אוכמניות כחולות בריאות
אוכמניות כחולות בריאות

יתרונות בריאותיים של אוכמניות כחולות

בשנים האחרונות מחקרים רבים מציגים אין ספור יתרונות בריאותיים של הפרי המיוחד הזה ולהלן המרכזיים שביניהם:

  • תכולת נוגדי חמצון גבוהה: נוגדי החמצון (אנטי אוקסידנטים) הינם שם כללי לחומרים בעלי יכולת נטרול רדיקלים חופשיים הנוצרים בגוף באופן טבעי ועלולים לפגוע בתאי הגוף ולהאיץ את תהליך ההזדקנות. אוכמניות מכילות שורה של נוגדי חמצון יעילים כגון ויטמיני B, ויטמין E וויטמין C. נוגד חמצון ייחודי המצוי בשפע בקליפת האוכמניות הוא האנתוציאנין (פיגמנט השייך למשפחת הפלבנואידים), והוא המקנה לאוכמניות את צבען הכחול (האוכמניות הן אחד מהמזונות היחידים בעולם שצבען כחול באופן טבעי).
  • הפחתת השומן הבטני: שורה של מחקרים מוכיחים לאחרונה כי צריכה עקבית ומתונה של אוכמניות עשויה לעזור בהפחתת שומן בטני. כאשר שומן מצטבר בעודף באזור הבטן (תופעה המאפיינת בעיקר גברים אך לא רק) הוא נוטה להפריש חומרים המעודדים תהליכים דלקתיים העלולים לפגוע בתפקוד המערכת החיסונית. בנוסף, רקמת השומן הבטני מקושרת בין השאר למחלות כמו סוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם.
  • מניעת מחלות לב: מחקרים מראים כי צריכה מתונה של אוכמניות מסייעת בהורדת "הכולסטרול הרע" (LDL), שנוטה להתחמצן בגופנו ולהאיץ את תהליך טרשת העורקים. כלומר, בהקשר של מניעת מחלות לב וכלי דם, לאוכמניות יש אפקט משולש - הפחתת התהליך החמצוני (בעזרת נוגדי חמצון), הורדת הכולסטרול הרע שנוטה להתחמצן (אותו תהליך פתולוגי שמאיץ את תהליך טרשת העורקים) וכן סיוע בהפחתת השומן הבטני, שהצטברותו עשויה להאיץ הופעת מחלות אלה.
  • בריאות המוח: אוכמניות עשויות לסייע בתהליכי זיכרון, למידה, קשב וריכוז ואף בריפוי ומניעה של מחלות ניווניות של המוח. עם זאת, יש לציין כי השפעה זו נבדקה במחקרים שנמצאים כרגע בשלבים ראשונים. החומרים ה"חשודים" בהשפעה המטיבה של האוכמניות על מוח האדם הם אנתוציאנין, ויטמיני B, ויטמין E, ויטמין C, סלניום, אבץ ומגנזיום המצויים באוכמניות בשפע. מחקרים עתידיים ינסו לבדוק את ההשפעה של האוכמניות על מחלות ניווניות כגון מחלת האלצהיימר. יש למה לצפות. חשוב לקרוא: תזונה נכונה לשיפור הזיכרון.

לקריאה נוספת:
שקדים: בריאות בכף ידך
תותים: הלב האדום של הטבע
הכל על פירות יער
ערך תזונתי של אוכמניות

  • תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים: אוכמניות מכילות כמות נכבדה של סיבים תזונתיים, שחשיבותם לבריאות האדם אינה מוטלת בספק. הסיבים התזונתיים משפרים את תהליך העיכול, מעודדים שגשוג של חיידקים ידידותיים במעיים, משרים תחושת שובע, מסייעים בהורדת רמות ה- LDL וכן במניעת סרטן המעי הגס.
  • מניעת סרטן: אוכמניות מכילות תרכובת הקרויה Pterostilbene (חומר טבעי שמסייע לצמחים מסוימים להתמודד עם מזיקים שונים). תרכובת זו בעלת יכולת להוריד את רמות השומנים בדם, לסייע במניעת מחלת הסוכרת ומחקרים אחרונים מייחסים לה תכונות אנטי סרטניות (כטיפול מונע). תכולת נוגדי החמצון הגבוהה עשויה אף היא להסביר מדוע צריכה מתונה של אוכמניות עשויה להיות "הדבר הבא" במניעה וטיפול סוגי סרטן שונים. מחקרי מעבדה הראו שתרכובות שונות המצויות באוכמניות מעכבות את שגשוגם של תאי סרטן המעי הגס וכן מעודדות אפופטוזיס (מוות תאי מבוקר) של תאים אלה. תוצאות דומות נראו גם בתאים של סרטן השחלות. בואו לקרוא: האם קיימת תזונה המונעת סרטן?

כיצד אפשר לנצל את המיטב מאכילת אוכמניות כחולות וכיצד ניתן לשלבן בתפריט היומי?

  • השתדלו לאכול את האוכמניות בצורתן המקורית (גם אוכמניות קפואות מומלצות מאוד, שכן הקפאה מאפשרת לשמר את הרכיבים התזונתיים במלואם).
  • שימו לב לאותיות הקטנות. לעיתים חברות המזון מוסיפות סוכר וחומרי צבע מלאכותיים למוצרים שונים (למשל בריבות, מאפינס עם אוכמניות ועוד).
  • ניתן לשלב את האוכמניות עם דגני הבוקר, בסלט פירות ואפילו בסלט ירקות.
  • גביע יוגורט עם חופן אוכמניות, כפית דבש ו- 4-5 אגוזי מלך היא דרך נפלאה להתחיל את היום.

בתיאבון ולבריאות,
עודד קומי, בוגר החוג למדעי התזונה בתל חי. כנסו אל דף הפייסבוק של עודד: www.facebook.com/komyoded