סלט

טבעונות וטבעונאות - יש הבדל?

טבעונות היא תזונה המורכבת ממזון מן הצומח בלבד. הטבעונים נמנעים מכל מזון שמקורו מן החי: בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב ולעיתים גם דבש. ברוב המקרים, הטבעונים מעדיפים להימנע גם ממזונות שעברו עיבוד או זיקוק כמו סוכר לבן, קמח לבן ודומיהם. הטבעונים מבשלים את מזונם בכל שיטות הבישול המקובלות.
טבעונאות, לעומת זאת, מתבססת על אכילת מזון חי בלבד (רו פוד).

מה היא תזונת רו-פוד?

רו-פוד (Raw Food), בעברית - מזון נא, הינו מושג המגדיר מזון מן הצומח, שלא עבר תהליכי בישול, טיגון, צלייה, אפייה או אידוי. המזון נאכל בצורתו הטבעית ולעיתים עובר תהליך מינימלי של ייבוש בשמש או במייבש מזון, בטמפרטורה שאינה עולה על 48 מעלות צלזיוס. המזונות הנכללים בקבוצת מזון זו הם פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות מונבטות, זרעים, אגוזים, שקדים, נבטים ונבטוטים. הדגנים הנפוצים הנאכלים הם דגנים שניתן להנביט: אורז בר, קינואה, כוסמת ירוקה, שיבולת שועל גסה ודוחן.

יתרונות בתזונה המבוססת על אכילת רו-פוד

  1. המזון החי מכיל שפע של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון - תהליך הבישול גורם להרס של ויטמינים רבים (לעיתים עד לשיעור של 70%). לעומתם, המינרלים אינם נהרסים בבישול אך חלקם מופרשים למי הבישול (שבמקרים רבים נזרקים). אכילת מזון חי מבטיחה כי ספיגת הויטמינים והמינרלים תהא אופטימאלית.
  2. אכילת נבטים וקטניות מונבטות - נבטים מתפתחים מתוך הגרעין היבש של הצמח. תהליך הנביטה מעורר פעילות אנזימתית הגורמת לפירוק חומרי התשמורת שבגרעין: העמילן הופך לסוכרים פשוטים, החלבון מתפרק לחומצות אמינו והשומנים לחומצות שומן. הזרע הופך קל לעיכול והנבטוטים/נבטים שמתקבלים תורמים לבריאותינו.
  3. אי אכילת מזון מעובד - רוב המזונות המוכנים שאנו קונים עוברים עיבוד. תהליך העיבוד כולל תוספים מלאכותיים אשר שומרים על טריות המוצר, משפרים את טעמו, משנים את צבעו, משנים את מרקמו ומאריכים את חיי המדף שלו. התוספים בדרך כלל מצוינים כ"חומרים משמרים", "חומרי טעם וריח", "חומרים מתחלבים" ועוד. ככל שאנו צורכים במהלך חיינו מזון מעובד, אנו למעשה יוצרים נזק מצטבר המתבטא בעלייה בהיארעות מחלות כרוניות שונות.
  4. הפחתת צריכת שומן רווי וסוכר לבן - אנשי הרו-פוד אינם צורכים סוכר לבן כלל. המתקת המזון נעשית על ידי פירות או ממתיקים טבעיים (סטיביה או אגבה נקטר) או באמצעות דבש (במחלוקת). שומן רווי נמצא מצוי במזונות מן החי ומזונות מעובדים ופחות במזונות מן הצומח ולכן אכילת רו-פוד תפחית את צריכת השומן הרווי.
  5. אכילת דגנים מלאים - דגנים מלאים תורמים רבות לבריאותינו, הן בשל ריכוז גבוה של ויטמינים ומינרלים והן בשל תכולת הסיבים הגבוהה.

חסרונות בתזונה המבוססת על אכילת רו-פוד

  1. תסמינים במערכת העיכול - הגברת צריכת הסיבים באופן דראסטי בתפריט היומי עלולה לגרום לתופעות כמו נפיחות, גזים, עצירות או שלשולים. יש להקפיד על שתיית מים מספקת וחשוב להיות ערים למזונות מסוימים הגורמים לתסמינים.
  2. הגבלות רבות בתפריט היומי, אי אכילת מזון חם, היעדר פתרונות מגוונים לאכילה מחוץ לבית.
  3. מחסור בויטמין B12, המצוי במזונות מן החי.

תזונה המתבססת על רו-פוד אינה מתאימה במקרים הבאים

  • מחלות כליה - תכולת האשלגן הגבוהה בירקות ופירות עלולה לשבש את מאזן האשלגן בגוף ולגרום במקרים מסוימים למצב של היפרקלמיה (יתר אשלגן בדם) העלולה לגרום לשינויים חמורים בקצב הלב.
  • אנשים הסובלים ממחלות או תופעות במערכת העיכול כגון מחלות מעי דלקתיות, מעי רגיז, דבירטיקוליטיס ועוד - תכולת הסיבים הגבוהה ברו-פוד עלולה לגרום לפגיעה (ובמקרים חמורים לחסימה) במעיים. במקרים אחרים עלולה לגרום להעצמת תופעות במערכת העיכול.
  • הריון והנקה - במקרים אלו תזונה מבוססת רו-פוד אינה מספקת את מלוא הרכיבים התזונתיים ההכרחיים ולכן אינה מומלצת.
  • במקרים של מחלות כרוניות שונות - מומלץ להיוועץ בדיאטנית קלינית וברופא המטפל.

ולסיכום, דעתי האישית - לצד סגולותיו של הרו פוד ושל אכילת מזון חי מן הצומח, אני מוצאת כי תפריט המתבסס אך ורק על רו-פוד גורם לתזונה לא מאוזנת, כאשר העיקר הינו המחסור בצריכת חלבון במידה מספקת. אני מאמינה כי מזון חי הינו חלק בלתי נפרד מתזונה מאוזנת הכוללת גם מזונות נוספים. באופן אישי, הרו-פוד נתן לי פתח לעולם חדש הכולל גיוון אכילת מזון מן הצומח (מעבר לסלט המוכר), הגברת צריכת הקטניות בתפריט והכרת מתוקים רבים (וטעימים!) ללא סוכר.

לירון שמעוני היא דיאטנית קלינית RD. M.Sc ומדריכה קולינארית ל- Raw Food.
לאתר של לירון.