תפנימו: ייעוץ תזונתי רק אצל המורשים לכך
תפנימו: ייעוץ תזונתי רק אצל המורשים לכך

שרלטנים רבים נמצאים בתחום ייעוץ התזונה

נכון להיום, העיסוק בתחום התזונה בעולם ככלל וגם בישראל פרוץ לחלוטין, ולמרות שאנשי המקצוע היחידים המורשים לבצע ייעוצי תזונה על פי חוק הם דיאטנים/תזונאים קליניים (מקצוע פארא-רפואי, הכולל לימודי תואר ראשון B.Sc. במדעי התזונה, התמחות קלינית (סטאז') בבתי חולים ובמרפאות, אשר בסופה על הבוגרים לעבור מבחני הסמכה של משרד הבריאות לצורך קבלת רישיון המאפשר להם לעסוק במקצוע), היעדר אכיפה וחקיקה ברורה, המגדירה מי רשאי לספק ייעוצי תזונה, מאפשרת למאעכרים ושרלטנים דריסת רגל במקצוע הדורש ידע שווה ערך לכמחצית מסלול לימודי רפואה. אותם שרלטנים מוכרים לציבור התמים משוואה מסולפת לפיה כל ירידה במשקל היא בהכרח הרזיה. ברצוני לפקוח את עיניכם, ולסייע לכם להפנים את התובנה הבאה: ירידה במשקל אינה בהכרח קשורה לתהליכי הרזיה, ונהפוך הוא - לעיתים ירידה במשקל עשויה לגרום להשמנה!

כיצד ניתן לרדת במשקל ולהשמין, אתם שואלים?

לצורך הבנת הנושא, אסביר על ההבדל המהותי בין ירידה איכותית לבין ירידה כמותית במשקל, ומה הן ההשפעות הבריאותיות של כל אחד מהתהליכים: רובכם וודאי יודעים, שבכדי להפחית במשקל, יש ליישם דיאטה בה הגוף "מבזבז" כמות קלוריות גדולה יותר מזו שהוא "מרוויח" מהמזון, מצב זה יוצר "מאזן קלורי שלילי" אשר בהכרח יביא  לירידה במשקל, וככל שהגרעון הקלורי יגדל, כך הירידה במשקל תהיה מהירה יותר. אף על פי כן, אל תתפתו ולו לרגע לחשוב שירידה מהירה במשקל היא דבר בריא ורצוי, כי לא כך הדבר. בפועל, על תהליך הכרוך בירידה איכותית במשקל להתבצע בצורה הדרגתית ולא מהירה מדי.

מה היא ירידה כמותית במשקל ומה הן חסרונותיה?

מה היא ירידה כמותית במשקל ומה הן חסרונותיה? ירידה כמותית במשקל נובעת בעיקר מאיבוד רקמת שריר, הנגרמת כתוצאה משתי סיבות עיקריות: יישום דיאטות היוצרות גרעון קלורי גדול מדי, בהן כמות הקלוריות הנצרכת מהמזון נמוכה בכ- 700-1000 קק"ל ויותר מכמות הקלוריות שהגוף מוציא ביממה, לצד חוסר איזון ביחס בין אבות המזון (פחמימות, חלבונים ושומנים). דיאטות אלה אינן עונות על הצרכים הפיזיולוגיים והאנרגטיים של הפרט. הסיבה שבגללה הגוף בוחר לפרק דווקא רקמת שריר וגורע פחות מרקמת השומן במצבים בהם נוצר מחסור באנרגיה וחלבון, היא לצורך התייעלות ו"חיסכון" באנרגיה, זאת מאחר ורקמת השריר אחראית לעיקר ההוצאה האנרגטית של הגוף. לעומת זאת, רקמת השומן היא "קופת החיסכון" המשמשת כמאגר האנרגיה הגדול ביותר בגופנו, ומאחר וגופנו דואג למשק האנרגיה שלו כמו מנהל כספים חכם בארגון גדול, בעת מחסור באנרגיה הגוף יעדיף לבצע "קיצוצים" ברקמת השריר ובכך יצמצם את הוצאות האנרגיה, ובמקביל ינסה הגוף לשמור ככל שניתן על חסכונותיו הנמצאים ברקמת השומן. לכן, אם בסיכומו של תהליך חלה ירידה במסת שריר ורקמת השומן נותרה כמעט ללא שינוי, מדובר על תהליך
שלילי אשר גרם לפגיעה בהרכב הגוף ועודד השמנה. (בפועל התהליך מורכב בהרבה, אך הצגתו בצורה זו נעשה בכדי לפשט את הנושא לטובת המחשת הרעיון הכללי). 

 

מדוע פגיעה ברקמת השריר עשויה להזיק לנו?

ירידה ברקמת שריר קשורה לירידה בכוח הפיזי וברמת הכושר הגופני, וכיוצא בזה עשויה גם להוביל לפגיעה ביכולת התפקודית, מממצאים מחקריים עולה כי קיים קשר בין ירידה במסת השריר לבין עלייה בשיעור התחלואה במחלות כגון: סוכרת, מחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. כמו כן, ככל שגופנו מאבד מסת שריר גדולה יותר, הוא "ישרוף" פחות קלוריות ביממה, מה שיוביל לעלייה בסיכון להשמנה, כי אם מצד אחד כמות הקלוריות בדיאטה נותרת ללא שינוי, ומצד שני הגוף ממשיך לאבד רקמת שריר הגוררת ירידה בהוצאה הקלורית, ייווצר מצב בו ה"גרעון הקלורי" בדיאטה, אשר גרם לירידה במשקל, יצטמצם בהדרגה, מאחר והגוף הפך ל"חסכוני" יותר בקלוריות, עד ההגעה לנקודת "שיווי המשקל" בה ההוצאה הקלורית היומית של הגוף שווה לצריכה הקלורית מהמזון. תרחיש זה גורם ל"עצירה" בתהליך הירידה במשקל, וכתוצאה מכך אנשים רבים מרגישים שהם "תקועים במקום", מצב הגורם להם לתסכול רב, ואם לא די בכך, כאשר חלה ירידה בצריכה הקלורית עקב איבוד שריר ובגללה הגוף "שורף" פחות קלוריות ביום, קל יותר לעבור את כמות הקלוריות הנחוצה לגוף וליצור "מאזן קלורי חיובי" הגורם לעלייה במשקל ולהשמנה, אשר לעיתים קרובות הופכת לחריפה יותר בהשוואה למצב ההתחלתי שקדם לתהליך הירידה במשקל. עובדה נוספת שעליכם להפנים היא שאיבוד רקמת שריר פוגעת במראה החיצוני, זאת מאחר ורקמת שריר היא זו המעניקה לגופנו את המראה החטוב והמוצק בו רבים חושקים, לכן ככל שאדם יאבד מסת שריר גדולה יותר, כך מראה גופו יהיה יותר רפוי ורופס.

היכנסו בנוסף:
האם אכילת שומן בריאה לנו?
כמה פרוסות לחם מותר לאכול בדיאטה?
5 טעויות שמונעות מכם לברוח מעולם הדיאטות
ירידה נכונה במשקל: הורדת אחוזי שומן ושמירה על מסת השריר

מה היא ירידה איכותית במשקל ומה הן יתרונותיה ומטרותיה?

ירידה איכותית במשקל נובעת בעיקר מהפחתה ברקמת השומן, במקביל לשימור או עלייה במסת השרירים. לתהליכים אלה בלבד, שמטרתם להביא לשיפור בהרכב הגוף ובמדדי הבריאות, ניתן לקרא תהליכי הרזיה אמיתיים ואיכותיים. מטרתם העיקרית של תהליכי ההרזיה היא לסייע לשיפור הבריאות במצבים בהם רקמת השומן בגופו של אדם חורגת מטווח הנורמה המוגדר כאידאלי ביחס לקבוצת הגיל והמין שאליה הוא שייך, אך תהליכי הרזיה מקובלים גם בקרב אנשים שהרכב גופם תקין במטרה לשפר את מרכיבי הכושר הגופני, או משיקולים אסתטיים. תהליכים אלה ניתנים ליישום על ידי תזונה מאוזנת ומותאמת אישית, הכרוכה ביצירת גרעון קלורי מתון (בה כמות הקלוריות הנצרכת, לרוב תהא קטנה יותר בכ- 500 קק"ל מההוצאה הקלורית היומית) תוך הקפדה על כך שהתזונה נותנת מענה לצרכיו הגופניים של הפרט ומתחשבת במצבו הבריאותי. דיאטות מתונות אלה, מספקות לגוף כמות נאותה של אנרגיה וחלבון, המאפשרת תמיכה ותחזוקה של רקמת השריר, תוך ניצול מקורות שונים, ביניהם פחמימות ושומנים לצורך אספקת אנרגיה. כמו כן, חשוב לבצע אימוני כוח במקביל לתהליך ההרזיה לצורך השגת חיטוב משמעותי התלוי בעלייה במסת השריר. תהליך זה קורה כחלק מתהליך ההסתגלות של הגוף להתמודדות עם העומסים הפועלים עליו כתוצאה מנשיאת משקל.

 

כיצד שימור או עלייה במסת השריר תורמת לבריאות?

ההטבה הבריאותית כתוצאה משימור/עלייה ברקמת שריר, נובעת מכמה סיבות עיקריות וביניהן:

  • שיפור ברמת הכושר הגופני, בכוח הפיזי וביכולת התפקודית.
  • הטבה באיכות החיים בגיל המבוגר והפחתה בסיכון לנפילות, חבלות ושברים.
  • עלייה בשיעור ההישרדות והשיקום ממחלות זיהומיות ומסוגי סרטן שונים.
  • עלייה במסת השרירים מביאה לירידה בסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם, ובסוכרת מסוג 2 בקרב הסובלים מהשמנה.
  • עלייה במסת השרירים מגבירה את קצב חילוף החומרים, וגורמת לכך שהגוף "ישרוף" כמות קלוריות גדולה יותר מדי יום, מצב המסייע להפחתת הסיכון להשמנה ובנוסף עלייה במסת שריר תורמת למראה מוצק וחטוב יותר.

כיצד תוכלו להבדיל בין שרלטנים המציעים שירותי תזונה לבין אנשי מקצוע טובים ואמינים?

לפניכם מספר טיפים שיחסכו לכם זמן, כסף ואכזבות רבות, ויסייעו להפריד את המוץ מן התבן בבואכם לקבל ייעוץ תזונתי:

  • בדקו היטב מה היא הכשרתו המקצועית של האדם אליו פניתם, מוטב לפנות לדיאטנ/ית קליני/ת מוסמכ/ת, ואם אתם סובלים מבעייה בריאותית כלשהי, בררו האם יש דיאטנ/ית קליני/ת המתמחה בטיפול התזונתי בבעיה רפואית זו. רצוי להימנע מפנייה לגורמים חובבניים ובלתי מוסמכים, זאת מחר ולהתערבות התזונתית יש השפעה קצרה וארוכת טווח על בריאותכם, לכן בקשו מאותו גורם להציג תעודת מקצוע, ובררו אם שמו של אותו אדם מופיע במאגר הדיאטנים בעלי רישיון לעסוק במקצוע באתר של משרד הבריאות.
  • ודאו שהתהליך התזונתי כולל מעקב ובקרה אחר השינויים בהרכב הגוף על ידי בדיקת אחוזי שומן ומסת שריר. אל תסתפקו במעקב שטחי אחר תנודות במשקל. כמו כן, על שיטות הבדיקה להיות אמינות ולאפשר הבנה ברורה האם התהליך שתעברו אכן איכותי ונכון. לשם כך, על איש המקצוע להעריך מה היא ההוצאה האנרגטית היומית שלכם (ייתכנו הבדלים משמעותיים מאוד בהוצאה הקלורית היומית בין אדם לאדם, בעיקר לאור ההבדלים בין מסת השריר למסת השומן בין אדם לאדם, אך יש גורמים נוספים העשויים להשפיע כגון: מצב בריאותי והורמונאלי, תדירות ועצימות הפעילות הגופנית, פציעות או מחלות רקע ועוד). ללא ביצוע הערכת הרכב גוף, אין ביכולתו של איש המקצוע להעריך מה היא המסגרת הקלורית הנחוצה לכם לצורך התוויית תהליך איכותי ונכון, לכן, קבלת המלצות תזונתיות בהתבסס על שקילות בלבד שוות ערך לביצוע ניתוח לב אצל רופא עיוור.
  • לפני גיבוש המלצות תזונתיות כלשהן, על איש המקצוע המטפל בכם להתייחס למצבכם הבריאותי, לשם כך עליו לפענח את בדיקות המעבדה שלכם לצורך שלילה או זיהוי מחלות ומצבים בריאותיים מורכבים העשויים להתגלות, וגם כאשר ערכי הבדיקות נמצאים ב"טווח הנורמה", אין זה מעיד על כך שאדם בהכרח בריא (פענוח בדיקות מעבדה היא פעולה שלשמה דרוש ידע והבנה רפואית). כמו כן, איש מקצוע טוב ישאל אתכם תמיד שאלות רקע על מצבכם הבריאותי ויברר האם עברתם פציעות, או ניתוחים והאם אתם נוטלים תרופות מרשם. מכלול הנתונים הללו לעיתים קרובות מביא לגיבוש המלצות המחייבות להימנע ממזונות מסוימים, או לצמצם בצריכתם (יש מקרים בהם נטילת תרופות במקביל לאכילת מזונות/משקאות מסוימים עשויה לבטל או להעצים את השפעת התרופות/תוספים ולגרום לנזקים). לכן, אם איש המקצוע לא דרש מכם להציג בדיקות מעבדה בתוקף (בדיקות מעבדה רלוונטיות עד שנה לאחר ביצוען) בטרם התווית ההמלצות התזונתיות, דעו שאתם מפקידים את בריאותכם בידיים לא מקצועיות ובשלב זה מוטב לקום וללכת, מאחר וקבלת הכוונה תזונתית מאדם שאינו מבין את מצבכם הבריאותי במלואו, עשויה לגרום ליותר נזק מאשר תועלת, ולעיתים אף להביא להחרפת מצבים בריאותיים קימיים שלעיתים אף לא ידעתם על קיומם. לידיעתכם, לדיאטנ/ית קליני/ת יש סמכות ויכולת להגיש הפנייה לרופא/ת המשפחה בבקשה לבצע בדיקות מעבדה תקופתיות (דם ושתן) לצורך התאמת הטיפול התזונתי.

לסיכום

בטרם תפנו לקבלת ייעוץ תזונתי, עליכם להבין שירידה במשקל אינה המטרה המרכזית, אלא שיפור בהרכב הגוף הכולל הפחתה ברקמת השומן במידת הצורך, תוך שימור/עלייה במסת השרירים. התהליכים הללו בלבד נחשבים לתהליכי הרזיה איכותיים, ובכדי לבצעם באופן בריא ונכון, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע המוסמכים לכך על פי חוק, קרי דיאטנים בוגרי תואר במדעי התזונה והכשרה קלינית פארא-רפואית המספקת את הידע הנדרש לניסוח מרשם תזונתי מאוזן ומותאם אישית, שמטרתו לשמור ואף לשפר את מדדי הבריאות. כמו כן, יש להבין שתהליכי הרזיה לא תמיד מצריכים ירידה גדולה במשקל, זאת בשל העובדה שרקמת השומן תופסת נפח גדול במרחב ביחס לרקמת שריר, ולכן היא זו שמפריעה לנו אסתטית וגם בריאותית כאשר היא חורגת מטווח הנורמה. לכן, בתהליך איכותי המביא להפחתה הנחוצה ברקמת השומן, חל שיפור משמעותי במראה האסתטי, גם במקרים בהם מדובר על ירידה של קילוגרמים בודדים.

לעומת זאת, ירידה כמותית במשקל, נובעת בעיקר מהכוונה חובבנית ולא מקצועית הנעשית לרוב על ידי מאעכרים ושרלטנים הממליצים על דיאטות קיצוניות, לא מאוזנות ולא אישיות הגורמות לאיבוד רקמת שריר, ומסבות נזקים בריאותיים ואסתטיים לאלו המיישמים אותן. אותם שרלטנים הצליחו להשריש בציבור באמצעות שיטות שיווק שונות, את התפיסה הרווחת לפיה כל ירידה במשקל היא הרזיה. מיצג שווא שקרי זה מאפשר לאותם נוכלים ליצור "שיטות" ותהליכים טכניים במטרה לגרום ללקוחתיהם לרדת במשקל, וכך הם מצליחים לגרוף לכיסם סכומי עתק באין מפריע על חשבון בריאותם של הלקוחות המרוצים, אשר באמת ובתמים חושבים שרזו ולרוב כלל אינם מבינים שרימו אותם. נוסחה גאונית זו, מאפשרת לשרלטנים דריסת רגל בתחום בו אינם מבינים דבר וחצי דבר, כאשר הם "חוסכים" מעצמם (ומלקוחותיהם) את ההשכלה האקדמית וההכשרה הקלינית המאפשרת הבנה מעמיקה בגוף האדם ובמדעי הרפואה, לצד הניסיון הטיפולי, כאשר בפועל הכשרה זו הכרחית לצורך יצירת תהליך הרזיה אמיתי, אישי ובריא. אז שלא יעבדו עליכם!

הכותב הוא ליאור גל, דיאטן ספורט קליני B.Sc (R.D) ומאמן כושר אישי. הצטרפו אל פורום התזונה, הכושר והבריאות של ליאור גל בפייסבוק.