מרגרינה או חמאה?

בואו נעשה קצת סדר בבלאגן. בשנים האחרונות עולה וגוברת המודעות לתזונה והשפעתה על מחלות. חברות המזון מנסות ליצור מזון בעל תועלת בריאותית על מנת לענות על צורך זה, אך יחד עם זאת, התקשורת דואגת בעיקר להגדיל מכירות ולא בהכרח לבריאות הציבור אז בכתבה זו אספר את האמת וכל האמת על מה בריא, נראה בריא וממש לא בריא.

מהי חמאה?

את החמאה מכינים משומן החלב שעובר חביצה. בעצם מדובר במוצר טבעי. מכיוון שמדובר בשומן שמקורו מן החי הוא עשיר בשומן רווי ובכולסטרול. בעבר חששו שהכולסטרול מהמזון מעלה את הכולסטרול בדם ולכן הנחו להגבילו באופן משמעותי. כיום יודעים שהכולסטרול מהמזון פחות משמעותי בקביעת רמות הכולסטרול בדם והשחקנים העיקריים הם השומן הרווי ושומן הטרנס.

אז אפשר לאכול חמאה חופשי? ממש לא. עדיין מדובר במוצר עשיר בשומן רווי. השומן הרווי הוכח כמגביר סיכוי למחלות לב וכלי דם, כיוון שמעלה את רמות הכולסטרול הרע בגופנו (LDL), הנוטה לשקוע בכלי הדם ומפחית את הכולסטרול הטוב (HDL), שתפקידו לאסוף את הכולסטרול הרע מכלי הדם ולהפחית את הנזק שעושה לכלי הדם.

ומה עם המרגרינה?

את המרגרינה מכינים ע"י הקשיית שמן צמחי. בעבר חשבו שמדובר בפתרון מצוין, כיוון שמתבססים על מוצר בריא - שמן. השמן הצמחי לא מכיל כולסטרול מטבעו, (כי הוא לא מן החי) וידוע בכך שעשיר בשומן חד בלתי רווי שנחשב לבריא מאוד, כיוון שמסייע בהפחתת הכולסטרול הרע ולהגברת הכולסטרול הטוב ובכך מפחית סיכון למחלות לב.

הבעיה היא שעל מנת ליצור מוצר מוצק ולא נוזלי, יש להעביר את השמן תהליך שנקרא הידרוגינציה. בתהליך זה הופכים את השומן הבריא (חד בלתי רווי) לשומן מזיק (שומן רווי) אך לא די בכך. חלק מחומצות השומן משנות את המבנה שלהם בתהליך והופכות לחומצות שומן טרנס. עם השנים גילו שלשומן זה השפעה שלילית אף יותר מלשומן הרווי, ולכן ההמלצה היא לצרוך ממנו כמה שפחות ואם ניתן - להימנע.

מוצרים רבים אחרים מכילים חמאה ומרגרינה בכמויות לא מבוטלות: בורקסים, ג'חנון, מלאווח, עוגות, עוגיות ושוקולדים.

אז מה, לא נאכל כלום???

אם אתם מאלו שנהנים פעם בשבוע לשבת בבית קפה ולאכול פרוסה עם חמאה, אל תמנעו מעצמכם תענוג זה, אך כמובן אם מדובר בצריכה יומית, כדאי להפחית את התדירות והכמות הנאכלת.

אם אתם חובבי מרגרינה, ניתן להיעזר במרגרינה רכה של חברות מסויימות. על מנת ליצור מוצר פחות מזיק בריאותית, היצרנים הפחיתו את כמות השומן הרווי ושומן הטרנס ובחלקם העשירו את המוצר באומגה 3, סיבים תזונתיים, ויטמינים או מינרלים. חשוב לזכור שכמו בכל דבר - לא כדאי להגזים, עדיין לא מדובר במוצר בריא. מוצרים אלו שייכים לקבוצת השומנים ולכן צריכה עודפת שלהם עלולה לגרור להשמנה.

מה חשוב בבחירת מוצר?

  1. לבדוק עם עצמכם מה התדירות שאתם אוכלים מהמוצר - אם מדובר בתדירות נמוכה, העדיפו מוצרים טבעיים שלא עברו עיבוד והוספת מרכיבים שהשפעתם על הבריאות לא ברורה לגמרי.
  2. לבדוק מה יש במוצר - חשוב לקרוא את תווית הסימון התזונתי כדי להכיר את כל המרכיבים שיש במוצר ולא להסתנוור מכל מיני תוספות בריאותיות שלעיתים הן זניחות ולעיתים הן נוספו על מנת ליצור הסחה ממרכיבים שליליים אחרים כמו כמות נתרן גבוהה מאוד, חומרי צבע, טעם וריח שאינם מאושרים ע"י משרד הבריאות ועוד.

סיגלית פז היא דיאטנית קלינית בעלת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית.