יש נשים ששוקולד עוזר להן נגד בחילות...
יש נשים ששוקולד עוזר להן נגד בחילות...

כ- 70-80 אחוזים מהנשים ההרות חוות בחילות בשלב מוקדם של ההריון וכ- 50% מהן חוות גם הקאות. תופעת בחילות הבוקר ועוצמתן מאוד אינדיבידואליות ומשתנות מאישה לאישה. יש כאלו המרגישות אותה רק בבוקר ואחרות סובלות מבחילות והקאות בלתי פוסקות לאורך כל היום. לשמחתנו, למרבית הנשים, תחלוף הבחילה לאחר השליש הראשון להריון.

אז מה גורם לבחילות בזמן ההריון?

תתפלאו, אבל עד היום לא מצאו את הגורם המדויק לתופעה, אך הסברה הרווחת היא שהסיבה העיקרית לכך היא השינויים ההורמונאליים שהאישה חווה בזמן ההריון. אני מניחה שרובכן שמעתן על המיתוס האומר שיש קשר בין מין הילוד לבין תופעת הבחילות. אז כנראה שיש אמת בדבר. במחקר שנעשה בשוודיה נמצא כי רמת ההורמון שמופרש במהלך ההריון ואחראי על בחילות הבוקר, גבוה בקרב נשים הנושאות בת.

האם זה מסוכן?

למרות שמדובר בתופעה מאוד לא נעימה, בחילות והקאות שאינן גורמות להתייבשות האם, אינן מזיקות לאם או לתינוק. נשים החוות בחילות והקאות בצורה חמורה, כנראה סובלות מתופעה הנקראת Hyperemesis gravidarum, תופעה שעלולה לגרום גם לפגיעה משמעותית באם ובעובר. זוהי תופעה נדירה, המופיעה ב- 0.3-2% מההריונות. הדבר החשוב ביותר הוא ליידע את הרופא שלך כאשר תסמינים אלה מופיעים ולדון באפשרויות לטיפול.

לקריאה נוספת:
תסמונת קדם וסתית: המלצות ופתרונות
סוכרת הריון: התזונה המתאימה
תזונה בהריון: ממה להימנע ומה מומלץ?

איך מתמודדים?

מטרת הטיפול היא שיפור הסימפטומים והקטנת הסיכון לאם ולעובר. הטיפול הוא מאוד אישי ויכול לנוע משינויים קטנים בתזונה ועד לטיפול תרופתי:

  • בוקר רגוע: קחי את הזמן שלך לפני שאת יוצאת מהמיטה. כווני את השעון רבע שנה לפני השעה המקורית ונסי לאכול חטיף קטן כגון ביסקוויט יבש/קרקר עוד לפני הקימה מהמיטה.
  • ניחוח רענן בהישג יד: בין אם זה הריח של משאית האשפה ברחוב, או ריח הבושם של עמית לעבודה שלך במעלית צפופה, את תרגישי שריחות מסוימים מעוררים בך בחילה חזקה. נסי במצבים כאלה להריח לימון או גבעול רוזמרין טרי שעוזרים להעביר את תחושת בחילה. תמיד טוב שיהיו לך זמינים בתיק לעת הצורך.
  • לו"ז בחילות: את עשויה לגלות כי הבחילות שלך הן לא כל כך אקראיות. עקבי אחר הבחילות ושימי לב אם הן מופיעות באותם הזמנים. אם תגלי את הדפוס (השכנה בדיוק מבשלת, בעלך מכין לו קפה שחור) תוכלי לנקוט את הצעדים המתאימים על מנת למנוע אותם בפעם הבאה.
  • שתייה מרובה: נכון שלשתות 2 ליטר ביום נשמע כמו מאמץ אדיר, אך כשמדובר בתחושת בחילה, ככל שאת יותר מיובשת, כך תחושת הבחילה תתגבר. חשוב שתיקחי איתך בקבוק מים לכל מקום.
  • מצאי את המזונות שעובדים בשבילך: גם אם אכילה היא הדבר האחרון שמתחשק לך, את חייבת לאכול. השאלה היא מה לאכול. נשים רבות מגלות שקל יותר לאכול מזונות כגון קרקרים יבשים, קורנפלקס, צנימים, בייגלה ומאכלים קרים כמו אבטיח וקרטיבים. מזונות שומניים ומתובלים עלולים להחמיר את תחושת הבחילה.
  • לאכול קצת ואז עוד קצת: אכלי 5-6 ארוחות קטנות במקום 3 ארוחות גדולות. כלומר, פזרי את הארוחות במרווחים של שעתיים-שלוש לאורך כל היום. קיבה ריקה או מלאה מדי מעוררת תחושת בחילה. השתדלי שהארוחות תכלולנה מזון מאוזן ובריא. כמו כן, אכילת חטיף לפני הקימה מהמיטה בבוקר ואכילת חטיף לפני השינה - ייצבו את רמות הסוכר בדם ויקלו על הבחילות.
  • ג'ינג'ר: נסי להוסיף ג'ינג'ר למים חמים או תה. סוכריות ג'ינג'ר הן גם אופציה טובה.
  • תרגישי בנוח: הקפידי על לבישת בגדים נוחים ורפויים ולא צמודים, השתדלי לשאוף אוויר צח ושימי דגש על פעילות גופנית עדינה כמו הליכה.
  • מנוחה: לפעמים הפתרון הטוב ביותר הוא הפשוט ביותר. נסי לשכב, לעצום את העיניים, לקחת כמה נשימות עמוקות ופשוט... לנוח. שינה היא דרך מצוינת לברוח מבחילות בוקר - והגוף שלך צריך את זה!

הכותבת היא איילת גוטרמן, דיאטנית קלינית המתמחה בהריון ולידה.
אל דף הפייסבוק של איילת: www.facebook.com/ayelletguterman