יופי של דרך למשוך את הילדים לאכול פירות...   צילום: מיכל גבריאל-גל
יופי של דרך למשוך את הילדים לאכול פירות...   צילום: מיכל גבריאל-גל

סיפור אמיתי

לפני כמה זמן, חברתי עמדה לחגוג לבתה יום הולדת שנתיים בגן. כשבוע לפני מועד החגיגה היא קיבלה מהגננת פתק שכלל את הרשימה הבאה של המצרכים שעליה להביא לחגיגת יום ההולדת:

  • עוגת יום הולדת ונרות.
  • זר לראש.
  • חבילת בלונים.
  • 22 הפתעות.
  • 4 שקיות חטיף מלוח.
  • 4 חבילות וופלים.
  • 2 טבלאות שוקולד חלב (ללא תוספות בתוכו).
  • חבילת צלחות חד פעמיות.

לאחר שהראתה לי את הרשימה אמרתי בליבי, לפחות לא הזמינו שתייה מתוקה.

האם גם לילדים יש צורך בכיבוד כזה?

הצורך שלנו המבוגרים לחגוג, מלווה תמיד בכיבוד ואין רע בכך, השאלה היא רק איך וכמה. הורים רבים טוענים "זה רק פעם בשנה, לא יקרה כלום לילד. איך אפשר לחגוג בלי כיבוד, לא תהיה הרגשה של חגיגה". הנקודה היא, שבגן יש הרבה ילדים וכך נוצר מצב שבכל שבוע שני חוגגים שם יום הולדת עם כל הכיבוד המלווה.

כשהעליתי את נושא "הכיבוד בימי הולדת" בקרב קבוצת גננות, ושאלתי מה קורה אצלם בגן, עלו מגוון אפשרויות:

  • חגיגת יום ההולדת מלווה בארוחת בוקר. ההורים מתבקשים להביא מיני פיצות או פיתות עם ממרחים וירקות. בגן אחר ההורים מביאים את ארוחת הבוקר האהובה על הילד, וכמובן עוגת יום הולדת.
  • יש המבקשות מההורים מגש ירקות חתוכים ומגש פירות חתוכים בנוסף לעוגה.
  • חוגגים עם עוגה ושתייה מתוקה.
  • חוגגים עם עוגה וחטיפים.
  • חוגגים עם עוגה בלבד.

כשנשאלו הגננות, בעיקר אלה שעבדו בגנים שונים, האם הילדים נהנו פחות בימי הולדת בהם הוגש כיבוד צנוע יותר או בריא יותר, התשובה הייתה לא, כי עיקר ההנאה ביום ההולדת היא הפעילות הנערכת במסיבה ותשומת הלב המופנית אל בעל השמחה.

משרד הבריאות הוציא מדריך "לאכול ולגדול - תדריך להזנת התינוק והפעוט במסגרות חינוכיות מגיל 3 חודשים עד 5 שנים". במדריך יש גם התייחסות לנושא החגיגות: "חגיגות שונות: בתכנון תפריט למסיבות רצוי לשלב בכיבוד המוגש גם מזון דל יותר בשומן, מלח וסוכר. לדוגמא, חטיף/קרקר אפוי, בייגלה לסוגיהם (זהירות מחנק בגיל צעיר), ירקות ופירות חתוכים, כריכים מקושטים, עוגות על בסיס פרי או גבינה, עוגות העשויות עם שמן ושתיית מים עם פלח לימון".

השונות בכיבוד וסגנון חגיגת יום ההולדת בין הגנים השונים תלוי בגננת, במודעות שלה לנושאים התזונתיים, ובנכונות שלה להציב גבולות בנושא זה להורים.
ההורים מצידם יכולים לבקש ולעודד שינוי נוהל ימי הולדת לכיוון תזונתי בריא יותר. השינוי יכול להיעשות בהדרגה. בהתחלה להוריד את השתייה מתוקה, בהמשך להקטין את כמות ומספר החטיפים, ובמקביל ניתן לצרף פירות וירקות חתוכים. שינויים גדולים נעשים בצעדים קטנים.

לסיום, קבלו רעיון לכיבוד מקסים שהועלה ע"י מיכל גבריאל-גל. הביצוע אגב הוא של בעלה ליום ההולדת של התאומות שלה בגן.
נכתב על ידי תרצה שני, דיאטנית קלינית. אל דף הפייסבוק של תרצה שני: www.facebook.com/tirtsah.shani

חשוב לקרוא בנוסף:

ילדים, הורים וארוחות החג
אוכל וילדים: נקודה רגישה
שוב פעם שוקולד לבית הספר?
השפעת ואחריות ההורים על תזונת ילדיהם