סעודת חג סביב השולחן
סעודת חג סביב השולחן

אז איך עושים זאת?

הצעד החשוב ביותר הוא החלטה: "השנה אני מסיים/מסיימת את פסח באותו המשקל בו התחלתי". ברגע שההחלטה בוצעה, הועברה פקודה למוח לחשוב על אסטרטגיה לביצוע. את פסח נחלק לשניים: ארוחות חגיגיות הן סעודות החג וחול המועד לצורך העניין יומיום.

ימי הסעודות

בדקו מראש עם המשפחה המארחת (או אם הסעודה אצלכם) מה הולך להיות מוגש ואיך ניתן לעזור. דאגו שבין המטעמים יהיה גם הסלט הפשוט הגדול (ירקות בלבד ללא תוספות של אגוזים/פירות יבשים/גרעינים ועוד), ירקות מאודים/מבושלים ובקבוקי שתייה כמו מים וסודה. טיפים נוספים:

  • את ימי הסעודות תכננו כך שתגיעו לארוחה בדרגת רעב נוחה, אולי אפילו שובע קל, היות ולוקח זמן עד שמגיעים לשלב האכילה.
  • תכננו את היום באמצעות ארוחות קטנות, דחופות וקלות המפוזרות על פני היום. העדיפו לשלב ירקות, גבינות, מעט פירות, פריכיות אורז מלא ותוותרו על ארוחה בשרית כבדה בצהריים. אפילו בסמוך להתכנסות בערב תאכלו ארוחה קלה, למשל פרי ו- 5 אגוזים או יוגורט ו- 5 אגוזים או 2 פריכיות עם גבינה.
  • הגעתם לארוחה, בחרו מקום ישיבה עם גישה נוחה לקערת הסלט, לקנקן המים/הסודה. כבר מלאו לכם כוס גדולה של שתייה ללא קלוריות.
  • בחרו על מה ניתן לוותר בסימני החג, למשל על המצה/הביצה/תפוח האדמה, ועל מה לא.
  • העדיפו את היין היבש על היין המתוק.
  • את צלחת החג בארוחה העיקרית בנו על פי החלוקה הבאה: 50% ירקות 25% חלבונים (עוף/דג/בשר) ו- 25% פחמימות (אורז/תפוחי אדמה).
  • מלאו את הצלחת פעם אחת, חשבו טוב מה בא לכם לאכול ועל מה תעדיפו לוותר.
  • העדיפו את המזון הצלוי/המבושל/האפוי על פני המטוגן והמצופה.
  • תאכלו לאט! תלעסו, תיהנו מהאוכל ואל תמהרו לביס הבא, כך לא תפספסו את תחושת השובע.
  • סיימתם לאכול, פנו את הצלחת, הניחו מפית על שאריות האוכל, או הניחו את הסכו"ם על הצלחת - סמנו לעצמכם כי הארוחה הסתיימה ואם ניתן אפילו קומו והציעו עזרה למארחים. בשלב הזה, לאחר שסיימתם, פעמים רבות ממשיכים "לנשנש" מהקערות סתם כי הן שם ונשנושים אלה עלולים לעלות לכם הרבה.
  • הגיעו הקינוחים, שאלו את עצמכם, האם אתם עדיין רעבים? אם בכל זאת בא לכם קינוח, בחרו את הקינוח שהכי בא לכם וחלקו אותו עם שותף או שותפה, או מראש בקשו חתיכה קטנה. העדיפו את הפירות/הסורבה על פני עוגות השוקולד והקוקוס הדחוסות. הציעו להכין לכולם כוס תה/חליטה והכינו גם לעצמכם.
  • ותרו על הפיצוחים (במידה ואתם מהמשפחות שמתכבדות בסוף הארוחה בפיצוחים), 2 חופנים של פיצוחים שווים ל- 700 קלוריות. הכי מיותר, לא?!

ימי חול המועד

ימים אלה הם רגילים לחלוטין ומעבר לכך שיש לכם זמן רב יותר לנוח, לעשות פעילות גופנית ולכייף, אין סיבה להעמיס כמויות מיותרות של אוכל ולהמשיך ולאכול את ארוחת הסדר שוב ושוב. קחו בחשבון שמצה רגילה = 2 מצות קלות = 4 פריכיות = 2 קניידלך = כוס אורז מבושל = 2 תפוחי אדמה בינוניים = 4 פרוסות לחם קל. המשיכו לאכול על פי התפריט שאכלתם לפני החג, ובכל ארוחה בה הייתה פחמימה שהיא חמץ - המירו אותה למצות קלות/פריכיות בהתאמה, אין צורך לאכול מעבר רק כי חג. זכרו שגם בפסח הירקות/מוצרי החלב/העוף/הבשר/הדגים/הפירות הם כשרים לפסח.

תכננו את ימי החופשה בצורה כזאת שלא תסתובבו סביב שולחנות אוכל, אלא בטיולים רגליים בחיק הטבע/בטיולי אופנים/מפגשי חברים עם כיבוד קל של בעיקר פירות, ירקות וגבינות. לסיכום, ניתן ורצוי לעבור את חג הפסח באופן מתון ובשליטה. חשבו על ההשלכות של חגיגה בלתי פוסקת של אכילה.

לאכול כן, ליהנות כן - אבל במידה!

נכתב על ידי יעל משיח ארזי, דיאטנית קלינית.
אל האתר של יעל: www.yaelgoodfood.co.il

אייטמים נוספים הקשורים לפסח:
מגוון מתכונים לפסח

פסח: חג החירות של חולי הצליאק
איך לעבור את חג הפסח בשלום
חג הפסח: התמודדות וחזרה לשיגרה