קורה לכם להיות במצב כזה? זה הזמן לשקם את היחסים שלכם עם האוכל!
קורה לכם להיות במצב כזה? זה הזמן לשקם את היחסים שלכם עם האוכל!

איך באה לידי ביטוי מערכת יחסים לא טובה עם אוכל?

הביטוי הסופי הוא משקל גוף לא תקין או משקל עודף, הופעת תסמינים מעיקים הפוגעים לנו באיכות החיים או חריגות בבדיקות הדם. כלומר, אחת או יותר ממערכות הגוף לא מאוזנות. זוהי דרכו של הגוף לומר לנו שאנו לא מזינים אותו כראוי. בשביל שנוכל להתמיד בתזונה נכונה יש לוודא, בראש ובראשונה, מערכת יחסים בריאה עם האוכל. זה כבר עניין של שינוי בגישה. מצד אחד, אנו מעוניינים להטיב עם הבריאות והנראות שלנו בעזרת תזונה בריאה יותר והרגלי אכילה נכונים, ומצד שני הניסיונות לשפר אותם מלווים בתחושות לא טובות שבסופו של דבר פוגעות לנו בבריאות הפיזית והרגשית ולעיתים אף מחמירים התנהגויות אכילה לא בריאה.

הדוגמא הבאה בנוגע לדיאלוג הפנימי שקיים כמעט בכולנו בנוגע לאוכל תוכל לעזור לנו להבין: "מתחשק לי לאכול משהו... מה לעשות? לאכול או לא לאכול?", "איך בא לי... איך אני אוהב/ת שוקולד... אבל זה לא דיאטטי ומשמין ושורה אחת תמיד נגמרת בכל החפיסה... לא, אסור לי לאכול את זה... לא לאכול את זה". ואז, סביר להניח שזה נאכל או שזה רק עניין של זמן. את התסכול והתחושות לאחר האכילה אתם בטח כבר גם מכירים: “אני פשוט חלש/ה, אני לא מספיק טוב/ה, אני חזיר/ה... הרסתי הכל, ממחר אתחיל דיאטה", ואז שוברים את הכלים לגמרי וסביר להניח שאוכלים יותר וכך עוד יום... ועוד יום... ועוד ק”ג עודפים למשקל, פגיעה בבריאות ובדימוי העצמי. רק המילה דיאטה מעלה בנו פחד ופגיעה, מטרה בלתי אפשרית - ההיפך מבריאות ושיפור בהרגשה: "אני לא בטוח שזה יצליח לי, אולי לאחרים זה מתאים, אצלי זה אחרת - אצלי משהו לא בסדר, אני לא מאמין/מאמינה שאצליח בדיאטה או להוריד במשקל ואם כן, אז בסבל והימנעות רבים".

כיצד ניתן לשקם את מערכת היחסים עם האוכל?

למעשה, מערכת היחסים עם האוכל היא כמו כל מערכת יחסים, כדוגמת מערכת יחסים בין הורה לילד ובין חברים. מערכת יחסים בריאה היא זו המבוססת על הבנה וסובלנות, הסבר ולמידה לצד חיבוק חם ואוהב, במקום כזו המבוססת על שפיטה בחומרה, כעס והענשה. במקרים בהם אנחנו לא מצליחים לשפר את התזונה או לשלוט בדחפים שלנו - זה לא אומר שמשהו לא בסדר בנו או שאנחנו חלשי אופי, אלא שמשהו עובר עלינו: פיזית, רגשית או יחדיו, לצד התנהגויות לא טובות והרגלים לקויים שסיגלנו עם השנים כדילוג על ארוחת בוקר או פער גדול מדי בין הארוחות. במקום להתעסק בתשוקה כמו כן לאכול, לא לאכול, מה אפשר במקום או אחרי וכדומה - יש להתעסק בגורם להופעתה.

לקריאה נוספת:
האם החיידקים שלנו משמינים אותנו?
שליטה באכילה: איך משיגים אותה?
הכל על אכילה רגשית

השלב הראשון

יש צורך לאבחן ולזהות תפקוד לא מאוזן של מערכות הגוף. האבחון נעשה באופן אישי ומשתנה מאדם לאדם. לדוגמא:

  • חוסר איזון במערכת הורמונלית נשית: PMS - תסמונת קדם וסתית. אותם ימים בחודש שההורמונים פשוט יכולים "לשגע" אותך: רעב מוגבר ותשוקה עזה לפחמימות ומתוקים, שינויי מצב רוח, עצבנות ודכדוך, בכי מוגבר ועוד.
  • תשישות (פיזית) המשפיעה לרעה על האנרגטיות והמוטיבציה: נובעת מחוסר ובעיות בשינה, אלרגיות וחולשה חיסונית או חוסרים תזונתיים שלרוב מתבטאת בצורך עז בסוכרים ומתוקים.
  • מצב רוח ירוד, דאגות יתר או לחץ מצטבר ועוד.

דרך אגב, בעזרת האבחון מתגלה התזונה הנכונה בהתאמה אישית לכל אדם (סוג המאכלים ושיטות בישול) בהתבסס על מזונותינו לתרופותינו. מדובר על תזונה כזו שתאפשר שיפור ותטיב באמת עם ההרגשה והבריאות. במקרי הצורך תהיה המלצה לצמחי מרפא והשלמת חוסרים חיוניים לבריאות ולירידה במשקל כברזל וויטמין D.

השלב השני

נוודא שהגוף מקבל את כל המרכיבים החיוניים להם הוא זקוק מהאוכל (זה לא רק עניין של קלוריות - כצריכה מספקת של חלבון, פער נכון בין הארוחות וכדומה). נשלול רעב פיזי וצמא וחוסרים במרכיבי תזונה חיוניים. בשלב הבא נתמקד בהתנהגויות ספציפיות אישיות כלסיים את כל מה שבצלחת, לעיסה, קינוחים וכדומה.

השלב השלישי והאחרון

  • נתעסק ברעב שאינו פיזי "הרעב הרגשי". נתעסק בכוח המניע של כל אחד ואחת מאיתנו ובהתמודדויות אנושיות קולקטיביות: הצורך הרגשי.
  • בעידן המודרני אנו פונים להתפתחות אישית ומקצועית. לכן, עולה הצורך בהזנה נכונה של עולמנו הרגשי.
  • המטרה היא לאבחן ולזהות את הרגשות, ולייצר פעולות פרודוקטיביות להתמודדות טובה ויעילה יותר במקום אכילה. לדוגמא:

    1. רעב/אכילת יתר הנובעים משעמום/לחץ ונתמקד במציאת תחומי עניין כתחביבים, חיי תרבות כהצגות, סרטים, הופעות ועוד העדפות אישיות להפגת הלחץ והשעמום.
    2. רעב/אכילת יתר הנובעת מתחושות בדידות, ואז נתמקד בשיפור תחושת השייכות וחיי חברה ומשפחה.
    3. רעב/אכילת יתר הנובעים מתחושות פחד ואז נייצר עוגנים (פעולות קבועות) שמגבירות את תחושת הביטחון ועוצמת החיים אשר מותאמות אישית ומשתנות בינינו.

לסיכום

זו לא רק דיאטה. בעזרת שיקום מערכת היחסים עם האוכל ניתן לשפר את איכות החיים, ההנאה מהם והבריאות הכללית. בעזרת שיקום ואיזון מערכת היחסים עם האוכל אנחנו מביאים לשיפור ההרגשה שלנו במהלך היום. דרך שיקום מערכת היחסים עם האוכל אנחנו בעצם משקמים את אורח ואיכות החיים שלנו, ההנאה מהם ואת בריאותנו הפיזית והנפשית. אתם בטח מכירים את התופעה הבאה: כאשר אתם מאוהבים ומסופקים, מלאי תחושת שייכות והגשמה, עניין, עשייה ומרץ רב, באופן טבעי וללא מלחמות וייסורים הרבה יותר קל לשמור על תזונה בריאה. ולהיפך גם, כאשר מערכת היחסים עם האוכל לא טובה זה אומר שאתגר עובר עלינו. כך שתחושות כמו שפיטה עצמית, הענשה ופגיעה בדימוי העצמי לא יעזרו לנו כלל ועלולים אף להחמיר את המצב.

הכותבת היא רעות בר לב, ד"ר לנטורופתיה ומפתחת שיטת BodyReset. כנסו לבקר בחנות המוצרים של רעות - אם זה הטוב ביותר של הטבע - זה הטוב ביותר עבורך: www.reutbarlev.com/store