הכי הרבה שומן טרנס

נקודה חשובה לציון לפני הכל - הנתונים בכתבה זו מתייחסים אך ורק למוצרים שקיימים באתר נכון לתאריך הנ"ל, ולא לכלל המוצרים והמאכלים הקיימים בכלל.

שומן טרנס הינו שומן אשר לא מומלץ לצרוך. לכן, בחרנו להציג בפניכם את עשרת המוצרים המסחריים שמכילים הכי הרבה שומן טרנס מכל המוצרים והמאכלים שבאתר. חשוב לציין שע"פ הנחיות משרד הבריאות, אין חובה לציין את ערך שומן הטרנס של המוצרים השונים. מדוע? לא ברור. אבל השורה התחתונה היא שאם החוק היה אחר, סביר להניח שעוד מוצרים היו נכנסים לרשימה, ולא רק מוצרים של חברות שבוחרות להיות שקופות מול הצרכן ולציין את ערך שומן הטרנס של מוצריהן.

להלן 10 המוצרים המכילים הכי הרבה שומן טרנס מתוך המאגר, נכון ליום פירסום כתבה זו:

  1. שוגי - חטיף דגנים בטעם שוקולד של תלמה: מכיל 9.1 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  2. POP STAR בטעם טבעי של דנשר: מכיל 8 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  3. פופ סטאר להכנה במיקרוגל בטעם חמאה של דנשר: מכיל 7.5 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  4. במקום הרביעי שני מוצרים (זהים):
    כיפלי צ`יפסים של תלמה מכיל 1.4 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
    וכיפלי צ`יפסים של תלמה שפע בע"מ מכיל 1.4 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  5. בצק עלים חמאה של מעדנות: מכיל 0.8 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  6. במקום השישי ארבעה מוצרים:
    מיני ג`חנון אפוי
    של מעדנות: מכיל 0.6 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
    מיני בורקס גבינה של מעדנות: מכיל 0.6 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
    בצק פילאס תורכי של מעדנות: מכיל 0.6 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
    אמפנדס בשר של מעדנות: מכיל 0.6 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!
  7. מלווח של מעדנות: מכיל 0.4 גרם שומן טרנס ל-100 גרם מוצר!

לקריאה נוספת על שומן טרנס ושומנים בכלל וצפייה במוצרים המכילים הכי הרבה שומן טרנס (ללא אבחנה במוצרים של חברות מסחריות).

מה חושבים אנשי המקצוע?

עינת שגיא, מנחה לתזונה נכונה - "הפתיע אותי מאוד לראות שדווקא דגני בוקר כל כך פופולאריים נמצאים במקום הראשון, ולעומתם, מלווח (שדווקא חשבתי שהוא עתיר שומן טרנס) במקום השביעי. שומן טרנס אמנם נמצא באופן טבעי במזונות, אך שומן הטרנס שמגיע ממזונות מעובדים הוא שומן שעבר מוטציה בתהליך כימי ומאוד מסוכן לגוף (יותר מסוכן משומן רווי). אני אישית ממליצה תמיד לצמצם ככל הניתן צריכת מזונות מעובדים, ולא רק בגלל שומן הטרנס, אבל לא חייבים להימנע לגמרי. לכן חשוב מאוד לקרוא היטב את תוויות המזון, ולבחור ב"רע במיעוטו". את דגני הבוקר רצוי להחליף בגרנולה ביתית, דייסת קוואקר או אפילו בלחם - שהוא אמנם מעובד, אך הרבה פחות מדגני הבוקר. פופקורן יותר טעים כשמכינים אותו בשיטה המסורתית - בסיר. ואת החטיפים האחרים, רצוי להוציא לגמרי מהתפריט, ובמקומם להכניס אגוזים/שקדים לא קלויים".

לימור גל, דיאטנית קלינית B.Sc R.D - "שומן צמחי העשיר בחומצות שומן בלתי רוויות הינו נוזל בטמפ' החדר. על מנת להאריך את חיי המדף של מוצרים שונים השומן הצמחי עובר תהליך "הקשייה" בתעשיה והופך למוצק וזהו שומן טרנס. סוג זה של שומן נחשב למזיק ביותר לבריאותנו מבין השומנים מכיוון שגורם לעלייה בכולסטרול "הרע" (LDL) ומוריד את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL) בגוף ועקב כך מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. חשוב לשים לב ולהבין את הרישום על גבי תוויות המזון, אם רשום כי מופיע במוצר שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית הכוונה היא לשומן טרנס. ניתן לראות כי המוצרים העשירים ביותר בשומן טרנס הינם בצק עלים ומוצריו בורקסים למיניהם, קוראסונים, מלווח, חטיפים שונים ועוד. מוצרים אלה עשירים בשומן בכלל ולכן מומלץ להמעיט בצריכתם".

לירון סגל, נטורופתית N.D - "בתהליך הפיכת שמן צמחי מנוזל למוצק, נוצרת מולקולה שהגוף שלנו לא יודע "לקרא". זהו השומן טראנס. כיון שלצמחים יש שמן (נוזל) ולא שומן, (מלבד קוקוס ודקל), כל מוצר שמורכב מ"שומן צמחי" או "שומן צמחי מוקשה/מוקשה חלקית", למעשה מכיל שומן טראנס. בתהליך הפיכת שמן המרגרינה מנוזל למוצק - הפכנו למעשה את שמן הצמח ל"שומן טראנס". לכן, לאדם בריא שלא סובל מבעיות של עודף כולסטרול או מחלות לב, הרע במיעוטו יהיה חמאה ולא מרגרינה! כמובן שהכי טוב ובריא זה שמן זית כתית מעולה. אבל... הכל במידה :)".

נורית קליפר, דיאטנית קלינית, RD - "שומן טרנס, אמנם לא מופיע בכל תוויות המזון, אך גם אפשר לאתרו ברשימת הרכיבים במילים - שומן צמחי מוקשה או שומן צמחי מוקשה חלקית. שומן הטרנס מזיק לגוף, בדומה לשומן הרווי ובעיקר אינו בריא ללב ולמערכת כלי הדם (מעלה את הכולסטרול הרע ומוריד את הכולסטרול הטוב). השימוש הרחב בשומן הטרנס נעשה בעיקר בגלל שהינו מאריך את חיי המדף של מוצרים שונים. שומן טרנס בדר"כ נמצא במוצרים כמו  מרגרינה, קרקרים, עוגות, עוגיות, דברי מאפה, חטיפים ומזונות מטוגנים".

ורד נחמיאס, מנחת סדנאות לבישול בריא - "עד שבישראל יהיו חוקים מספיק מחמירים בנוגע לשימוש בשומני טראנס והופעתו בצורה ברורה ברשימת הרכיבים, אנחנו הצרכנים יכולים לנסות לפענח את המינונים שלו - יש לחבר את כמות השומן הרווי עם השומנים רב בלתי רווים וחד בלתי רווים ולהפחית אותה מכמות השומן הכללית שמסומנת על המוצר. ואם זה מסובך מידי, אז פשוט, כדאי להימנע ממוצרים המכילים מרגרינה קשה - רוב החטיפים המלוחים והמתוקים, עוגות, עוגיות, בורקסים, קרקרים, פופקורן ומזונות מהירי הכנה...".

מיכל וינברגר, דיאטנית קלינית - "שומן טרנס הוא שומן שנוצר מעיבוד וחמצון של שומן צמחי (רב בלתי רווי), כלומר מהרס של "השומן הטוב". הפיכת השומן הטוב לשומן טרנס מתבצעת דרך טיגון ובעיקר בתעשייה. שומן זה מזיק אף יותר משומן רווי שנמצא בטבע באופן טבעי. הוא נמצא במוצרי מזון רבים שהפכו להיות מקובלים ומבוקשים - החל ממוצרי יסוד דרך מזון מהיר וכלה במאפים וחטיפים. מרכיבים כגון שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית מצביעים על נוכחותו".

"בשנים האחרונות המודעות לנזקי השומן המוקשה עלתה ויצרני מזון רבים הפחיתו או הורידו את שומן הטרנס מחלק ממוצריהם. מכיוון שעדין אין חובה לציין אם יש שומן טרנס וכמה, דווקא רוב היצרנים שכן מציינים זאת, מציינים זאת כדי להדגיש שאין שומן טרנס או שיש כמות קטנה מאוד. זו גם הסיבה לדעתי, שהבצקים (שבדרך כלל הם סמל מובהק למרגרינה ושומן טרנס), שנבדקו כאן כנראה מופחתים שומן טרנס ולכן לא היו בראש הרשימה, ודווקא מאכלים שלא מאוד מזוהים עם שומן הטרנס באופן ישיר כמו פופקרן, ושוגי - היו בראש הרשימה השחורה... ויפה שטרחו בכלל לציין זאת".

"חשוב לקחת בחשבון שעצם ההפחתה בשומן הטרנס במוצר שבמקור מכיל שומן זה לא הופכת אותו למוצר בריאות, עדיין יש בד"כ שומן רווי על חשבון שומן הטרנס שגם הוא מזיק ומעודד כולסטרול. כך שגם אם קונים מרגרינה שעליה הכיתוב "ללא שומן טרנס" - יש לזכור שבכל זאת מעלה כולסטרול. ולסיום, כמו בכל דבר, מותר הכל אך במידה".

קרן הוד, דיאטנית קלינית Bs.C - "אני לא מופתעת בכלל מכמויות שומן הטרנס במזונות הללו, כיוון שהם מזונות מתועשים. בתעשיית המזון ניתן להפוך שמן נוזלי (הינו, שומן בלתי רווי מהצומח) לשומן מוצק (הינו שומן טרנס) באמצעות תהליך ההידרוגנציה, וכך נוצרת המרגרינה ושאר השומנים המוקשים. ב-50 השנים האחרונות המרגרינות הפכו למצרך נפוץ והתעשיה נוטה להשתמש בהן לשם הארכת זמן המדף של מגוון מזונות מעובדים, כגון בורקסים, עוגות, עוגיות וחטיפים למינהם. בשנים האחרונות יש יותר ויותר מחקרים הקושרים צריכה מוגברת של שומני טרנס להתפתחות סרטן ולמחלות לב. בארה"ב מתנהלת מערכה להכללת תכולת שומני הטרנס בסימון התזונתי, ונקווה שזה יצליח ויגיע בקרוב גם לישראל. עד אז, אני ממליצה להיות מודעים יותר למקורות שומן הטרנס ולצמצם את צריכתם, עד כמה שאפשר, באמצעות הכנה ביתית של אותם המזונות, ולהעדיף שמן על פני מרגרינה. בנוסף, כדאי לשים לב למידע התזונתי על תווית האריזה: אם מצויין שמוצר מכיל שומן מוקשה, משמעו שיש במוצר זה שומני טרנס. חפשו את הכיתוב "ללא שומן טרנס" על גבי האריזות ותהיו שקטים יותר".

ריטה שאוליאן, דיאטנית קלינית - "אין ספק שהוספת שומן הטרנס גורם להשבחת הטעם ומותאם לחיך המערבי. המזונות המעובדים עוברים תהליכים בהם מעצימים את הטעמים על מנת להעלות ולגרום לגרייה של חוש הטעם וכך לצרוך יותר מזון מעובד. השבחת הטעמים הלא טבעית נעשית באמצעות חומרי טעם, מלח, משפרים למינהם וכמובן שומן טראנס. שומן הטראנס גם יכול להתחבא באצטלא של מזון בריא - כמו דגני בוקר לילדים או עוגיות מחיטה מלאה (כדאי לבדוק בגב האריזה). נזקו של שומן הטראנס ידוע ותרומתו להתפתחות הפלאק הטרשתי על כלי הדם. כדי להמנע מנזק זה כדאי להמנע ככל האפשר ממזונות תעשייתיים, להעדיף תוצרת ביתית. ואם בכל זאת אנחנו קונים - רצוי לקרוא בגב האריזה את סוג וכמות החומרים התעשייתים שהוספו".

טליה לביא, דיאטנית קלינית M.Sc - "היום המרגרינות מיוצרות בטכנולוגיה אחרת, אבל שמנים רוויים חלקית עדיין נמצאים בשימוש בתעשיית המזון. ואלה.... מזיקות יותר מכל השומנים הרוויים שקיימים בעולם החי באופן טבעי... למה טרנס? כי המבנה שלהם מסובב כזה... עד שהתברר שבתהליך הזה, בו הופכים את השמנים הצמחיים לחצי מוצקים, נוצרות תרכובות נוספות, עד שעשרות שנים היינו שבויים בקונספט שמרגרינה עדיפה על חמאה. להרוויח מרקם של חמאה בהרכב של שמן, לקחת שמנים צמחיים שהם נוזליים בטמפרטורת החדר ולהפוך אותם למוצקים בדומה לשומנים מהחי. הרעיון המקורי היה חיובי, איך זה שכמעט תמיד כשמנסים לעשות מניפולציה לטבע קורה שם משהו לא תקין?".

דנה פרידמן, דיאטנית קלינית - "שומן טרנס הינו סוג של שומן המזיק לבריאות. הוא מצטבר בגוף ומעלה את הכולסטרול הרע, ויחד הם חוסמים את דפנות העורקים ועלולים להוביל למחלות לב וכלי דם. שומן הטראנס נמצא באופן טבעי במוצרים מן החי, כמו שומן של בשר, אך הרוב מיוצר בתעשייה באופן מלאכותי. מה עשתה התעשייה? לקחה שמן נוזלי והפכה אותו לנוקשה. תהליך זה נקרא הידרוגנציה, ובו נוצרים שומני הטרנס הנמצאים במרגרינות של פעם (בלובנד, מחמאה...), מאפים, בורקסים, עוגות ועוגיות, קרקרים ודומיהם. אכן, החברות לא מחוייבות לציין זאת, אך כאשר מופיעים המילים "שומן צמחי מוקשה" או "מוקשה חלקית" בסימון התזונתי, עלינו לא להסס ולהבין כי מדובר בשומני הטרנס המזיקים לבריאותינו. כמובן, שזה כמעט בלתי אפשרי לא לאכול מזונות המכילים שומני טרנס, אבל ניתן למזער את הנזק על ידי אפייה ביתית ולא להכניס כאלו מוצרים הביתה".

ליאת פיטקובסקי, נטורופתית ומאמנת כושר - "ראשית מאוד הפתיע אותי לראות שהחטיפים שאנשים מייחסים להם נופח בריאותי ועושים בהם שימוש כמנות ביניים עשירים בהרבה מהמוצרים מהם מרבית האוכלוסייה נמנעת או לפחות מודעת לסיכון שבצריכה... לשמחתי הרבה מודעות הציבור עולה בשנים האחרונות. ולשמחתי הגדולה עוד יותר ברוב יהיה חוק שידרוש מיצרני המזון לחשוף את המידע שזכות הציבור לדעת - כמות השומן טראנס והכולסטרול במזון... אני מבטיחה לכולם שמזון נטול שומן טראנס הוא לא רק בריא יותר אלא טעים בהרבה - הכל עניין של הרגל!!!בריאות".

רעות בר-לב, נטורופתיה, צמחי מרפא ופעילות גופנית - "שומן צמחי מוקשה / מוקשה חלקית אינו תוצר טבעי. במוצר יופיע ברשימת הרכיבים, חשוב לקרוא ולדעת מה נכנס פנימה לגופכם. ההתערבות בייצוב השומן למצב מוקשה יוצר מולקולה שהגוף אינו מכיר, אינו יודע להשתמש בו ולכן נוטה שומן זה להצטבר על דפנות כלי הדם, לגרום לחסימתם, להשמנה, לחץ דם גבוה, שומנים גבוהים בדם, אי סבילות לאינסולין... להזיק לבריאותך ולסכן את חייך. חיים פעם אחת ולכן כדאי שנשמור על החיים ונבחר מזון שיאריך חיים. כל אחד מן המוצרים, אשר ייעשה בבית או יקנה מתוצרת יד יהיה פחות מזיק ויכיל חומרים מזיני חיים - טבעיים ולא מתועשים".

ד"ר רלי אבל, דיאטנית קלינית רפואית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה שרותי בריאות כללית מחוז מרכז - "אני מצטרפת לכל התגובות עד הלום - הן מקיפות נכונות וחשובות ביותר. אם נשמור ונפחית עד כמה שניתן במאכלים שעברו חימום ועיבוד מתועש - נוריד את התחלואה למחלות לב, דלקות, בעיות בכלי דם, תנגודת של הגוף ועד לירידה בתחלואה למחלות קשות כגון סרטן. ברור שמה שהוגש זוהי רשימה קטנטונת מכל המזונות המכילים שומני טראנס. ניתן מכאן לקחת כלל פשוט - להמעיט עד כמה שניתן ממזונות שעברו תהליכים מתועשים. לא להכניסם לבית. יש מספיק הזדמנויות בחוץ שילדים ומבוגרים מתפתים לאכול אוכל כל כך לא בריא. לפחות הימנעו מלהכניס אוכל כזה הביתה. אכילת יוגורט בבוקר עם פרי ואגוזים או שקדים לא קלויים עם קצת דבש - זה בהחלט תחליף לכל הדגניים המעובדים עם חומצות שומן - טראנס. בברכה ובבריאות שלמה - רלי".

 

אין לראות במאמר זה כהמלצה או כביקורת או דעה אודות אחד המוצרים המוצגים. לא נערכה ביקורת השוואתית/בדיקה מקיפה של כלל המוצרים הרלוונטים, אלא בוצע מיון אך ורק על מוצרים הקיימים באתר נכון לתאריך פירסום הכתבה, ולא על כלל המוצרים הקיימים בשוק. כמו-כן, אין בישראל חובת פירסום כמות שומן הטרנס למוצרים ומאכלים, על כן סביר להניח שקיימים מוצרים שאמורים להכנס לרשימה בכתבה זו אך נמנעו מלהכנס היות והנתון אודות השומן טרנס לא מפורסם. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בנושא.