חשוב לעודד נשים לעשות בפעילות גופנית באופן כללי
חשוב לעודד נשים לעשות בפעילות גופנית באופן כללי

ההבדלים בין נשים לגברים

בענפים בהם הכוח אינו מהווה מרכיב עיקרי והמתחרים נדרשים לסיבולת גבוהה או למשקל גוף נמוך או לגמישות רבה, הפער בין המינים עתיד להצטמצם. בניגוד למה שלעיתים מקובל לחשוב, עולם האופנה אינו עומד בפני עצמו ועוסק רק בכסות החיצונית, אלא פעמים רבות משקף תהליכים חברתיים והיסטוריים. הבגדים הם חלק בלתי נפרד מהתרבות. לכן, אנשים שונים ומתרבויות שונות מתלבשים באופן מסוים. גם עולם הספורט מייצג למעשה תרבות - תרבות הספורט, ותת תרבויות - ענפי הספורט השונים והביגוד הייעודי לתרבות ספורטיבית זו. ישנם ענפי ספורט בהם ההבדלים בין ביגוד נשי לגברי מאוד בולטים - ענפי ההתעמלות, הריקוד ועד לא מזמן - גם השחייה (היום ישנן גם חליפות). בענפי אומנויות הלחימה הלבוש אחיד לנשים וגברים, בכדורסל וכדורגל ההבדלים מינוריים, ובענף הרכיבה הביגוד כמעט זהה.

בענפים בהם הביגוד זהה, לכאורה, מטשטשים ההבדלים המגדריים, אולם בפועל ייתכן כי תיפגע כתוצאה מכך הזהות והייחודיות הנשית, שהרי כפי שכתבנו ספורטאית היא אישה שעוסקת בספורט, ולא ספורטאי ממין נקבה, או ברמת הביגוד - ספורטאית הלובשת בגדי ספורטאי. ומעבר לבגדים ולחיצוניות, גם אימונים מסוגים שונים עלולים להשפיע על הגוף הנשי בצורה כזאת שאולי "יאבד" באופן מסוים את הייחוד והזהות שלו.

ניתן להביא לדוגמא ענפי ספורט או סוגי אימונים אנאירוביים עצימים. מדובר על אימונים המאופיינים במאמצים קצרים באופן יחסי, במאמץ גופני גדול עד מירבי. לכך השלכות על רקמת השריר. זאת מכיוון שתיתכן עלייה במסת השריר, לדוגמא בעת שמבצעים אימונים ברמה כה גבוהה. ניתן לציין רצות 100 מטר לעומת רצות מרתון, חלק ממשחקי הכדור המאופיינים במאמצים אנאירוביים משמעותיים, או כשמדובר בספורט העממי, לצורך העניין, מתאמנות קרוספיט לעומת מתאמנות חדר כושר "מסורתיות" ועוד ועוד.

בחלק מהמקרים, אותם סוגי אימונים או ענפי ספורט היו נחשבים ל"גבריים" עד לפני מספר שנים, כגון: הרמת משקולות תחרותית, קרוספיט, Powerlifting, פיתוח גוף תחרותי ועוד. חשוב לציין שנשים שמתחרות באותם סוגי אימונים, בחלק מהמקרים, גם ייתכן שתהיינה בעלות טיפוס גוף מזומורפי, קרי שרירי, זאת בשל בסיס גנטי מסוים (מוכרים 3 סוגי טיפוסים: מזומורפי - שרירי, אקטומורפי - רזה ואנדומורפי - שמן), סוגי האימונים ומידת אימוץ אורח החיים הספורטיבי. כאן נאיר הנקודה שלא מספיק לבצע אימונים איכותיים על בסיס קבוע על מנת להשיג תוצאות, אלא יש צורך גם להקפיד באופן ניכר על התפריט התזונתי המתאים, זאת מכיוון שגם האימונים האפקטיביים ביותר לא יחפו על הרגלי תזונה לקויים.

לקריאה נוספת:
קסם הרכיבה על אופניים
כדורשת: היבטים פיזיולוגיים ואחרים
אימונים אינטנסיביים לעומת אימונים קלים
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary

השפעות של האימונים העצימים על האסתטיקה הנשית - האם נשים אוהבות זאת?

יבלות בידיים (בשל ביצוע עליות מתח או תרגילים אחרים בהם אוחזים מוט/בר, היפרטרופיה משמעותית של שרירי הרגליים (בעיקר של קבוצת פושטי הברך), שרירי זרועות מפותחים במיוחד, חזה שטוח (בשל אחוז שומן נמוך יחסית ברקמת השד) ועוד. חשוב לציין, שלעיתים עשוי להיות פרדוקס מסוים שיתבטא בכך שאותה אישה שמתאמנת באופן מקצועי בספורט אנאירובי עצים תהיה מרוצה מההישגים הספורטיביים, אך לא ממש תהיה מרוצה מהתוצאות בהיבט האסתטי.

נציין שהדבר בדרך כלל פחות אקוטי כשמדובר על ספורטאיות מקצועניות, אך עלול להיות יותר חשוב ומשמעותי שמדובר על מתאמנות "מן השורה" שאינן מקצועיות. אזי, חשוב גם לבדוק מידת שביעות הרצון של אותה אישה מהתוצאה. בנוסף, במקרים בהם נעשה שימוש בחומרים לא חוקיים לשיפור ביצועים (כמו סטרואידים אנבוליים), יש לכך השלכות גם על עיבוי הקול, שינוי אפשרי של הפנים, שינוי מבנה איבר המין, הפחתה מהותית של אחוז השומן (עד כדי גם הפסקת המחזור החודשי) ועוד.

לסיכום

אימונים בעצימות גבוהה לנשים, תוך הקפדה על תדירות אימונים מספקת, תזונה תומכת וכדומה בהחלט עשויה להביא לשינויים הן ביכולת הגופנית והן גם בהיבט האסתטי. זאת מכיוון, שרקמת השריר מגיבה לעומס המופעל עליה, במיוחד שמדובר על עומס גבוה. אזי, חשוב במבחן התוצאה לבדוק שהנשים שמבצעות את אותם סוגי אימונים מרוצות מהאסתטיקה הגופנית ולא רק מהתוצאה הספורטיבית. חשוב לזכור כי ספורטאית היא אישה העוסקת בספורט, ונשיות ועוצמה נשית חשוב שתבוא לידי ביטוי גם בתחום זה.

הכותבים הינם דגנית גלסמן, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט, וד"ר איתי זיו (Ph.D), מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר.
אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il