דגנים מלאים וחלב מכילים כמויות נאותות של תיאמין
דגנים מלאים וחלב מכילים כמויות נאותות של תיאמין

מתי ואיך גילו את הויטמין?

ויטמין B1 נקרא כך מכיוון שהוא היה הויטמין הראשון שהתגלה בקבוצה זו, בשנת 1886. הויטמין נחקר לאחר שדווח על מחלת הבריברי שהסימפטום שלה הוא חולשה, והיא אפיינה יורדי ים שיצאו להפלגות ממושכות. חוקרים אירופאיים נסעו לאינדונזיה, שם המחלה הייתה שכיחה, כמו גם בסין וציילון ההולנדית, וניסו לבודד את הגורם למחלה.

לאחר עבודה רבה, אחד החוקרים שם לב לכך שתרנגולות מעבדה חלו במחלה לאחר שהוזנו באורז לבן במקום באורז מלא. עם חזרה להזנה באורז מלא, נפסקה תמותת ותחלואת התרנגולות. בדיקה בבתי כלא הראתה שכאשר אסירים הוזנו באורז לבן, רבים חלו במחלת בריברי, לעומת בתי כלא בהם הוזנו האסירים באורז מלא. מכאן הבינו שתזונה של אורז מלא במקום לבן יכולה לרפא את המחלה.

מה קורה במצב של מחסור?

רק בשנת 1936 בודד המרכיב בקליפת האורז שאחראי לריפוי מחלת הבריברי, והוא ויטמין B1. ויטמין זה הוא מסיס במים, והוא נמצא במזונות כמו דגנים מלאים, אגוזים, שקדים, קטניות, שמרי בירה, פסטות מועשרות, נבט חיטה, חלב ותפוזים. ויטמין B1 חשוב לקיום תהליכים רבים בגופנו. בין השאר הוא משתתף במטבוליזם של פחמימות - הפיכת עמילן לגלוקוזה, שהינן מקור אנרגיה חיוני לגופנו. במצב של מחסור, המוח הוא הראשון שנפגע מכיוון שהוא יודע לנצל רק גלוקוזה כמקור אנרגיה, וכן כי מצטברים ברקמת המוח חומרים שהם תוצרי לוואי של המטבוליזם הלא תקין של הפחמימות.

בנוסף לכך, משתתף הויטמין בהעברת פקודות מהמוח למערכת השרירים, וכך הוא משפיע על תפקוד מערכת העצבים, מערכת השרירים ומערכת העיכול. מאגרי התיאמין בגוף הם קטנים מאוד ואפשר להגיע למצב של מחסור כבר תוך שבועיים. לכן, סימני המחסור יתבטאו במערכת העצבים, במערכת שרירי השלד ומערכת העיכול. הסימפטומים כוללים חולשה, ירידה במשקל, עצבנות, ירידה בתיאבון, גרד או צריבה בעור ובמקרים חמורים נראה ירידה בתפקוד המנטאלי.

חשוב לקרוא בנוסף:
השמן ה"טוב": אומגה 3
פירות וירקות אורגניים: כל היתרונות
הקשר בין גבינות ונתרן

לתיאמין מקורות רבים במזוננו. מתי נוצרת, אם כך, בעיית מחסור? בקרב התינוקות בפרשת "רמדיה" שמזונם העיקרי היה פורמולת החלב הצמחי, כאשר הפורמולה לא הכילה את ויטמין B1. בעיית מחסור יכולה להתעורר גם אצל תינוקות יונקים, כאשר לאימם חסר הויטמין. בעיית המחסור רווחת גם בקרב אלכוהוליסטים. שתייה מרובה של אלכוהול יכולה לפגוע בספיגת תיאמין. גורמים נוספים למחסור בויטמין B1 יכולים להיות מצבים של מחסור במזון (כמו באפריקה). תרופות מסוימות (כמו תרופות סותרות חומציות, תרופות משתנות לאיזון לחץ דם) וטבק עלולים לפגוע אף הם בספיגת ויטמין זה. ירידה בספיגה נצפתה גם בעקבות שתיית משקאות מוגזים בהפרזה, שתיית קפה ותה ואכילת פירות ים נאים.

כמה ויטמין B1 מומלץ לצרוך כל יום?

הקצובה היומית המומלצת לגברים ונשים מעל גיל 19 היא 1.2 ו- 1.1 מ"ג ליום. אצל נשים הרות או מניקות הקצובה היומית גדלה ל- 1.4 מ"ג ליום. אצל ילדים הקצובה המומלצת קטנה יותר. כנסו להבחין במינון מומלץ לויטמין B1 על פי גיל ומין. התיאמין נחשב לויטמין בטוח גם במינונים גבוהים, וצריכה מרובה ממנו לא מלווה בתופעות של רעילות. כאמור, ניתן לקבלו בכמויות טובות וחיוניות מהמזון.

נכתב על ידי אזיטה גאגין, דיאטנית קלינית מוסמכת.