גם אתם עושים דיאטה לפני שאתם הולכים לים?
גם אתם עושים דיאטה לפני שאתם הולכים לים?

מחקרים מראים שלדיאטה בתקופת האביב יש סיכויי הצלחה רבים יותר. שעות האור מתארכות, ריח פריחה באוויר והכל מסביב ירוק. כתוצאה מכך, הגוף מייצר יותר הורמון סרוטונין שגורם לעלייה במצב הרוח ובעיקר - לירידה בתיאבון.

אז מה צריך לעשות?

להלן טיפים חשובים לדיאטת אביב מוצלחת: מה חשוב לאכול באביב, ועל מה כדאי לוותר כדי להצליח בדיאטה?

  • פירות וירקות טריים בכל הצבעים: כמו בכל עונות השנה, מומלץ במיוחד באביב  להרבות באכילת ירקות ופירות טריים בכל מגוון הצבעים. הירקות והפירות גם עתירי ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף, וגם דלים יחסית בקלוריות. בירקות ובפירות יש שפע עצום של ויטמינים שמסייעים לשיפור מצב הרוח. פירות כמו תפוחים אדומים וירוקים, תותים, קיווי, אפרסמון ותפוזים, וירקות כמו גזר, סלק, מלפפונים, עגבניות, בצל, צנון, צנונית, לפת, כרובית, ופלפלים אדומים צהובים וכתומים.
  • הרבה ירקות ירוקים: הירוק הוא הצבע השולט בטבע באביב, ולכן ירקות ירוקים מאוד מומלצים בעונה זו. בירקות הירוקים יש את מרבית הרכיבים התזונתיים שהגוף צריך ובמיוחד עשירים בפיטוכימיקלים. הם משביעים ודלים בקלוריות. בארץ יש שפע של ירקות ירוקים כמו חסה, כרוב, ברוקולי, קולורבי, תרד, כרוב ניצנים, פלפל ירוק, אספרגוס, סלרי, אצות, עלי בייבי, שומר ועוד.
  • פחות מאכלים מבושלים וחמים: אחרי חורף ארוך של מרקים חמים, תבשילי בשר ודגים, פשטידות חמות, ודייסות מהבילות, הגיע הזמן לעבור לדיאטה קלה יותר ופחות מכבידה. פחות תבשילים ויותר אוכל קל ובריא. ביצים, דגים, חזה עוף, גבינות רזות, יוגורטים דלי קלוריות, וכמובן סלטים טריים, מוקפצים, ומאודים.
  • פחות מזונות שומניים, מלוחים ומעובדים: בתקופת החורף מרבים לאכול מזונות שומניים (מרקים, פשטידות, קדרות ותבשילי בשר) שעוזרים לנו לשמור על חום הגוף. מזונות אלה הם בדרך כלל עתירי שומן ופחמימות, מכבידים על מערכת העיכול ואינם מתאימים לדיאטה באביב.
  • להוריד ממתקים, עוגות וחטיפים: בחורף מבלים הרבה בבית. כשיושבים שעות מול הטלוויזיה והמחשב מנשנשים וצורכים כמויות גדולות של ממתקים, חטיפים, פיצוחים, שקדים ואגוזים. באביב, כשהטמפרטורות בחוץ עולות, הסוכרים שמצויים בשפע בכל אותם נשנושים הופכים מהר יותר לשומנים והדיאטה לא מצליחה. הפיתרון: להימנע ככל האפשר כעת מכל סוגי הממתקים והחטיפים, גם אם קוראים להם "חטיפי בריאות".
  • להרבות בתבלינים בעלי סגולות רפואיות: באביב רצוי להשתמש בתבלינים עתירי סגולות רפואיות כמו ריחן (בזיליקום), מיורן, קימל, רוזמרין, שמיר, עירית, בצל ירוק, עלי דפנה, ג'ינג'ר טרי, הל, לימון, כמון, וכורכום. תבלינים אלה גם מסייעים לבריאות וגם תורמים להרגשת הרעננות שכל כך אופיינית לאביב. מומלץ להוסיף לתפריט גם חיידקים פרוביוטיים שמזרזים את תהליכי העיכול וההרזיה. חיידקים אלה נמצאים ביוגורטים מכל הסוגים.
  • לשתות כל יום לפחות 8 כוסות מים: ככל שמזג האוויר מתחמם והטמפרטורות עולות, חשוב להקפיד על שתייה מרובה. כשחם בחוץ אנחנו מאבדים כמויות גדולות של נוזלים, מתייבשים מהר יותר, ותחושת הרעב כתוצאה מהיובש יכולה לעלות. מומלץ להרבות בשתייה - במיוחד מים או תה קר עם עלים ועשבי תיבול רעננים (מנטה, נענע, לואיזה ועוד).
  • להקטין את כמויות המזון בכל ארוחה: בחורף מבלים שעות רבות יותר בבית ובקרבת המקרר, ולכן אוכלים כמויות גדולות מהרגיל. עם בוא האביב חייבים לחזור לאכילה מבוקרת יותר, להקטין כמויות בכל אחת מהארוחות, לאכול לאט, ולהקטין את העומס על מערכת העיכול.
  • פעילות גופנית בכל הזדמנות: פעילות גופנית מסייעת לחילוף החומרים בגוף ותורמת רבות לירידה במשקל. באביב, עם הגידול בשעות האור, קל ונעים יותר לעשות פעילות גופנית באוויר הפתוח. הליכה של לפחות 30 דקות כל יום, ריצה קלה, רכיבה על אופניים, שחייה בים או בבריכה - לא חשוב מה. העיקר להיות בתנועה ולהמריץ את פעילות הלב, הריאות והשרירים.

נכתב על ידי איריס אינגבר פסקין, דיאטנית קלינית.

חשוב לקרוא בנוסף:
לא לאכול בשר: סיפור אישי
הכל על מדד BMI
כרוב: סוגים ויתרונות
מחקרים בתחום התזונה: גלוטן, מזון אורגני ועוד
כוח הצבע - חשיבות צריכת ירקות ב-5 צבעים