תות שדה בצורת לב - יום אהבה שמח!
תות שדה בצורת לב - יום אהבה שמח!

תות שדה ואהבה - מה הקשר?

בצורת הלב שלו ובצבעו האדום, התות הוא סמל לאהבה. בימי הביניים ייצג התות שלמות ויושר, ובאירועים חשובים הוגש כאות לשלום ושגשוג. בצרפת של פעם נחשב התות למעורר חשק מיני והוגש לזוגות צעירים כמרק אדום של תות. אם גבר ואישה חלקו ביניהם את הפרי, הובטח להם שיתאהבו זה בזו.

משפחת התותים

שם לטיני: Fragaria Grandiflora. תותי שדה שייכים למשפחת הוורדיים. התות מבחינה בוטנית אינו נחשב כלל לפרי, אלא לגבעול שהמשכו תפוח ועליו מין בליטות קטנות כאלה (כמו שיש על התות), והן למעשה הפרי שעל הגבעול.

מה כל כך בריא בתותי שדה?

התות האדום ידוע כבעל סגולות ריפוי שונות. מחקרים מראים כי רק מזונות מעטים עולים עליו מבחינת הגנה נוגדת חמצון.

אנטיאוקסידנטים: הפגמנטים האדומים הם האנטוציאנינים ממשפחת הפלבנואידים, הנותנים לו את צבעו הבוהק והמפתה. משפחת הפלבנואידים, היא משפחה גדולה של פיטוכימיכלים מגנים שנמצאים בעוד פירות וירקות, וידועים בפעילותם האנטיאוקסידנטית.

נוגדי חמצון: אלו הם חומרים כימיים המקטינים את קצב תגובות החמצון של חומרים אחרים בקרב סביבתם. תכונתם החשובה של נוגדי החמצון היא שבמצבם המחומצן הם יציבים יחסית, ובכך הם לא גורמים נזק. תגובות חמצון יכולות ליצור רדיקלים חופשיים, שמתחילים תגובות שרשרת שפוגעות בתאי הגוף.
תזונה הכוללת נוגדי חמצון מסייעת להקטין את "עקת החמצון" - הנזק שנגרם על ידי הרדיקלים של החמצן. מחקרים מראים כי שילוב של אכילת מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו תותי שדה, עשויים לסייע בהאטת תהליכי הזדקנות בגוף ובמוח.

החוקר רונאלד פריור שפיתח את המבחן הבודק את רמת האנטי אוקסידנטיות במזון, קבע כי הצריכה היומית המומלצת היא 3,500 יחידות לפחות של אנטיאוקסידנטים (היחידות נקראות ORAC). שתי מנות של תות שדה ביום מספקות את הכמות המומלצת. ב- 100 גרם של תות שדה יש 1,540 יחידות כאלה (100 גרם של תות שדה היא מנת פרי). האנטוציאנינים הם המקור העיקרי לאנטיאוקסידנטים בתותים, ואילו ויטמין C מספק כ- 15% בלבד מסה"כ האנטיאוקסידנטים בתות.

המוח הוא איבר בו מצטברת במהלך השנים כמות עצומה של רדיקלים חופשיים, כתוצאה משריפת הגלוקוז המשמש כדלק. הצטברות זו היא חלק מתהליך ההזדקנות שניתן להאט על ידי צריכה של מזונות עשירים באנטיאוקסידנטים כמו תות שדה (וגם שום, תרד חי, כרוב ניצנים, ברוקולי, סלק ועוד).
לתות גם תכונות אנטידלקתיות. הגוף מצוי בתהליך דלקת למשל במחלות כמו: דלקת מפרקים, סרטן, אסטמה, טרשת עורקים ועוד. האנטוציאנינים שבתות מפחיתים את פעילות האנזים ציקלו אוקסינאז (באספירין למשל יש חומרים החוסמים את האנזים הזה).

בתות שדה ניתן למצוא גם חומצות פנוליות, כמו למשל החומצה האלאגית, הידועה כחומצה שביכולתה למנוע גידולים במעי הגס ובוושט (נמצא במחקרים על בעלי חיים). החומצה האלאגית למעשה חוסמת אנזימים המשתתפים ביצירת תאים סרטניים, וממריצה את פעילות האנזימים הפועלים לסילוק החומרים המסרטנים שנוצרו.
בנוסף, החומצה האלאגית מעודדת את מות התאים הסרטניים שבמצב רגיל נוהגים "להתחמק ממוות". מחקרים הראו פעילות סינרגיסטית בהגנה על הגוף מפני סרטן, של החומצה האלאגית יחד עם אנטוציאנינים וויטמין C.

ויטמינים ומינרלים בתות השדה

תות שדה כמקור לויטמין C מסייע לנו גם בשמירה על המערכת החיסונית של הגוף. ספל של תות שדה מהווה 100% מהמנה המומלצת של ויטמין C. התות עשיר גם בחומצה פולית, התורמת במניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייע בהפחתת הומוציסטאין בדם, מה שמסייע להפחתת סיכון למחלות לב. כמו כן, ניתן למצוא בתות אשלגן המסייע בשמירה על לחץ דם תקין, הגנה ממחלות לב ושמירה על חוזק העצם.

התות הוא מקור נפלא לברזל, החשוב למניעת אנמיה ותפקוד תקין של המוח כמו יכולות למידה. בנוסף נמצא בתות מגנזיום התורם לחוזק העצם, מניעת יתר לחץ דם, סוכר, מחלות לב ומקל על התסמונת הקדם וסתית. ולבסוף, התות הוא מקור לסיבים תזונתיים המספקים לנו תחושת שובע והגנה על הגוף מפני בעיות עיכול, כולסטרול וסוכרת.

ריסוסים?

בעבר היה נהוג לרסס את התותים באופן כזה שחומר רב היה נספג בתות ומשאיר את אותותיו בפרי, גם לאחר שטיפה יסודית. מאז שעברו להדברה ביולוגית המתבססת על שילוב של סוכני הדברה מתוצרת הטבע, תוך שילוב עם פתרונות כימיים אחרים, חומרי ההדברה ירדו באופן ניכר. חומרים אלה נקראים גם "חומרים קלים ועדינים", והם נמצאים בריכוזים קטנים יחסית. שילוב אמצעים ושיטות בהתמודדות עם המזיקים יניב פירות איכותיים. על אריזות התותים יהיה סימון המספר כי התותים רוססו בהדברה ביולוגית. חפשו סימון זה ובתיאבון.

לסיכום

התות מספק לנו ויטמין C, ויטמין A וויטמינים ממשפחת ה- B. בנוסף לויטמינים ישנם גם מינרלים חשובים בתות כמו אשלגן, ברזל וסידן, יחד עם האנטיאוקסידנטים החשובים כל כך. חשוב לציין - 100 גרם של תותים שווים רק 26 קלוריות, לכן כדאי לנצל את עונת התותים ולצרוך מהם כמה פעמים בשבוע.

נכתב על ידי יעל משיח ארזי, דיאטנית קלינית.
תוכנית הבריאות של יעל 

בואו לקרוא גם על:

יד ביד: אוכל ואהבה
הכל על מזון מלכות
הכל על פירות יער
כורכומין: לתבל את הבריאות