מעי רגיז

מה מתרחש שם במעיים?

תסמונת המעי הרגיז הינה הפרעה כרונית המפריעה לתפקוד הנורמלי של המעי. התסמונת מאופיינת בסימפטומים הכוללים כאב בטן, התכווצויות, תחושת נפיחות, עצירות ושלשולים. למרות שהתסמונת יכולה להיות מכאיבה, היא לא גורמת נזק למעי או לחלקים אחרים במערכת העיכול, ולא מובילה למחלות חמורות בדרכי העיכול. אין קשר למחלות כגון קרוהן וקוליטיס אף על פי שהסימפטומים אכן דומים.
עם זאת, לחלק מהאנשים, התסמונת יכולה להיות מאוד מגבילה ולפגוע בצורה משמעותית באיכות החיים מבחינה פיזית, פסיכולוגית, חברתית וכלכלית.

הסיבות להופעת התסמונת

עד כה לא התגלתה הסיבה האמיתית הגורמת לתסמונת זו. תיאוריה אחת אומרת כי אנשים הסובלים מתסמונת זו רגישים במיוחד במערכת העיכול ולכן מגיבים יותר למזונות מסוימים או ללחץ. דפנות המעי מכוסות בשכבות של שרירים שמתכווצים ונרפים בקצב תואם כאשר הם מובילים מזון מהקיבה דרך מסלול המעיים ועד לרקטום. אצל אנשים הסובלים מהתסמונת, ההתכווצויות עשויות להיות חזקות יותר ולהימשך יותר זמן מהנורמל, דבר הגורם לגזים, נפיחות ושלשולים.
עוד סיבות שיכולות להיות - חוסר איזון בבקטריות הנמצאות במעי או רמות סרטונין לא תקינות בדם.
סרטונין הוא חומר כימי המקושר בדרך כלל עם המוח אך יש לו גם תפקיד חשוב בתפקוד של מערכת העיכול.

מהם גורמי הסיכון?

  1. גיל: לרוב מתחילים הסימפטומים לפני גיל 35.
  2. נשים: יותר נשים סובלות מהסינדרום.
  3. היסטוריה משפחתית של הסינדרום.

אבחון IBS

לא קיימת בדיקה לקיום התסמונת, עם זאת קיימות בדיקות שונות השוללות בעיות אחרות במערכת העיכול. אם תוצאות הבדיקות הן שליליות הרופא יאבחן IBS על סמך הסימפטומים הקיימים.
הבדיקות השונות שיש לבצע הן - בדיקת צואה, בדיקות דם, קולונסקופיה (בדיקה אנדוסקופית, שבה נבדקת מערכת העיכול התחתונה).

דוגמאות לטריגרים המשפיעים על מערכת העיכול אצל חולי IBS

  • מזון: שוקולד, חלב ואלכוהול יכולים לגרום לשלשול או עצירות. מיצי פירות וחלק מהפירות והירקות יכולים לגרום לנפיחות וחוסר נוחות אצל חלק מהאנשים הסובלים מהתסמונת. חשוב לשים לב כי אם אתה חווה התכווצויות או נפיחות בעיקר אחרי אכילת מוצרי חלב, כנראה שלגופך יש חוסר סבילות ללקטוז (סוכר החלב) ולא מדובר בתסמונת במקרה זה. ממתיקים אלכוהוליים מלאכותיים כגון סורביטול, מנטיטול גם עשויים לגרום לתחושת נפיחות וגזים, ללא קשר להימצאות התסמונת.
  • סטרס: הסימפטומים מחמירים בזמנים לחוצים/יציאה מהשגרה. הסטרס רק מחמיר את הסימפטומים, הוא לא הגורם להם.
  • הורמונים: כיוון שנשים סובלות יותר מהסינדרום, חוקרים סבורים שלשינויים הורמונליים יש תפקיד בכך. הרבה נשים מוצאות שהסימפטומים מחריפים בסביבות גיל המעבר.

מה ניתן לעשות? אורח חיים בריא יותר!

במקרים רבים שינויים פשוטים בדיאטה ובאורח החיים יכולים להקל על הסימפטומים. למרות שהגוף עלול לא להגיב מיידית לשינויים אלו, המטרה היא למצוא פיתרון לטווח הארוך.

  • לסיבים תזונתיים יש תוצאות מעורבות. למרות שהסיבים עוזרים במניעת עצירות, הם גם עלולים לגרות להחרפת תופעת גזים והתכווצויות. לכן, הגישה הטובה ביותר היא להכניס בהדרגתיות את הסיבים לדיאטה בתקופה של מספר שבועות. דוגמא למזונות המכילים סיבים תזונתיים: דגנים מלאים, פירות, ירקות, קטניות. לחלק מהאנשים כדאי להגביל צריכת סיבים תזונתיים בדיאטה ולקחת את הסיבים בצורת תוספים הגורמים לפחות גזים ונפיחות. חשוב מאוד לזכור לשתות המון מים כשצורכים סיבים כדי לצמצם הופעת גזים, נפיחות ועצירות.
  • הימנעו ממזונות בעייתיים: אם מזונות מסוימים גורמים אצלכם להחרפת הסימפטומים, אל תאכלו אותם. מזונות בעייתיים נפוצים הם - אלכוהול, שוקולד, משקאות המכילים קפאין (קולה), ממתיקים מלאכותיים אלכוהולים (סורביטול, מנטיטול). אם אתה סובל מגזים, מזונות העלולים להחריף זאת הם קטניות, ברוקולי, כרובית, כרוב.
  • מזונות מאוד שומניים גם עלולים להוות בעיה לחלק מהאנשים.
  • אכלו ארוחות קטנות - טוב לשיפור כל סימפטום.
  • שתייה מרובה - שתייה של לפחות 8-10 כוסות מים ביום. להימנע ממשקאות המכילים קפאין, מיצי פירות ואלכוהול.
  • התאמנו בקביעות - פעילות גופנית עוזרת בהורדת המתח וגורמת להתכווצויות תקינות במעי.

בהצלחה!
איילת גוטרמן.