תינוק עם עודף משקל
תינוק עם עודף משקל

מספר גורמים נמצאו קשורים להשמנת ילדים בגיל הרך

  • תינוקות שהואכלו בתמ"ל (תרכובות מזון לתינוקות) היו בסיכון גבוהה יותר להשמנה.
  • מחסור בשעות שינה התואם לגיל הילד.
  • ריבוי בשתייה של מיצים מתוקים במקום מים.
  • הרגלי אכילה משפחתיים בעיתיים, הכוללים אכילה של מזונות בעלי איכות תזונתית נמוכה וצפיפות קלורית גבוהה כמו: פיצות, בורקסים ומזונות מתועשים. זאת במקביל לצריכה נמוכה של ירקות ופירות.
  • ארוחות לא מסודרות הכוללות חטיפים רבים כמו ביסלי וצ'יפס.
  • קריאה לא נכונה ע"י הורים או מטפלים של סימני התינוק בנושאי רעב/שובע.
  • האכלה מכנית, כלומר, האכלה בכמויות ובשעות קבועות ולא בהתאם לתחושות רעב/שובע התינוק.
  • מחסור בפעילות גופנית המותאמת לגיל.

לאחרונה, אני פוגשת הורים שאינם מודעים מספיק לנושא הפעילות הגופנית וחשיבותה והאפשרויות לתנועה בגיל הרך.
לשם כך, צירפתי לכתיבת הכתבה את עדי שטרסמן - מטפלת בשיטת ורדי ומדריכת עיסוי תינוקות.

תנועות התינוק

כשתינוק מתחיל לזחול, הוא למעשה מיישם מיומנויות תנועתיות שפיתח בשלבים המוקדמים. כעת הוא לוקח את אותן מיומנויות צעד אחד קדימה ואף יותר מכך, עד להליכה מבוססת. בהמשך, הוא אף ידע לרוץ ולנתק את הרגליים מהקרקע יחדיו כשיחל בקפיצות.
בגיל 9 חודשים, תינוק אמור כבר לזחול על שש ולהתיישב באופן עצמאי, או שהוא ממש קרוב לכך. תינוקות שמאחרים להגיע לשלבים אלה לעיתים איחרו גם בשלבים הקודמים של ההתפתחות, אולם אין זה הכרחי. כשתינוק זוחל על שש הוא נדרש לשאת את גופו מעל הקרקע. תינוק אשר סובל מחולשה, בין אם בפלג הגוף התחתון או בעליון, יתקשה לשאת את גופו כשמרפקיו מיושרים, או כשהאגן שלו מורם מעל הארץ וברכיו מונחות עליה. זחילה כזאת גם דורשת מערכת מפותחת יותר של שיווי משקל ואיזון בשל הבסיס הצר שיש לתינוק בתנועה על הארץ. זחילת הגחון מאפשרת לתינוק להיאחז באדמה עם כל גופו ומאתגרת הרבה פחות את מערכת שיווי המשקל שלו. זחילת שש גם משכללת את מערכת ההצלבה בעזרת הזחילה של יד ורגל נגדית, ומחזקת היטב את חגורת הכתפיים, דבר שיהיה חשוב בהמשך לצורך ישיבה ממושכת או שימוש במוטוריקה עדינה.

מה עלינו לעשות כהורים?

כהורים, עלינו לאפשר לתינוק שלנו שהופך בן רגע לפעוט, להתנסות עם מגוון של תנועות ומפגש עם מגוון של מצעים כמו דשא, רצפה, חול וחצץ. כמו כן, לאפשר שילובים של מגוון שיפועים והתנסויות כמו עלייה או ירידה בשיפוע, טיפוס וירידה במדרגות (כמובן בהשגחה).
גם בהמשך החיים, חשוב שנשים לב שהילד שלנו פעיל מבחינה תנועתית. הדבר חשוב ביותר למפרקים, ליציבה, לחילוף החומרים ולהתפתחות הקוגניטיבית, ובעיקר להפנמה של חשיבות הפעילות הגופנית לאורך כל החיים.

קריאה חשובה נוספת בנושאים רלוונטיים:

השפעת ואחריות ההורים על תזונת ילדיהם
כמה הילד צריך לאכול?
אוכל וילדים: נקודה רגישה

מידע נוסף על תזונת ילדים ניתן לקבל בדף: www.facebook.com/tirtsah.shani

מידע נוסף על התפתחות תינוקות ניתן לקבל בדף: www.facebook.com/adi.strasman