דלקת פרקים בין חוליות עמוד השדרה
דלקת פרקים בין חוליות עמוד השדרה

מהו מפרק?

מפרק הוא אזור חיבור בין שתי עצמות המאפשר תנועה. בגוף האדם יש יותר מ- 200 מפרקים בעלי יכולות תנועה שונות:

  • מפרקים פיברוטיים: מפרקים חסרי יכולת תנועה שקיימים בעצמות הגולגולת והפנים.
  • מפרקים סחוסיים: מפרקים בעלי תנועה מוגבלת שנמצאים בחיבור בין הצלעות ועצם החזה, בין חוליות עמוד השדרה ובין עצמות האגן.
  • מפרקים סינוביאליים: מפרקים בעלי חופש תנועה גדול שמהווים את רוב המפרקים בגוף.

מבנה המפרק

  • קצות העצמות הבונות את המפרק מכוסות סחוס מפרקי.
  • נוזל סינוביאלי: חומר שמנוני שמסכך את המפרק ומפחית את החיכוך בין הסחוסים.
  • קרום סינוביאלי: עוטף את כול המפרק מכל צדדיו ושומר בתוכו את הנוזל הסינוביאלי.
  • קפסולה: רקמה שעוטפת את המפרק כולו כולל הקרום הסינוביאלי.
  • רצועות: עוטפות ומחזקות את הקפסולה מבחוץ.

מה קורה במחלות פרקים?

מחלות פרקים משבשות את התפקוד או המבנה של אחד ממרכיבי המפרק ויוצרות דלקת.

איך אפשר לאבחן דלקות פרקים?

  • הופעת סימפטומים דלקתיים: כאב, נפיחות, הגבלה בתנועה,חום או אדמומיות.
  • צילום רנטגן או MRI המזהים שינוי או עיוות באחד ממרכיבי המפרק.
  • בדיקות דם המזהות עלייה ב:
  1. CRP: חלבון שהימצאותו בדם מורה על תהליכי דלקת בגוף.
  2. RHF: נוגדן שהימצאותו בדם מורה על קיום דלקת מפרקים - הבחנתי לדלקת פרקים שגרונית.
  3. היפראוריצמיה: עלייה בחומצת השתן - הבחנתי לגאוט בלבד.
  • ביופסיה של הנוזל הסינוביאלי לנוכחות קריסטלים (גבישים מיקרוספקופיים) של חומצת שתן - הבחנתי לגאוט בלבד.

לקריאה נוספת:
אולקוס: למה זה קורה ומהי התזונה המתאימה?
מיגרנה: מניעה באמצעות תזונה
דלקת בדרכי השתן: סימפטומים ומניעה

דלקת מפרקים ניוונית - OA Osteoarthritis

שחיקה של הסחוס בקצות העצמות המרכיבות את המפרק גורם לחיכוך, כאב ויצירת תהליך דלקתי. הגורמים העיקריים:

  • עודף משקל שיוצר עומס על המפרק.
  • תזונה לקויה:
  1. עשירה במזון המעודד תהליכי דלקת - חלבון מן החי, סוכר, מזון מעובד ומתועש.
  2. עשירה במזונות היוצרים רגישות ומעודדים תגובה אלרגית - חיטה, חלב, בוטנים ואחרים.
  • שימוש יתר במפרק עקב תעסוקה או פעילות גופנית מופרזת.
  • פציעות.
  • הזדקנות.

הסימפטומים העיקריים:

  • כאבים.
  • רגישות למגע.
  • הגבלת תנועה במפרקים שמתגברים לאורך היום.

דלקת מפרקים שגרונית - RA Rheumatoid arthritis

פירוק הרירית הסינוביאלית ורקמות נוספות בגוף כמו רירית מערכת העיכול ומערכת הנשימה. זו מחלה אוטואימונית - מחלה במהלכה מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו. המחלה מולדת ונוטה לפרוץ בהשפעת גורמים שונים כמו סטרס, רגישות למזון, מחלות נוספות, פציעות ותאונות.

הסימפטומים העיקריים:

  • כאבים, רגישות למגע והגבלת תנועה במפרקים המורגשים בצורה חמורה מיד בהשכמה ונוטים להיחלש במשך היום.
  • היווצרות של בליטות קשות מתחת לעור בזרועות (קשרים ראומוטאידים).
  • כאבים נוספים במקומות שונים בגוף.
  • עייפות.
  • חולשה.

גאוט - שגדון

כאשר אנחנו אוכלים חלבונים מן החי, בעיקר בשר ודגים, אנחנו סופגים לגוף גם את הפורינים - אבני הבניין של הדנ"א של בעל החיים שאת בשרו אנחנו אוכלים. במצב בריא הפורינים (שאין לנו כל צורך תזונתי בהם ומהווים פסולת) מעובדים בגוף לחומצת שתן נוזלית ומופרשים החוצה בשתן. בגאוט חומצת השתן אינה מופרשת אלה מצטברת כגבישים מיקרוסקןפיים במפרק ויוצרת תהליך דלקתי. הגורמים העיקריים:

  • תזונה לקויה עשירה ב:
  1. מזונות עשירים בפורינים - בשר, אנשובי, סרדינים, דג מלוח.
  2. סוכר פשוט המעודד תהליכים דלקתיים.
  3. אלכוהול שמעכב את הפרשת חומצת השתן דרך מערכת השתן.
  4. מזון הגורם לרגישות או אלרגיה.
  • גן פגום מדכא את הפרשת האנזים שגורם לחומצת השתן להפוך למסיסה במים והקלה על הפרשתה בשתן.
  • ירידה ביכולת הכליות לסנן החוצה חומצת שתן.
  • עודף קיצוני של פעילות גופנית שגורם לפירוק שריר.

הסימפטומים העיקריים:

  • הופעה פתאומית של כאבים עזים בדרך כלל בבוהן. ללא טיפול מתאים תהליך הדלקת והכאב מתפשטים למפרקים נוספים בגוף.

הטיפול התזונתי בדלקות פרקים

מזונות לא מומלצים:

  • מזונות המעודדים תהליכי דלקת בגוף: חלבונים מן החי - בשר, מוצרי חלב, ביצים, סוכר, מזון מעובד ומתועש.
  • מזונות אלרגניים שלא נשללה השפעתם האלרגית, בעיקר מוצרי חלב, חיטה ובוטנים.
  • ירקות סולניים שמעודדים תהליכי דלקת בפרקים: תפוחי אדמה, פלפלים, עגבניות וחצילים.
  • מזונות שמכבידים על תפקוד הכבד והכליות: אלכוהול, קפאין, מזון תעשייתי ומעובד.

מזונות מומלצים:

  • ירקות ופירות במגוון צבעים.
  • קטניות: שעועית מסוגים שונים, עדשים מסוגים שונים, גרגירי חומוס.
  • מזונות עשירים בגופרית המשקמת רקמת עצם וסחוס: בצל, שום, קטניות, דגנים, אספרגוס.
  • מזונות עשירים בויטמין K המעודד ספיגת מינרלים לעצם: ירקות ירוקי עלים, אצות.
  • מזונות עשירים באשלגן המעודד הרפיית שרירים: אבטיח, מלפפון, בננה, תפוזים, אננס, פטרוזיליה, קטניות, חיטה מלאה, גזר.
  • אנטיאוקסידנטים המפחיתים תהליכי דלקת ומעודדים שיקום נזקים בגוף:
  1. ויטמין A: ירקות ופירות כתומים - גזר, דלעת, בטטה , אפרסמון, מנגו, משמש, נקטרינה, פפאיה, עלים ירוקים - ברוקולי, עלי חרדל.
  2. ויטמין E: שמנים צמחיים איכותיים, זרעים, אגוזים, דגנים מלאים, נבט חיטה, קטניות, עלים ירוקים,פירות.
  3. ויטמין C: אוכמניות שחורות, גויאבה, פטרוזיליה, כרוב ניצנים, עלי חרדל, פירות וירקות.
  4. סלניום: דגים, פירות ים, עוף, גריסים, ברוקולי, אגוזי ברזיל, אורז מלא, מלפפונים.
  5. אבץ: נבט חיטה, קימל, לפת, תפוזים, שום, גזר,שיבולת שועל, חסה, פטריות, בוטנים, גרעיני דלעת.

תוספים וצמחי מרפא

תוספים מומלצים:

  • אומגה 3: מפחית תהליכי דלקת ופועל להרגעת מערכת העצבים.
  • MSM: תוסף המבוסס על גופרית אורגנית (שנמצאת בגוף בצורה טבעית בכמויות מזעריות). משכך כאבים שמקורם בפגיעות שלד ושרירים, ובעל פעילות אנטי דלקתית.
  • SAME: מקל על כאבי שרירים ומפרקים.
  • חומצות אמינו ציסטאין ומתיונין, ליזין ופרולין: רכיבי הקולגן בסחוס ובעצם שמטרתם לשקם את הפגיעה במפרק.
  • גלוקוזאמין: תרכובת אנטי דלקתית שמיוחסות לה יכולות בשיקום מפרקים.
  • סידן, מגנזיום ואבץ או בורון: רכיבי העצם שמטרתם לשקם את המפרק.

צמחי מרפא מומלצים:

  • כורכום: צמח מרפא אנטי דלקתי שנמצא מחקרים כבעל יכולת להקל על כאבי דלקות פרקים.
  • הרפגו: צמח מרפא אנטי דלקתי שיש לו זיקה חזקה לפרקים.

טיפולים נוספים

  • אפיתרפיה: טיפול בארס דבורים נמצא יעיל בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית.
  • פרחי באך: תמציות צמחים שמטפלות בהיבט הנפשי של המחלה.
  • הידרותרפיה: טיפול במים שמעודד תנועה במפרקים.

נכתב על ידי שרון איל, נטורופתית ומטפלת בג'ין שין דו.
לפניות אל שרון: theayals@gmail.com