כמה כוסות תה אתם שותים ביום?
כמה כוסות תה אתם שותים ביום?

בכלל לא מומלץ לחכות לתחושת הצמא כסימן להתחיל לשתות, משום שפעמים רבות תחושת הצמא מאותתת לנו רק כשאנחנו נמצאים במצב התחלתי של התייבשות, או כמו במקרים רבים איתותי הרעב ואיתותי הצמא מתחלפים, ובמקום לשתות אנחנו מוצאים את עצמנו בחוסר שקט בחיפוש אחר משהו לאכול.

מבחינתי, מים תמיד יהיו הבחירה הראשונה כאשר אני חשה את תחושת הצמא, אבל אפשרות טובה ובריאה נוספת היא כוס תה. התה הוא אחד המשקאות הנפוצים יותר בעולם, נחשב מבחינת פופולאריות למשקה מספר 2 אחרי המים. מקורו של התה הוא בסין לפני 4,000 שנים.

סוגי התה הקיימים

קיימים 3 סוגי תה אמיתי: תה שחור, תה ירוק ותה אולונג. תה צמחים רק נקרא תה, אך אינו מיוצר מעלי התה ונכון יותר לקרוא לו "חליטת צמחים". תה שחור מיוצר מעלי תה בתהליך תסיסה, תה ירוק אינו עובר תסיסה ותה אולונג עובר תסיסה קצרה.

לתה סגולות רבות. סגולותיו נובעות מהפיטוכימיכלים המיוחדים הנמצאים בעלי התה. פיטוכימיכלים הם פוליפנולים ובמיוחד קטכינים, שמשמשים כאנטיאוקסידנטים שתפקידם העיקרי הוא נטרול פעילות מזיקה של רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאי הגוף. פעילות נוגדת החמצון של עלה התה חזקה פי 100 מזו של ויטמין C ופי כ- 25 מזו של ויטמין E (מסביר את פעילותו המגנה של התה במחלות הסרטן ומחלות לב).

נוכחות של פיטוכימיכל נוסף בעלי התה, הדומה במבנה להורמון הנשי אסטרוגן, מסביר את השפעת עלי התה על צפיפות העצם הנשית בגיל המעבר. הפוליפנולים מצטיינים גם בפעילות אנטי חיידקית ואנטי ויראלית. פוליפנולים נמצאים גם בקפה, ענבים אדומים, שזיפים, צימוקים, סוגי קטניות, בצל, תפוחים, יין אדום ועוד. כל התכונות הללו אינן מאפיינות את תה הצמחים שאינו עשוי מעלי התה.

תה שחור וחזק מכיל קפאין, בריכוז נמוך מזה של קפה. כוס חליטת תה (250 מ"ל) מכילה כ- 47 מ"ג קפאין, לעומת כוס קפה מבושל המכיל כ- 130 מ"ג קפאין. תה ירוק מכיל מעט קפאין ועדיף עבור אלו הסובלים מבעיות שינה או יתר לחץ דם.

לקריאה נוספת:
הרגלי אכילה
מדריך נבוכים: שמני על
סוגי צמחי מרפא ואופן השימוש בהם

אז אם כבר תה - הבחירה שלי היא תה ירוק

למה תה ירוק? התה הירוק הוא למעשה תה שעבר חמצון מינימאלי בתהליך העיבוד. מחקרים מראים כי התה הירוק יכול לשפר את תפקוד הלב וזרימת הדם בגוף ולסייע בהפחתה במשקל, בכולסטרול ובסיכון לשבץ מוחי. צבעו הייחודי של התה מגיע מהמרכיבים המיוחדים שלו, הפלבנואידים, השייכים למשפחת הקטכינים, מתוכם הידוע ואולי הנחקר ביותר הוא ה- HGCG שהוא למעשה נוגד חמצון חזק ביותר. מחקרים שמצאו קשר בין שתיית תה ירוק והרזיה, ממליצים על שתייה של 3 כוסות תה ירוק ביום (כוס אחרי כל ארוחה), כאשר המים בטמפרטורה פושרת והתיון במים לפחות 3 דקות. מדובר על אקסטרה של 100 קלוריות לחילוף החומרים היומי.

מחקר עדכני שפורסם במרץ 2013 ב- Stroke הראה כי צריכת תה ירוק עשויה לסייע בהגנה מפני אירועים מוחיים. המחקר שנערך ביפן הראה כי אצל אלו ששתו קפה או תה ירוק בקביעות - נמצאה ירידה בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לאלו ששתו לעיתים רחוקות משקאות אלו. השתתפו במחקר למעלה מ- 82,000 יפנים מבוגרים בגילאי 45-65, ללא מחלת לב וכלי דם או מחלה ממארת בתחילת המחקר, שהיו במעקב ממוצע למשך 13 שנים. באמצעות שאלוני תזונה אישיים בדקו את צריכת התה הירוק. מניתוח רב משתנים עלה קשר הפוך בין צריכה רבה של תה ירוק ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם ואירועים מוחיים. נמצא כי אצל אלו ששתו 2-3 כוסות תה ירוק ביום נרשמה ירידה של 14% בסיכון לאירועים מוחיים מכל סוג. אצל אלו שצרכו לפחות 4 כוסות נרשמה ירידה של 20% בסיכון, בהשוואה לאלו ששתו תה ירוק לעיתים רחוקות.

לסיכום

את התה אפשר לשתות קר או חם, מתאים לחורף ולקיץ, ניתן להתרגל ולשתות את התה ללא סוכר או דבש וכך לקבל גיוון הולם לכוס המים (עם מעט קפאין בפנים). לגבי הרזיה, לא הייתי מבססת על התה הירוק את תהליך הירידה במשקל, אבל כן הייתי משלבת את התה הירוק כאופציה נהדרת, בריאה וטעימה לשתייה לגיוון המים. לרוויה (:

נכתב על ידי יעל משיח ארזי, דיאטנית קלינית.
אל האתר של יעל: www.yaelgoodfood.co.il