הצורך העז הזה במתוק...
הצורך העז הזה במתוק...

השמנה נובעת מצריכה קלורית גבוהה, ואילו הרזיה ובריאות איתנה הם תוצר של תזונה בכמות ובאיכות הרצויה. עם זאת, מגוון רחב של סוגי דיאטות מקדישות את מירב מאמציהן לתפריט הנכון ולא להבנת הסיבה לחוסר יכולתכם להצליח או להתמיד בדיאטה. ההתייחסות להגבלה קלורית וההיצמדות לתפריט דיאטה רק מגבירה את תחושת התסכול, חוסר מסוגלות ופגיעה בדימוי העצמי.

כמה זמן ניתן לשאת במאמץ?

"כוח שריר" זהו מונח שאני משתמשת בו על מנת להמחיש את יכולתנו (הזמנית אם בכלל) להתמיד בתפריט דיאטה: הגבלות ואיסורים לאורך זמן. בואו נחשוב רגע על כל שריר בגוף. היכולת שלו לשאת מאמץ היא זמנית, וכך גם "שריר" הדיאטה שלנו. כל מאמץ מתפתח לאיבוד כוח קל: סטיות קלות בתפריט, ביס מקינוח, ארוחה "קטנה" לא בריאה שהתגנבה לה, ולבסוף מתעייפים עד שכבר אין לנו שום יכולת ואנחנו חוזרים לאכילה מרובת קלוריות, תשוקות בלתי נשלטות ותוספת ריבית של פגיעה במוטיבציה ובהערכה העצמית.

ללא התייחסות לבעיות, לגורמים ולסיבות שמקשות עליכם להרזות כמו אי תזונה בריאה, אי פעילות גופנית וחשיבה שאינה מחודשת - המאמץ אימתני והיכולת להתמיד קטנה ואף אינה אפשרית. אם כן, הפתרון להרזיה הוא בהתייחסות לאדם למכלול מערכות של גוף ונפש, בחיפוש ואבחון הגורמים, הקשיים והחסמים, והתמקדות למה קשה לנו ואנחנו לא מצליחים. כך שבמקום מאמץ, מלחמה, פגיעה בהערכה ורגשות אשם, שיטה זו מביאה לחיזוק ולאיזון תפקוד מערכות הגוף והנפש. אז מה הן 7 הבעיות הנפוצות ביותר?

הימים האלו בחודש: "רעב הורמונלי"

הרוב הנשי מכיר את ה"שגעון ההורמונלי", הימים שלפני קבלת הווסת. למעשה, אפשר לחלק את החודש לשניים. בחצי החודש שאחרי הווסת הכל מתנהל כשורה: אנחנו מצליחות לאכול בכמות הנכונה, להרגיש טוב ולהיות טובות וסובלניות. בחצי חודש שלפני הווסת אנחנו הופכות לפצצת זמן מתקתקת, כל דבר ולו הקטן ביותר מוציא אותנו משלוות נפשנו, התפרצויות זעם ובכי שאיבדו כל פרופורציה, רעב ענקי ותשוקות בלתי נשלטות בעיקר לשוקולדים ולפחמימות, עייפות ותשישות גופנית, ועוד מגוון של תסמינים מעיקים.

האשמה היא, כמובן, לא עלינו הנשים שמשתייכות לקבוצה זו, אלא על המערכת ההורמונלית הלא מאוזנת, שאם נצליח לאזן ולהזין אותה - הסיכוי שלנו לרזות יוכפל. למזלנו ישנם צמחי מרפא יעילים ומוכחים לטיפול בתסמונת הקדם וסתית. אחד מהם הוא VITEX, שנמצא בעל השפעה ייחודית על המערכת ההורמונלית דרך ההיפותלמוס ושיפור פעילות בלוטת יותרת המוח, דבר הגורם להגברת הפרשה של LH והפחתת ה- FSH, שמשמעותה שיפור משמעותי עד העלמתם לחלוטין של תסמיני התסמונת הקדם וסתית. במחקרים נמצא אף יעיל יותר מטיפול תרופתי נוגד דיכאון וחרדה הקשורים לשינויים הורמונליים (כבימים שלפני הווסת, לאחר לידה ובגיל המעבר). היתרון הבולט של הצמח הוא השפעתו המזינה את המערכת, המאפשר את וויסות המערכת ומביא לכך שגם לאחר תקופת צריכתו - התסמינים אינם חוזרים. משך השימוש המומלץ נע בין שלושה חודשים לשנה.

תשוקה עזה למתוקים בשילוב סוכר גבוה בדם: "מעגל הקסמים"

מדובר בפרדוקס. סוכר גבוה בדם מחייב תזונה דלת סוכרים ופחמימות פשוטות. עם זאת, כאשר הסוכר גבוה בדם משמע שהוא אינו נספג לתאים והם נמצאים בחוסרים. התאים שבחוסר "מזעיקים" מאכלים מרובי סוכר, אנחנו מרגישים צורך עז לאכול אותם והתוצאה - סוכר גבוה עוד יותר בדם ופחד מההשלכות, אשר תורם להגברת הלחץ והאכילה הרגשית. במקרים אלו נשתמש בצמחי מרפא כג'ימנמה, אשר נמצא בעל השפעה מורידת סוכר בדם באמצעות מספר מנגנונים: מגביר רגישות הקולטנים לאינסולין (ההורמון ש"מכניס" את הסוכר לתאים), בעידוד הלבלב להפרשת אינסולין ובשיפור המטבוליזם של הסוכר בתוך התא. בנוסף, הג'ימנמה נמצא בעל השפעה מעכבת על תחושת הטעם המתוק ובכך עוזר לגמילה ממותקים. במקביל, נספק לגוף ארוחות איכותיות ומלאות לעיתים תכופות (כל כ- 3 שעות), ונכוון לאינדקס גליקמי נמוך ולוויסות הקפצת רמות הסוכר בדם בעקבות ארוחה. כך, לדוגמה, זה הכרחי שלארוחת ביניים המכילה פרי נוסיף אגוזים או שקדים.

לקריאה נוספת:
האם אוכל של דיאטות באמת מרזה?
הסיבות שמכשילות דיאטות והפיכתן להצלחה
שליטה באכילה: איך משיגים אותה?

השמנה "תורשתית": אולי הורגלנו לאכול כהתמודדות רגשית

יש מיתוס מוכר: "אין מה לעשות, יש לי נטייה להשמנה". הדבר הראשון שנחשוב הוא שמדובר במטען גנטי לקוי שירשנו מהורינו. אולם, המשמעות הגנטית להשמנה היא זניחה בהרבה מהמשמעות של תכונות נרכשות וסיגול הרגלי תזונה במהלך חיינו, עוד מילדותנו בבית ההורים. בואו נחזור אחורה, לתקופת הילדות. בין אם נולדת לאם פולניה או לאם עירקית, בכל פעם בה בכית או שהרגשת לא בטוב, רוב הסיכויים שמיד קיבלת בקבוק. נוסיף לכך את העובדה שכל אמצעי היה לגיטימי כדי שנאכל ("ציפור" או "אווירון") ושמוכרחים לסיים את כל מה שהצלחת בלי קשר לתחושות השובע והרעב ("אם לא תסיים את האוכל אין טלוויזיה, אין חברים ולא הולכים ללונה פארק").

הורינו, שרוצים את הטוב ביותר עבורנו כמובן, לא אשמים. הם גם חונכו כך ומבחינתם לאכול שווה לפנק, אך כך נוצרה שושלת שלמה, דורות רבים של הרגלים שגויים. גם אנחנו פוסעים בדרך של התמודדות עם מצבים רגשיים בעזרת אוכל. אם נשלב בתזונה רכיבים אשר תומכים ומשפרים את תפקוד מערכת העצבים (למשל, אבוקדו המכיל טריפטופן ודגי ים צפוניים כסלמון וטונה, המכילים אומגה 3), ובמקביל נזין את מערכת העצבים בצמחים משקמים ואדפטוגנים המשפרים את עמידות הגוף למצבי לחץ, תכונה ייחודית לצמחי מרפא (כהיפרקום, המוכר גם בשם St. John’s Wort), כך נשקם את מערכת היחסים עם האוכל, נמתן את המצבים הרגשיים, נסגל דרכי התמודדות פרודוקטיביים והתפתחות אישית (כחיי חברה, תרבות, תחביבים), וכך למעשה, נאמץ הרגלי אכילה בריאים יותר.

תת פעילות בלוטת התריס: האטה בחילוף החומרים

בלוטת התריס אחראית על אספקת אנרגיה לתפקוד כל מערכות הגוף: מערכת העיכול, מערכת חילוף החומרים בגוף, על אנרגטיות והריכוז ועוד. את תקינות תפקוד בלוטת התריס ניתן לצפות בבדיקת דם. כאשר ה- TSH גבוה - המשמעות היא שהבלוטה בתת פעילות. בעזרת תזונה נגביר מאכלים המכילים יוד ומעודדים את הבלוטה לעבוד (למשל, אצות ודגי ים צפוניים), ובמקביל נצרוך צמחי מרפא, אשר גם הם משקמים ומעודדים את הבלוטה לפעילות עצמאית, טבעית ותקינה. היתרון המשמעותי בשימוש בצמחי מרפא הוא בכך שהם אינם מנוונים את הבלוטה, ולכן השימוש בהם הוא זמני, בין חצי שנה לשנה בלבד, ולא לכל החיים, כפי שקורה בתרופות המוכרות כיום בשוק.

עומס רעלים המתבטא בעצירות

"וידאג אדם לפנות מעיו לפחות פעם ביום" (הרמב"ם). עצירות המאופיינת באחד או יותר מהתסמינים הבאים - התרוקנות לא מלאה, יציאה קשה או יבשה, יציאה הכרוכה במאמץ או פחות מיציאה אחת ביום - מעידה על חוסר יכולת הגוף להוציא פסולת באופן תקין וכן על עיכול לקוי. עומס רעלים בגוף מעכב ירידה במשקל, מאט את מערכת חילוף החומרים וגורם לתשישות שלעיתים מפוצה בתשוקה למתוקים. בנוסף לטיפול בעצירות, חשוב לטפל גם בגורם לה, בעיקר כשמדובר בעצירות כרונית (כתת פעילות בלוטת התריס, אנמיה, מעי עצל, מצב רגשי ירוד או לחץ מתמשך (שגורם לכיווץ השרירים הטבעתיים ולכן מקשה ומעכב יציאה ועוד). במקרים קלים ניתן להיעזר בטיפים טבעיים הבאים:

  • 2 כוסות מים בבוקר על קיבה ריקה, ניתן לסחוט חצי לימון בכוס מים.
  • לבשל שזיפים מיובשים במים כ- 10 דקות, לקרר ולשתות את המים במהלך היום.
  • דייסת שיבולת שועל מומלצת לארוחת בוקר, ניתן להוסיף את השזיפים מסעיף 2.
  • סלק אדום-חי/מבושל/מיץ - לצרוך ברמה יומית.
  • השריית זרעי פשתן/פסיליום במים ליממה - 1 כף לכוס מים, לסנן ולשתות כשעה לפני האוכל.
  • תוסף תזונה של חיידקים טובים - בבוקר, כחצי שעה לפני האוכל.

מחסור בשעות שינה או שינה שאינה איכותית: עייפות פיזית ותשישות מנטלית

שינה הכרחית לבריאות, לקיום תהליכי ירידה במשקל ולהרגשה טובה ואיתנה. מומלץ לנו לישון 7-8 שעות ביממה. השעות המומלצות לשינה הן: 00:00-6:00 ו- 14:00-16:00. בשעות אלו ישנה הפרשה של הורמון גדילה שפעיל רק אם ישנים. היעדר בשעות שינה גורם לפגיעה בחילוף החומרים, מגביר אגירת שומנים ומביא לצורך עז באנרגיה זמינה, כלומר הופעת תשוקות עזות למתוקים ופחמימות פשוטות.

מחסור בויטמינים ומינרלים

ישנם ויטמינים ומינרלים אשר חיוניים לירידה במשקל, ביניהם: ויטמין D, ברזל וויטמין B12. כבכל תחום בריאותי, מומלץ לצרוך תוספי תזונה לאחר אבחון בבדיקות דם והתאמה אישית על ידי איש מקצוע מוסמך.

לסיכום

יש לציין כי ייתכן עוד מגוון רחב של סיבות, כגון מחסור בשתייה, תהליכים אלרגניים ואף אימון יתר, הגורמים לצריכה קלוריות גבוהה יותר מהצורך הטבעי של הגוף, להאטה בחילוף החומרים, לתשישות ולהופעת תשוקות ודחפים עזים. התמקדות בתפריט תזונה, בספירת הקלוריות ובהגבלה תזונתית היא שולית ומחמירה תחושות תסכול ופגיעה בהערכה העצמית: שפיטה (כעס על עצמי שלא הצלחתי), פגיעה בדימוי (איזה חלש אני) וייאוש (לעולם לא אצליח), ולכן לעיתים מחמירים את ההשמנה, פוגעים במערכת היחסים עם האוכל ועם העצמי. לכן, חשוב לטפל בסיבות.

הכותבת היא רעות בר לב, ד"ר לנטורופתיה ומפתחת שיטת Body Reset.
אל האתר של רעות: www.reutbarlev.com