כמה שקדים אתם אוכלים ביום?
כמה שקדים אתם אוכלים ביום?

אזורי גידול וסוגים

מקור עץ השקד הוא באסיה המערבית, והוא תורבת לפני אלפי שנים. כיום השקד נפוץ באיראן, ערב הסעודית, לבנון, סוריה, טורקיה, ירדן ואף ישראל. השקדים (כמו גם סוגי אגוזים נוספים) הם אוצר בלום במרכיבי מזון בריאותיים ומכילים כמות נכבדה של ויטמין E, סידן, זרחן, ברזל ומגנזיום. בנוסף, הם מהווים מקור טוב לאבץ, סלניום ונחושת.

עץ השקד מניב בעיקר שקדים מתוקים, אך עצים ספציפיים מניבים שקדים מרים. באופן מסורתי, הראשונים משמשים לאכילה בעוד שהאחרונים משמשים לייצור שמן שקדים, בו נעשה שימוש לשיפור טעמם של מזונות שונים. בדרך כלל השקדים נאכלים בצורתם הגולמית, אך כמובן שניתן להוסיפם לסוגי סלטים, פשטידות ותבשילים נוספים.

היתרונות הבריאותיים של השקדים

כאמור, לשקדים מיוחסים יתרונות בריאותיים ורפואיים רבים, שיחד עם טעמם הטוב, מהווים את הסיבה העיקרית לכך שרבים בוחרים לשלבם בתפריט. לפניכם היתרונות הבריאותיים הבולטים של השקדים שאומתו בשנים האחרונות במחקרים ברחבי העולם:

  • בריאות המוח: שקדים הינם מקור לחומרים מזינים המסייעים בהתפתחות המוח האנושי, ומחקרים הראו ששילובם כחלק מתפריט בריא עשוי אף לשפר את האינטליגנציה, בעיקר בקרב ילדים מתפתחים. שני הרכיבים להם מייחסים השפעה זו הם ויטמין B2 (ריבופלבין) וקרניטין (נוטריינט שנמצא בעיקר בבשר ומוצריו), בעלי יכולת להגביר את הפעילות המוחית וליצור מסלולים עצביים חדשים. מסיבה זו, מחקרים אחרונים בודקים האם ניתן יהיה לשלבם בעתיד כחלק מהטיפול או מניעת מחלת האלצהיימר.
  • בריאות הלב: שקדים מכילים מרכיבים תזונתיים המטיבים עם הפעילות התקינה של הלב כגון ויטמין E, נוגד חמצון יעיל שעשוי להפחית את הסיכון ללקות במחלות לב, אשלגן ומגנזיום, שמפחיתים את הסיכון להפרעות קצב, וכן חומצה פולית, שצריכתה מאפשרת להאט את תהליך טרשת העורקים (תהליך עיבוי דופן העורקים המתרחש באופן טבעי עם השנים). זאת ועוד, חומצות השומן החד בלתי רוויות המצויות בשקדים הוכחו כבעלות יכולת להעלות את רמת "הכולסטרול הטוב" (HDL) ולהוריד את רמת "הכולסטרול הרע" (LDL) בדם, ובכך תורמות לבריאות הלב באופן ישיר.
  • נוגדי דלקת: המילה דלקת, במובן הנידון כעת, מתייחסת למצב כרוני שבו מתרחשים שינויים מטבוליים העלולים להזיק לרקמות שונות בגוף (הלב, העור וכו') לאורך זמן. מצב דלקת כללי עלול להתרחש (בעוד שהאדם אינו מודע לכך כלל) בשל הזנחת הבריאות, מצבי מתח נפשי מתמשכים, תזונה לקויה ועוד. חומצות השומן החיוניות והוויטמינים המצויים בשקדים מסייעים בהפחתת התהליך הדלקתי ובכך מגנים על בריאותינו.
  • ויסות לחץ הדם: בשנים האחרונות ישנה עלייה מתמדת בשכיחות יתר לחץ דם בעולם המערבי, מחלה כרונית המכונה לעיתים "הרוצח השקט", משום שהאדם הסובל ממנה אינו מודע למצב בדרך כלל. הסיבות לתופעה כוללות בין השאר משקל עודף, חוסר פעילות גופנית וצריכה גבוהה מדי של מלח (נתרן). השקדים מכילים מעט נתרן (במידה ואינם מומלחים) ותכולת האשלגן הגבוהה בהם תורמת לויסות לחץ הדם.
  • היריון: החומצה הפולית המצויה בשקדים הוכחה זה מכבר כמסייעת בהפחתת השכיחות של מומים מולדים בקרב עוברים, ובראשם מום בתעלה העצבית (Neural Tube Defect). החומצה הפולית חיונית במהלך ההיריון, וזאת מפני שהיא מעודדת חלוקת תאים ורקמות תקינה בעובר. מסיבה זו, המלצת משרד הבריאות היא לצרוך תוסף חומצה פולית עוד לפני תחילת ההיריון ובשלושת החודשים הראשונים לו. יש להדגיש שצריכת שקדים או כל מזון אחר המכיל חומצה פולית אינה מהווה תחליף להמלצה זו, אך היא בהחלט יכולה להתלוות אליה.
  • מניעת עצירות: שקדים עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים בתהליך עיכול תקין ובמניעת עצירות. יש להקפיד על שתיית מים מספקת בשילוב צריכה נאותה של מזונות עשירים בסיבים תזונתיים על מנת לאפשר הקלה מיטבית.

לקריאה נוספת:
קינואה: כל מה שצריך לדעת
אגוזים: סוגים וחשיבות תזונתית
כרוב: סוגים ויתרונות
ערך תזונתי של שקדים

לא הכל ורוד

לצד היתרונות הבריאותיים הבולטים של השקדים, יש לזכור שהם מזון עתיר אנרגיה ושמן, ולכן צריכה לא מבוקרת שלהם עלולה להוביל להשמנה. בנוסף, הם מכילים כמות נכבדה של אוקסלטים, חומרים טבעיים הנמצאים במזונות שונים. כמות גבוהה מדי של אוקסלטים בתפריט עלולה להוביל ליצירת אבנים בכליות, וכן להפריע לספיגת רכיבי תזונה חיוניים כגון סידן וברזל. לסיכום, ניתן בהחלט לשלב שקדים כחלק מתפריט מאוזן וליהנות מתרומתם הבריאותית. גם במקרה של שקדים, כמו במרבית המזונות, הדגש הוא על מידה.

נכתב על ידי עודד קומי, בוגר החוג למדעי התזונה בתל חי.
כנסו אל דף הפייסבוק של עודד.