דייסת פשתן: ניתן לשלב מבחר תוספות וגם שיבולת שועל
דייסת פשתן: ניתן לשלב מבחר תוספות וגם שיבולת שועל

דייסת פשתן: במה היא מועילה לנו בדיוק?

שמן וזרעים טחונים אינם הדרך היחידה לצרוך זרעי פשתן. אפשר להכין דייסה מזרעי פשתן. דייסה כזאת מהווה מזון בריא ומזין לנשים, גברים וילדים, וגם ניתן להשתמש בה כתרופה למחלות שונות. דייסת פשתן מסדירה את פעילות מערכת העיכול, משפרת את חילוף חומרים של הגוף, נוגדת תולעי מעיים, עוזרת באיחוי ריריות הגוף ולכן מועילה לסובלים משלשולים, מחלת קרוהן וכדומה, משפרת ייצור קולגן ובכך תורמת לעור הגוף, מקטינה את הסיכון למחלות לב, סוכרת סוג 2 והדבקה במחלות זיהומיות, ומשפרת מראה שיער וציפורניים. לנשים מניקות דייסת פשתן מגדילה את כמות החלב ומשפרת את איכותו, אצל גברים היא מטיבה עם כוח הגברא ואצל ילדים היא מחזקת את מערכת העצבים. לילדים היא מומלצת החל מגיל 3 בתוספת דבש או פירות או פירות יבשים. אגב, דייסת פשתן מומלצת במיוחד לסובלים מכיב קיבה, עצירות, דלקת לבלב, סוכרת (אינדקס גליקמי של דייסת פשתן - 35) ולעושים דיאטת הרזיה או שומרים על המשקל.

דייסת פשתן: איך מכינים?

  • טוחנים 2 כפות גדושות של זרעי פשתן במטחנת קפה עד לקבלת קמח פשתן.
  • מעבירים לסיר, מוסיפים 1.5 ליטר מים רותחים ומערבבים היטב.
  • לאחר מכן, מכסים ומבשלים כ- 5 דקות על אש נמוכה.
  • כשתראו שהדייסה מוכנה, תשאירו אותה לעמוד עוד 10 דקות בסיר מכוסה.

יש לציין, שטבעוניים לא מבשלים דייסת פשתן, אלא פשוט משרים קמח פשתן בתוך מים רותחים עד שיהיה מוכן - בדומה לבורגול, למשל. לדייסה מוכנה ניתן להוסיף כל  מיני מאכלים שונים נוספים ובכך להגביר את הסגולות הרפואיות שלה, להתאים יותר לבעיות החולה או פשוט לגוון את טעמה או לייפה את מראה המנה. למשל, ניתן להוסיף שמן שומשום, שמן זית או שמן פשתן, או להוסיף נבטי חיטה, צמחי מרפא שונים, צימוקים או פירות יבשים אחרים, חתיכות תפוח וכדומה.

היכנסו בנוסף:
הכל על דייסת שיבולת שועל (קוואקר)
מתכון לחומוס: איך מכינים חומוס ביתי מנצח?
האם סלק בריא? 5 יתרונות בריאותיים שלא הכרתם!
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)
 

דייסה טעימה ובריאה - וגם מתאימה לדיאטה
דייסה טעימה ובריאה - וגם מתאימה לדיאטה

דיאטת פשתן: יש דבר כזה!

דיאטה זו קצרת זמן ועושים אותה שבוע ימים בלבד. במהלך שבוע הימים הזה, רבע שעה לפני כל ארוחה יש לשתות כף שמן פשתן. כל ארוחת בוקר אוכלים דייסת פשתן - הכמות לא מוגבלת. חצי שעה לפני ארוחת הצהריים יש לשתות חצי כוס מירתח זרעי פשתן, לארוחת צהרים אוכלים דייסת פשתן (לא יותר מ- 5 כפות) בתוספת ירקות או מרק ירקות, וכן ניתן להוסיף דגים, טופו או מאכלי סויה (לא מעובד). בערב ניתן לאכול מאכלי ירקות מעורבים בכפית זרעי פשתן טחונים. חשוב להקפיד לשתות רק מים (לפחות כוס כל שעה), תה או חליטות צמחיות - כל זה ללא תוספת סוכר. בין הארוחות ניתן לאכול פירות לטעמכם.

לשמירה על המשקל תוכלו להגדיר "יום פשתן": יום אחד בשבוע אוכלים רק דייסת פשתן. במקרה הזה אוכלים 5 פעמים ביום, כל פעם - מנה קטנה של דייסת פשתן בלבד. גם במקרה הזה יש להקפיד על שתייה נכונה: לשתות רק מים (לפחות כוס כל שעה), תה או חליטות צמחיות ללא תוספת סוכר, כמובן. אגב, דייסת פשתן לא מומלצת לחולי מערכת העיכול בשלב אקוטי של מחלתם, לאלרגיים או לרגישים לפשתן, וכן יותר מפעם ביום במשך תקופה ארוכה. אכילת דייסת פשתן לא מומלצת בערב או בלילה.

כל האמור במאמר זה הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף אבחון, ייעוץ או טיפול רפואי. לפני שימוש בכל מתכון שלא השתמשתם בו קודם, יש להתייעץ עם הרופא או המטפל שלכם, וכל דיאטה יש לקיים בליווי איש מקצוע.

הכותבת היא ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD), מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה", "סיפורים מהקליניקה", "אסטרולוגיה לכל עת" ו"קל להיות בריא". אל האתר של יעל: www.yaelclinic.co.il