שיבולת שועל: בריאות שכדאי להכניס לתפריט היומי
שיבולת שועל: בריאות שכדאי להכניס לתפריט היומי

עשירה בויטמינים ומינרלים

הדייסה עשירה במזינים. בין היתר היא עשירה בויטמיני B1, B2, B9, E, באבץ, סידן, אשלגן וברזל. יש בה מינרלים נדירים יחסית, כמו יוד, מנגן וקובלט, וכן חלבון וסיבים תזונתיים. דייסת שיבולת שועל היא ארוחת בוקר אידיאלית לאדם שזקוק לאנרגיה במהלך היום. אכילה של דייסת שיבולת שועל לארוחת ערב מומלצת לאנשים שסובלים מבעיות שינה. אכילה קבועה של הדייסה תורמת לפעילות סדירה של המעיים וניקוי כלי הדם, מנקה את מערכת העיכול מרעלים, תורמת לפעילות תקינה של הכבד, מאזנת את הכולסטרול בדם, מחזקת את מערכת החיסון, נותנת הרבה אנרגיה לגוף, מחזקת את הלב ומשפרת את פעילות המוח.

דייסת שיבולת שועל מעודדת שיקום של השרירים ולכן מומלצת אחרי פעילות פיזית קשה מכל סוג: עבודה שדורשת מאמץ פיזי קשה, ריקודים או ספורט. לאנשים שסובלים מכיב קיבה או דלקת בקיבה, דייסת שיבולת שועל מהווה לא רק אוכל אלא גם תרופה! עבור אנשים אלה יש להכין אותה פחות סמיכה.  אם יש תהליכים אקוטיים בקיבה, מומלץ להכין אותה ללא תוספת מלח.

משביעה ומומלצת

דייסת שיבולת שועל מכילה פחמימות מורכבות, מאוד משביעה ומאזנת את רמת הסוכר בדם. מכל הסיבות הללו היא מומלצת גם לחולי סוכרת וטרום סוכרת. היא גם מסדירה את הפרשות מיצי המרה והשתן. לכן, אכילה קבועה של דייסת שיבולת שועל מקטינה את הסיכון לחלק מהסיבוכים האפשריים של סוכרת. דייסת שיבולת שועל מטיבה עם הלב וכלי דם, ולכן מומלצת לסובלים מלחץ דם גבוה ולאנשים אחרי אוטם שריר הלב.

דייסת שיבולת שועל מומלצת גם במחלות עונתיות, לסובלים מנזלת, ליחה ועצירות. כמובן שהדייסה לא ממלאת תפקיד של תרופה במקרים אלו, אלא שהיא מהווה רק את החלק התזונתי של הטיפול. כך למשל, לסובלים מעצירות חשוב גם לשתות הרבה מים, להימנע ממשקאות וממזונות מייבשים, לאכול הרבה פירות וירקות, ללמוד להפיג מתחים וכדומה. לסובלים מנזלת חשוב לשטוף את האף במי מלח בתדירות כמה שיותר גבוהה וכדומה.

הקליקו בנוסף:
האם סלק בריא? 5 יתרונות בריאותיים שלא הכרתם!
תמרים: יתרונות בריאותיים שכדאי להכיר
תבליני חורף: עובדות שכדאי לדעת
להורדה בחינם: אפליקציית Foods מתכונים!

הריוניות וילדים

בתקופת ההריון דייסת שיבולת שועל מומלצת במיוחד, וזאת בגלל שהיא תורמת למצב רוח טוב, חיוניות ושמירת ההריון. היא מומלצת במיוחד לנשים שסובלות מחוסר דם, בחילות, חולשה ולנשים שחוו איבוד עובר בעבר. בתקופת ההריון מומלץ לערבב את הדייסה עם פירות, פירות יבשים (כמובן עדיף אורגניים או כאלה מייבוש ביתי) או מיצים טריים שסחטתם לצורך זה. לנשים מניקות, דייסת שיבולת שועל מעניקה הרבה אנרגיה, מעשירה את החלב ומגדילה את כמותו. לנשים שסובלות בחוסר חלב מומלץ לאכול דייסת שיבולת שועל חמה בתוספת דבש או סילאן וחלב שקדים כ- 30-40 דקות לפני הנקת הבוקר. לתינוקות, דייסת שיבולת שועל עשויה להיות הדייסה הראשונה שמוסיפים להנקה וניתן לתת אותה כבר אחרי גיל חצי שנה. דייסת שיבולת שועל תטיב ביותר לבריאותו ולהתפתחותו של ילדכם. אבל תנו בזהירות, בהתחלה רק טיפה, על מנת לוודא שהתינוק לא רגיש לגלוטן, הנמצא בשיבולת שועל. זה חשוב במיוחד במשפחות בהן ידוע על קיום אלרגיה או רגישות לגלוטן. אלרגיה לגלוטן ניתן לבדוק בבדיקה פשוטה בקופת חולים, הבדיקה כלולה בסל.

בחנויות מוכרים אבקות שיבולת שועל להכנה מהירה. בדרך כלל משתמשים באבקות אלה להכנת דייסה בבקבוק. הכנת דייסה רגילה גם כך מהירה מאוד, ובגיל חצי שנה ויותר תינוקות אוכלים מכפית טוב מאוד. מצד שני, האבקות הללו פחות מזינות מכל הבחינות לעומת דייסה רגילה, לכן תשקלו את העניין ואולי תעדיפו לתת לתינוקכם דייסה רגילה או לפחות תקדימו לעבור מאבקות אלה לדייסה רגילה. כמובן, כשמדובר בתינוקות, יש להיוועץ ברופא הילדים שלכם לגבי כל שינוי בתזונת התינוק.

דיאטת שיבולת שועל

דייסת שיבולת שועל לא רק מסדירה את פעילות מערכת העיכול ומנקה רעלים, אלא גם עוזרת בהרזיה ובשמירה על המשקל. ישנה אפילו מונו-דיאטה של שיבולת שועל. זאת אחת המונו-דיאטות הפחות מזיקות שקיימות, אך כמו כל מונו-דיאטה, ניתן לעשותה אך ורק לתקופה קצרה, במקרה של דיאטת שיבולת שועל - במשך שבוע בלבד. מניסיונם של מטופליי שניסו את דיאטת שיבולת השועל, יש לה יתרון לעומת דיאטות אחרות שניסו קודם בהשגת מצב רוח והרגשה כללית טובה. חלק מהאנשים טענו שלא אהבו את טעמה של דייסת שיבולת שועל ללא תוספת מלח, סוכר או דברים אחרים שהיו רגילים להוסיף, אך הם התרגלו לטעמה החדש מהר מאוד. במשך שבוע של דיאטה הם הורידו כ- 4-5 ק"ג. היו כאלה שמסיבות משלהם לא רצו לעשות מונו-דיאטה והוסיפו לדיאטת שיבולת שועל ירקות או מעדני סויה. מטופל אחד השאיר ירקות ובשר רזה. כל האנשים הללו הורידו כ- 2 ק"ג.

להלן עיקרי הדיאטה:

  • במשך השבוע יש לאכול אך ורק דייסת שיבולת שועל.
  • הדייסה חייבת להיות ללא כל תוספים, רק שיבולת שועל ומים.
  • יש לאכול את הדייסה 5 פעמים ביום.
  • מנה הנאכלת בכל פעם - לא יותר מכוס חד פעמית של דייסה.
  • מידת הסמיכות של הדייסה - לטעמכם.
  • ערך קלורי של דייסה כזאת: 86-89 קלוריות ל- 100 גרם.
  • בנוסף לדייסה זו מותר לאכול תפוח/אגס אחד ביום.
  • יש לשתות 2 ליטר מים ביום. במקום מים ניתן לשתות תה צמחים ללא המתקה.

מתכון לדייסת שיבולת שועל

  • מרתיחים מים בקומקום.
  • מכניסים פתיתי שיבולת שועל לסיר (יש מי שמוסיף סוכר ו/או קצת מלח - לפי הטעם).
  • מוסיפים מים רותחים, מערבבים, שמים על האש, מכסים, מביאים לרתיחה. זהו. מערבבים ומחלקים לצלחות. כל התהליך לוקח דקות ספורות בלבד.

כאשר הדייסה כבר בצלחת, ניתן להוסיף כל דבר לטעמכם. ברוב המקרים מוסיפים פירות או מיצי פירות, חלב סויה או חלב שקדים או חלב אורז, דבש או סילאן, שמן זית, שקדים, חמוציות יבשות או פירות יער, עגבניות מיובשות, פטריות או כל דבר אחר לטעמכם. יש שמבשלים 2-5 דקות אחרי הרתיחה. זה טוב לחולי קיבה, לאנשים עם בעיות עיכול ולתינוקות עד גיל שנה. טבעוניים וצמחוניים רבים לא מבשלים בכלל, אלא משרים את פתיתי שיבולת השועל במים רותחים לכ- 10 דקות (ואם משתמשים בפתיתים מהירי הכנה, אפילו 5 דקות לא צריך), מערבבים - ואוכלים. שיטה זו לא מומלצת לחולים במחלות קיבה ומעיים, כי היא עלולה להחמיר את מחלתם.

בימים קרים וסוערים אלו אתם יכולים להתחמם לא רק בעזרת מרקים חמים, אלא גם בעזרת דייסת שיבולת שועל מחממת, מזינה ומטיבה לבריאותכם!

כל האמור במאמר הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף אבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי. הערה חשובה: אסור לאנשים חולי צליאק (אלרגיה לגלוטן) או בעלי רגישות אישית לשיבולת שועל או לגלוטן לאכול דייסת שיבולת שועל.

הכותבת היא ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD), מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה", "אסטרולוגיה לכל עת" ו"קל להיות בריא".

אל האתר של יעל: www.yaelclinic.co.il