לחלוקה נכונה של המזון במהלך היום יש תפקיד בתזונה בריאה. חשוב מאוד לאכול ארוחת בוקר, כי היא זו שנותנת לגוף את הכוח להתחיל את היום. ארוחת הבוקר צריכה להכיל פחמימות מורכבות שנותנות אנרגיה זמינה לאורך זמן. פחמימות אלו מאפשרות לנו להתחיל את היום ערניים ובעלי מרץ ובו זמנית שומרות על רמות סוכר מאוזנות. למשל, ניתן לפתוח את הבוקר עם תפוח עץ ירוק, חופן אגוזי מלך ו- 2 תמרים, או פרוסת לחם שיפון עם ממרח של טחינה משומשום מלא ודבש.
אז מהי תזונה בריאה?
תזונה בריאה היא תזונה מאוזנת אשר מכילה את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, ומורכבת מאוכל טרי, מלא ועשיר בויטמינים ומינרלים. אכילה נכונה ושימוש נכון במרכיבי המזון השונים מאפשרים לגוף לקבל את כל אבני הבניין שלהם הוא זקוק. תזונתו משפיעה על כל מערכות הגוף ולכן חשוב לספק לגוף את הטוב ביותר.
מדוע חשוב ללמד תזונה בריאה מגיל צעיר?
התשובה לשאלה זו מורכבת מכמה נושאים יחד. קודם כל, ילדים קטנים יאכלו מה שיתנו להם ומה שהם יראו שיש בבית ושהוריהם אוכלים. במיוחד הקטנטנים שעדיין לא נכנסו למסגרת. השפעתנו על תזונת ילדנו היא גדולה ומאוד חשובה. כאשר אנחנו נותנים לילד תזונה מאוזנת ובריאה אנחנו מחזקים את מערכת העיכול ומערכת החיסון, מונעים ו/או משפרים מצבים של עצבנות, חוסר שקט וחוסר סבלנות אצל הילד. בנוסף, ילד שלומד תזונה בריאה יגדל וישכיל לעשות בחירות נכונות יותר עבורו בכל מה שנוגע לתזונתו. הוא יגדל עם ההבנה שיש באפשרותו את הבחירה הבריאה.
ככל שהילד גדל ונחשף יותר לעולם שמחוץ לבית, נכנס לגן, פעוטון, בי"ס, כך גם עולמו התזונתי משתנה והוא רואה מזונות שיכול להיות שאין בבית כמו חטיפים ומתוקים למיניהם, במיוחד במסיבות יום הולדת.
אינני באה ואומרת שיש למנוע מהילד את ההנאה שבלאכול ממתק עם חבריו, אני כן אומרת שיש להגביל את הכמות. ילד שגדל עם ההבנה של תזונה בריאה מהי, הרבה פעמים גם לא ירגיש בצורך "להתנפל" על המתוקים במסיבה והוא יאפשר לעצמו לטעום וליהנות מבלי לאכול 2 פרוסות עוגה או שקית שלמה של חטיף. הבנה זו נובעת מהקניית הרגלי תזונה נכונים, בריאים ומאוזנים.
כיצד להתמודד עם חשקים שאינם בריאים?
מה עושים עם ילדים שאוכלים בריא אך יחד עם זאת מסרבים לוותר על חטיף או ממתק? יש להבין שתהליך השיתוף חשוב מאוד לילד. כמו שאתם מלמדים אותם כיצד נובח כלב כך גם צריך ללמד אותם כיצד לאכול ומה לאכול. אל תתנו לילד לאכול משהו ותגידו "תאכל כי אמרתי" מצב זה יגרור התנגדויות, תסבירו לילד מה הוא אוכל ומה עומד מאחורי זה, שתפו אות בתהליך היצירה של המזון, בהכנות ובבישול. ילד שיכין לעצמו את האוכל גם ירצה יותר לאכול ממנו.
כבר מגיל צעיר ניתן לשתף את הילדים בתהליך היצירה של הכנת המזון. את הקטנטנים אפשר להעסיק דרך משחק באוכל - צבע וצורה למשל לחתוך גזר, מלפפון וגמבה ולבקש מהם לערבב את הכול או לחילופין להפריד לקערות כל צבע בנפרד. לתת להם להכין את כדורי הקציצות של הירקות או להכין לחמניות מבצק.
ככל שהילד מעורב יותר מבחינת העשייה וההבנה בתהליך של האכילה הנכונה והבריאה, כך חשקיו למזון מעובד יורדים. בנוסף, לכל דבר יש תחליף. אם לילד מתחשק משהו מתוק אך לא בא לו פרי אפשר לתת ממרח שקדייה או ממרח חרובים, פירות יבשים ועוד. אם מתחשק לו משהו מלוח יש שלל אפשרויות שניתן להכין לבד בבית וכך לדעת מה נכנס לגוף ושוב נכנס כאן גורם המעורבות והלימוד. למשל, ניתן להכין מקלונים מלוחים מקמח מלא אפויים בתנור, צ'יפס מירקות שורש אפוי בתנור ועוד.
ככל שנשתף יותר את ילדנו בבחירות של המזון ונשתף אותם בהסבר מדוע הדברים הם כפי שהם, כך יגדל שיתוף הפעולה שלהם. לא תמיד נוכל לספק את הבחירות הטובות ביותר עבור ילדנו כי כשהם מחוץ לבית אין לנו את הידע מה הם אוכלים באמת, ולכן אם הילד אוכל בריא רוב היום והשבוע אז חריגות קטנות באמת נשארות קטנות.
הכותבת היא נטורופתית מוסמכת N.D. מעבירה סדנאות בישול בריא לכל הגילאים. לפרטים ניתן להיכנס לאתר: www.d-naturalife.com
רק בריאות, דפנה ריכטר.
|