זה מהפחמימות - לא מהשומן!
זה מהפחמימות - לא מהשומן!

אז מה החליף את השומן במזון?

את מקום השומן בתעשיית המזון תפסו הפחמימות שהוכנסו למוצרי המזון בכמויות גדולות, במטרה לתת מענה לחוסר השומן והטעם התפל. רק בשנות השבעים המאוחרות נעשו מחקרים חדשים שהזימו וביטלו את תיאוריית "השומן המזיק". רק אז התברר שמחקריו של אנסל קיז לא רק שהיו שגויים, אלא שחברות המזון עשו מניפולציה בתוצאות מחקריו כדי שהשומן ייצא לגמרי "אשם" בתחלואות הלב השונות  ואף חמור מכך, יותר ויותר נחשפות עדויות כי גורמים שונים בתעשיות המזון בארה"ב שילמו למעבדות ומדענים עד מנת שיסבו את "מקור האשם" בנושא השמנה ומחלות לב וכלי דם - ממרכיב הסוכר אל מרכיב השומן. מספר תוכניות דוקו אמריקאיות שנעשו מאז בנושא מוכיחות כי עולם המדע לא תמך בטענות אלו של אנסל קיז ולא גיבה אותן ואת החוקרים שעמדו מאחורי מחקרים שגויים אלה, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי - טייקוני תעשיית המזון העשירים יצאו במסעות פרסום עצומים בהם טענו בגנות השומן והתאמצו לייצר הפחדה מפניו. במקביל, הוצף השוק במיליוני מוצרים "דלי שומן" אך עתירי סוכר ופחמימות, שתפקידם של האחרונים היה לתקן את הטעם התפל של המזון דל השומן. עלויות הסוכר היו זולות יותר לתעשייה מול עלויות השומן היקר, כך שנוצר כאן מצב אידיאלי לתעשייה: מוצר יקר שהוצא מהמרכיבים (שומן) ובמקומו יכלה תעשיית המזון לשלב מוצרים זולים יותר כמו פחמימות וסוכרים. הסוכר הלבן הופיע על אריזות המזון בשמות "מוסווים" שנשמעו בריאים כמו: פרוקטוז, סוכר תירס, סוכר קנים וכדומה, והתוצאה לא איחרה לבוא: תוך עשור גדל דור חדש של אנשים צעירים שמנים יותר, חולים יותר ותעשיית התרופות למחלות לב וכלי דם החלה לשגשג גם היא (וזהו סיפור מרתק אחר עליו כדאי להרחיב בכתבה נפרדת).

מוצרים דלי שומן - מכירים?

אחרי עשרות שנים של תעמולת "השומן הרע המשמין וההורג", אנשים למדו לסגוד למוצרים "דלי שומן". רוב הצעירים והמבוגרים עדיין בטוחים גם בימים אלה כי "השומן במזון הוא זה שגורם לאנשים להשמין ולחלות", רוב האנשים היום עדיין חוששים משומן ורואים בו את המקור למחלות הלב וכלי הדם - למרות כל העבודות והמחקרים האחרונים בנושא שהראו כי אכילת שומן אינה מזיקה ואינה זו שגורמת להשמנה! עדיין רוב האנשים חוששים מאכילת שומן (בעיקר שומן רווי). חשוב שנדע כולנו כי העובדות הפזיולוגיות הכל כך ברורות ומגובות מחקרית הן כי שומן לא רק שאינו מזיק, אלא שאכילתו באופן מבוקר אף בולמת תיאבון, מסייעת לגמילה מהצורך במתוק, מסייעת לתוספת אנרגיה, מסייעת לצלילות מחשבתית, לאיזון הורמונלי, לאיזון לחץ הדם, להורדת רמת הטרידליצרידים לריפוי כבד שומני, לאיזון סוכרתי וכמובן לירידה במשקל! כן, אכילת שומן מסייעת לירידה במשקל, זו האמת המחקרית והעובדתית.

אני יודעת שחלקכם מרימים עכשיו גבה. זה נשמע לרובינו עדיין מוזר, קיצוני, חריג משהו... גם אצלי כנטורופתית שחונכה על בירכי "התזונה הצמחית והירוקה" קשה היה לעכל בתחילה את הבשורה המחקרית החדשה. ראיתי בה "אופנה חולפת", טרנד שאינו מגובה מחקרית, אבל לאחר קריאת מאמרים, תוצאות מחקרים והאזנה להרצאות של טובי הקרדיאולוגים באמריקה, ובעיקר לאחר שצפיתי בהשפעתה המיטיבה של התזונה עתירת השומן ודלת הפחמימות על מטופלים בקליניקה שלי ועליי באופן אישי - שיניתי לגמרי את דעתי - שינוי קיצוני ומהותי מאוד, אבל אמיתי ובריא ללא כל ספק. ככל שהתעמקתי בלימוד הנושא, שוכנעתי כי תזונה עתירת שומן לא רק שאינה מזיקה - היא אף בריאה, מבריאה, מזינה ומסייעת לירידה בטוחה ומרשימה במשקל.

הקליקו בנוסף:
צום קל - לירידה במשקל
5 טעויות שמונעות מכם לברוח מעולם הדיאטות
10 מיתוסים שהיו צריכים להיעלם כבר אתמול
אפליקציית Foods מתכונים להורדה בחינם

10 סיבות עיקריות שבזכותן מטופלים אוהבים כל כך תזונה המבוססת על שומן

  1. אכילת שומן מסייעת לנו להרגיש שבעים יותר אחרי כל ארוחה והשובע נפרס על פני שעות רבות של היום, ללא צורך תכוף בנישנושים בין הארוחות וללא תחושת רעב.
  2. אכילת מזונות עתירי שומן ואיתה תחושת השובע מאפשרת לנו לאכול פחות מזון, ועל ידי כך להכניס פחות קלוריות אל הגוף (בעיקר פחות דגנים, סוכרים, בצקים וכדומה). לכן, הירידה במשקל מהירה וקלה.
  3. אכילת תזונה עתירת שומן שומרת על רמת סוכר מאוזנת בדם, ולכן סוכרתיים רבים עוברים לתזונה עתירת שומן ודלת פחמימות (תזונה קטוגנית). תזונה זו ביכולתה לרפא לגמרי חולי סוכרת, בעיקר חולים בתחילת דרכם.
  4. הימנעות מסוכר ופחמימות מסייעת להוריד רמות דלקת בגוף (CRP), ומסייעת לבלימת התקדמות מחלות ממאירות הקשורות עם שגשוג תאים בסביבה עתירת סוכר.
  5. אכילת שומן מסייעת לאספקת אנרגיה פיזית רבה ומהירה יותר ישירות אל חלקי הגוף השונים. זו הסיבה שמטופלים רבים שלי "עפים על עצמם" ומדווחים על רמת האנרגיה גבוהה במשך כל היום. אפילו ספורטאים מקצועיים מדווחים על חיוניות, על מרץ, על עירנות גבוהה ורעננות עד שעות לילה מאוחרות.
  6. סביבה שומנית ברקמות הגוף מסייעת לספיגה טובה יותר של ויטמינים הנחשבים "מסיסי שומן" (שספיגתם בגוף מותנית בהימצאות שומן). ויטמינים חשובים כמו A, D, E, K נספגים היטב בגוף רק כשהם צמודים לשומן, ולכן ביחד עם ההמלצה לאכול תזונה שומנית אני ממליצה על הקפצת ירקות עתירי ויטמינים בכמות גדולה של שמן זית, שומן אווז ושמנים בריאים נוספים.
  7. השומן הוא אבן הבניין החשובה ביותר בתאי המוח ומערכת העצבים. תזונה דלת שומנים "מרעיבה את המוח", בעוד שתזונה עתירת שומנים מגנה על תאי העצב במוח ומסייעת לחידוד המחשבה ושיפור הריכוז. טיפולים חדשניים המתבצעים היום בחולים במחלת האלצהיימר (הקשורה עם ניוון תאי מוח) כוללים קבלת תוספת יומית מרוכזת במיוחד של שומנים ממשפחת האומגה 3 במטרה לעכב את הידרדרות המחלה. תוספת השומנים מסייעת למוח בבניית תאי מיאלין איכותיים ובכך מתעכבת התקדמות המחלה ונבלמת הידרדרותה.
  8. הגבלת קלוריות כתוצאה מהימנעות משומן מכניסה את גופינו לסטרס ולפגיעה עתידית בקצב חילוף החומרים. תזונה שומנית אינה מגבילה את כמות הקלוריות, להיפך, אך יחד עם זאת מסייעת בירידה מהירה ועקבית במשקל הגוף ומסייעת לחיטובו תוך איבוד והתמוססות רקמות שומן הקיימות בגופנו. חשוב שנבין: לחם - משמין, חמאה (ללא הלחם) - מרזה.
  9. הגבלה קלורית פוגעת בתפקוד ההורמונלי של הגוף. נערות מתבגרות שמרעיבות עצמן לדעת מאבדות את המחזור החודשי, נשים מורעבות פוגעות לא פעם בתפקודה של בלוטת התריס. לעומת זאת, תזונה עתירת שומן מורידה את הורמוני הסטרס (ובעיקר את הורמון הקורטיזול), ובכך מסייעת לאיזון הורמונלי תקין ולירידה מתונה ובריאה במשקל, ללא פגיעה בחילוף החומרים.
  10. תזונה עתירת שומן שומרת על בריאות הלבלב. הגוף כמעט ואינו מפעיל את הלבלב בעת אכילת שומן (כי לא מתקיים צורך באינסולין), לעומת אכילת פחמימות המתישה את הלבלב ודורשת ממנו ייצור בלתי פוסק של אינסולין, הבראת הלבלב קשורה עם ריפוי מחלות מטבוליות כמו סוכרת, וקשורה באופן ישיר עם ירידה משמעותית במשקל הגוף.

עד כאן מנינו את 10 הסיבות לאכילת שומן על פני אכילת פחמימות. חשוב להדגיש כי אכילה מרובה של שומן לצד אכילת פחמימות היא הרע מכל העולמות ומסוכנת מאוד לבריאות מאוד. ההמלצה כאן מדברת על ביסוס התזונה היומית (בפיקוח איש מקצוע) על פי היחסים הבאים: 80% מזון ממקורות של שומן בריא, 15% ממקורות חלבון בריאים ורק 5% מהתזונה מקורה בפחמימות שרובן המוחלט מומלץ שיהיה מבוסס על ירקות ירוקים ולא מזונות פחמימתיים אחרים. חשוב לזכור כי גופנו נדרש כל יום ל- 80-90 גרם פחמימה על מנת לתפקד, אך הכבד של כל אחד מאיתנו מייצר ביום כ- 100 גרם פחמימה, זאת ללא כל קשר למזון שאנחנו צורכים, כך שכל החוששים מתזונה נטולת פחמימות "כי הגוף חייב פחמימות" יוכל להירגע כי הכבד בגופנו מטפל בצורך תוך ייצור יומיומי וקבוע של פחמימות - בדיוק ואף יותר מהנדרש לנו.

הכותבת היא ד"ר רונית אבנון, נטורופתית (שאינה רופאה), מייסדת ומנהלת מרכז הליווי וההדרכות בתזונה קטוגנית KETO F80.