הדעות חלוקות - הכי חשוב זה האיזון
הדעות חלוקות - הכי חשוב זה האיזון

הלכתי לבדוק במחקרים - מחקר REVIEW משנת 2016

חיפשתי בכמה מקורות, אבל מחקר REVIEW משך את תשומת ליבי מאחר והוא התייחס לחשיבות חלב ומוצריו על בריאות העצם בקרב ילדים. רציתי לבדוק האם שינוי בצריכת חלב משפיע ישירות על חוזק העצמות אצל ילדים. וכך מצאתי:

  • במחקר ראו כי ילדים שבאופן רגיל צרכו פחות מוצרי חלב - כשהעלו להם את כמות הצריכה - חוזק העצמות שלהם עלה.
  • לעומת זאת, ילדים שכבר צרכו מוצרי חלב בכמות גבוהה - כשהגדילו את כמות הצריכה שלהם, לא חל אצלם שינוי בחוזק העצמות.

מסקנה פשוטה: יש גבול מסוים, שממנו גם אם נעלה את כמות צריכת חלב ומוצריו לא יהיה שינוי בחוזק העצמות. משהו שחשוב לי לציין בקשר למחקר הוא שאין התייחסות האם ילדים שצרכו מעט מוצרי חלב, צרכו סידן ממקורות אחרים...

אז מה היא בעצם צריכת החלב המומלצת בקרב ילדים?

כשמדובר בילדים, הם מתפתחים וגדלים כל הזמן. לכן, חשוב לספק להם בתזונה את כמות הסידן הדרושה להם כדי לגדול.  הנה נתוני צריכת סידן מומלצות ליום לילדים:

  • צריכה מספקת בקרב ילדים 1-3: 700 מ"ג/יום.
  • צריכה מספקת בקרב ילדים מגיל 4-8: 1000 מ"ג/יום.
  • צריכה מספקת בקרב בני נוער 9-18: 1300 מ"ג/יום.

גם בחלב, כמו בכל סוג מזון, לא צריך להפריז. בדרך כלל מדובר בתוספת גבינה או כוס חלב לפחות בשתי ארוחות במהלך היום. כמובן שילדים שיש להם אי סבילות ללקטוז או ילדים במשפחה טבעונית - חשוב לוודא שהם כן צורכים את כמות הסידן הנדרשת! גם אם הוא מגיע ממזונות אחרים ,למשל: אפשר לאכול ירקות ירוקים (קולורבי, ברוקלי וכרוב). אפשר לאכול יותר קטניות (שעועית לבנה, עדשים וסויה). גם בפירות ופיצוחים יש כמות סידן גבוהה כמו למשל: תפוזים, משמש מיובש, אגוזי ברזיל או מלך, שקדים, שומשום בכל צורותיו (טחינה וחלבה). בקיצור, יש דרכים נוספות לקבל את צריכת הסידן הנדרשת במידה ולא צורכים את מוצרי החלב.

מה הקשר בין חלב והשמנה?

בבדיקה שלי גם במחקר של REVIEW וגם במחקרים נוספים גיליתי שיש לחלב אפקט חיובי בכל מה שקשור לירידה במשקל:

  • צריכה גבוהה של חלב ומוצריו מקטין סיכון להשמנה בקרב ילדים.
  • מבוגרים שאוכלים מוצרי חלב במהלך תהליך ירידה במשקל, עשויים לשפר את הרכב הגוף. כלומר, שמירה על מסת גוף רזה וירידה באחוזי שומן.
  • ככל הנראה, מדובר גם בהקטנת הסיכון לסוכרת סוג 2.

נשמע מעולה, לא? ברור שיש במחקרים הללו הנחות שמסתמכות אחת על השנייה, וברור שאני לא מתכוונת שזהו, תאכלו מוצרי חלב ותרדו במשקל. אבל בהחלט, ניתן לראות מתוך המחקרים הללו נקודה חיובית והיא שהחלבון שנמצא בחלב ומוצריו - מוגדר כאיכותי! ולכן, מסייע בתהליך ירידה במשקל. חלבון מספק תחושת שובע ארוכה ומכיל את כל אבני הבניין של החלבונים בגופנו הדרושים לגדילה. לכן, אצל ילדים קטנים ואפילו בני נוער בשלבי גדילה והתפתחות שונים - יש חשיבות רבה לתזונה עם מוצרי חלב.

היכנסו בנוסף:
קוקוס ומוצריו: יתרונות בריאותיים
קישואים: כמות גדושה של בריאות
פטריות: יתרונות בריאותיים והרבה מתכונים
הכוח המרפא מהמדבר: סגולות חלב הנאקות
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary (בחינם)

ומה לגבי מבוגרים?

במחקר ובמקורות נוספים שבדקתי ישנן עדויות מוגבלות בקשר בין צריכת חלב ומוצריו אצל מבוגרים לבין בריאות העצם והשכיחות לשברים בגופם. לכן, כל מה שקשור לצריכת חלב אצל מבוגרים מעלה סימני שאלה גדולים עוד יותר! אני משוחחת על כך רבות עם מטפלים שונים ברפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית והדעות חלוקות. למשל, נשאלתי ע"י איש מעולם הרפואה האלטרנטיבית שאלה כזו: "חלב מכיל זרחן. זרחן הוא מינרל שמפריע לספיגת הסידן בגוף - אז מדוע בכל זאת מומלץ לצרוך חלב כמקור עיקרי וטוב לסידן?". כדיאטנית קלינית, אני מכירה מקרוב את המינרלים והשפעתם על גופנו. אתחיל מכך שזרחן גם חיוני לבריאות העצם! זה נכון שהוא מפריע לספיגת סידן, אולם יחסים בין שני רכיבי מזון, במקרה זה המינרלים סידן וזרחן, לא נמצאים במדיום החלב לבדם. לכן, ככל הנראה ישנם גורמים אחרים הקיימים בחלב המאפשרים ספיגת סידן טובה. כמו למשל המגנזיום, האשלגן וחלבוני החלב. אבל, חשוב לי לסכם ולומר שעולם התזונה הוא מורכב! אילו מזון היה מכיל רכיב אחד, היינו יכולים לבדוק בקלות את השפעתו על הגוף ואז למצוא קשר של סיבה ותוצאה ולהימנע ממאכלים מסוימים או לצרוך יותר מאכלים אחרים. אך זה לא כך בעולם האמיתי, לא כל מה שנראה הגיוני אכן מתקיים במציאות כמו שהיינו מצפים או רוצים.

מה אני עושה?

אני, באופן אישי, מאוד אוהבת חלב ומוצריו. לרוב אני מוצאת את עצמי שותה לפחות כוס חלב אחת ביום, כמו רובנו - בקפה של הבוקר. וגם דואגת לאכול במהלך היום מאכלים עם גבינה, בצורה מתונה. מהיכרותי את עולם התזונה מקרוב אני חושבת שנכון לחלק סיכונים. לא לקבל החלטות חד משמעיות בנוגע למינרלים ולרכיבים שאנו מכניסים לגופנו, אלא לדאוג לתזונה מאוזנת. בין אם אתם עדיין מחזיקים בדעה שמוצרי חלב לא בריאים, או שיש לכם סיבה אחרת, אין ויכוח על חשיבות הסידן לילדינו במהלך תקופת הגדילה וההתפתחות - צריך לדאוג שיקבלו את צריכת הסידן המומלצת ליום. אפשר להשיג את הכמות הנדרשת דרך חלב ומוצריו או דרך מזונות אחרים -  הבחירה בידכם.

הכותבת היא חן קוזניץ, דיאטנית קלינית.