפים

אין סבתא שלא ממליצה להרתיח שזיפים בכדי להקל על בעיות עיכול שונות. הדבר אכן עוזר, אולם האם חשבתם כמה קלוריות אתם מכניסים לגופכם לאחר צריכת שזיפים? אכילה של כ- 100 גרם שזיפים טריים היא שוות ערך ל- 46 קלוריות, בעוד ש- 100 גרם שזיפים מיובשים שווי ערך ל- 240 קלוריות.

בננות

תזונאים רבים ממליצים לאכול יחידת בננה לפני אימון בכדי לתת לגוף את האנרגיה שהוא זקוק לה. למעשה, כ- 100 גרם של בננה טרייה שווים ל- 89 קלוריות - וכנראה שמדובר בפער הגדול ביותר מבחינת הערך הקלורי בין הפרי הטרי למקבילו המיובש. אכילה של כ- 100 גרם בננות מיובשות שוות ערך ל- 346 קלוריות.

לסיכום

אין ספק שקיום מצוות החג הוא דבר חשוב ביותר. הפירות היבשים נראים לנו תמימים במיוחד, מאחר שמדובר במוצרים המגיעים אלינו מן הצומח. אנחנו ממליצים לאכול ולהינות ממאכלי החג אך כמובן לשים לב לכמויות בכדי לעבור את החג בשלום. חג שמח וטעים (: