השמנה היא מגיפה שיש לטפל בה כבר מילדות
השמנה היא מגיפה שיש לטפל בה כבר מילדות

סיכוני ההשמנה בילדות

יש סיכוי גבוה להיות מבוגר הסובל מעודף משקל, סיכון גבוה למחלות הקשורות לסינדרום המטבולי - יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם, כבד שומני, סרטן, התבגרות מינית מוקדמת, אבנים בדרכי מרה, דום נשימה בשינה, מחלות אורטופדיות, קשיים נפשיים הקשורים לדימוי הגוף וכן קשיים חברתיים.

כאשר מגיעים למרפאה הורים עם ילד הסובל מעודף משקל, אני תמיד שואלת מי רצה להגיע לפגישה ובדרך כלל התשובה היא "ההורים". מכאן עולות הרבה שאלות בנוגע למי מגיע לטיפול ובאיזה גיל. אין תשובה חד משמעית מתי אפשר להביא ילד לטיפול דיאטטי, אך זה צריך להיות גיל בו הילד יכול לקחת אחריות על מעשיו - לא לפני גיל 14. אפשר לעשות שינוי בהרגלי חיים על מנת למזער את נזקי ההשמנה גם ללא שיתוף הילד בתהליך על ידי הנחיית הורים.

לקריאה נוספת:
איך להפחית שומן (כמעט) בכל ארוחה?
השפעת ואחריות ההורים על תזונת ילדיהם
יש, יש, יש חגיגה - בלי שתייה מתוקה!

אז מה ההורים יכולים לעשות ללא שיתוף הילד בתהליך?

  • יש לשמור על סדר יום קבוע וכן על סדר ארוחות: כולנו אוהבים לדעת מה קורה ומתי - במיוחד ילדים. כלומר, יש לספק לילד ארוחות מסודרות ולא לדלג עליהם. חשוב לציין כי לארוחת הבוקר ישנה חשיבות מאוד גדולה, וראו במחקרים כי דילוג על ארוחת הבוקר מעלה את הסיכון להשמנה ולאכילה מרובה במהלך היום ושעות הערב.
  • צמצום צריכת חטיפים, ממתקים, מוצרים מעובדים ואוכל קנוי. מזונות אלו עשירים בדרך כלל בסוכרים פשוטים, שומנים מזיקים ומלח - כלומר, עשירים יותר בקלוריות וחומרי שימור.
  • הפחתה בשתיית משקאות ממותקים ושאיפה להימנעות מוחלטת ושתיית מים בלבד. משקאות אלו מכילים סוכר פשוט בצורה נוזלית, כלומר בעלי ערך קלורי לא מבוטל. לדוגמה, כוס מיץ 200 מ"ל מכילה לפחות 80 קלוריות. אי רכישת משקאות ממותקים זו אחת הפעולות הפשוטות שניתן לאמץ לכל בני הבית ועלי ידי כך להימנע מצריכתם.
  • להעדיף צורת בישול אשר אינה כוללת טיגון, כגון בישול/אפייה/אידוי. כאשר צורת הבישול היא טיגון ישנה צריכה מוגברת של שמן דרך ספיגתו למזון המטוגן. שמן הוא אב המזון העשיר ביותר בקלוריות - ככף שמן מכילה כ- 135 קק"ל.
  • צמצום אכילה מחוץ לבית וצריכת מזונות מהירים העשירים בדרך כלל בקלוריות, שומנים רוויים, כולסטרול ופחמימות פשוטות.
  • ההורים מהווים דוגמה אישית ועל מנת שילדים יוכלו ללמוד מההורים הרגלי שולחן וכן אכילה נבונה, מומלץ לאכול עם הילדים ארוחה אחת משותפת ביום.
  • לעודד פעילות גופנית יום יומית: אם זה חוגים, טיולים משותפים, מפגשים עם חברים מחוץ לבית. הילדים כיום מבלים הרבה מול הטלוויזיה, המחשב או הטאבלט, וצוברים הרבה שעות לא פעילות. יש לצמצם שעות אלו לכשעתיים ביום.
  • הקניית הרגלי שינה נכונים כבר בגיל ינקות: במחקרים ראו כי שנת לילה קצרה/לא רציפה - מגבירה את הסיכוי להשמנה בגיל הילדות וכן בבגרות.

לסיכום

חשוב לציין שיש לעשות את התהליך באופן חיובי ונעים לילד, על מנת לא ליצור הפרעת אכילה. יש לשים דגש על אורח חיים בריא ופעיל ולא על המשקל. כלומר, כל הבית עובר שינוי ולא רק הילד הסובל מעודף משקל. כמו כן, רצוי לא לעשות את התהליך לבד ולהתייעץ עם דיאטנית קלינית.

הכותבת היא אנה קוזנצוב-אביטל, דיאטנית קלינית.