עבודה משרדית ללא קימה מהכיסא לשעות רבות עשויה להיות מסוכנת
עבודה משרדית ללא קימה מהכיסא לשעות רבות עשויה להיות מסוכנת

במקרים כאלו, עולה הסיכון להיארעות מחלות שונות. כמו כן, כשמדובר במקרים של ישיבה רבה מדי במהלך היום וכך במשך שבועות, חודשים ושנים רבות, לא מופעל עומס מספק על מערכות שלד-שריר ומכאן הדרך לאטרופיה שרירית, ירידה ממשית בטונוס השרירי, בחילוף החומרים הבסיסי ועוד - קצרה. תחול הרעה עקיבה של ההופעה האסתטית. בנוסף, נציין שהשמנה הינה, במרבית המקרים, תולדה של ישיבה ממושכת, הרי מדובר באנשים שלא מבצעים פעילות גופנית כלל או מבצעים אותה בהיקף ועצימות נמוכים ולא לפי ההמלצות של ארגוני הבריאות המוכרים המובילים בעולם.

ממחקרים בתחום עולה כי...

  • נמצא קשר בין מספר שעות הישיבה לבין השמנת יתר, והדבר מתבטא בכך שזמן ישיבה ממושך מהווה גורם המנבא השמנת יתר בגברים ובנשים (משמעותי יותר אצל נשים), ללא תלות בתזונה או בפעילות גופנית. הדבר לא מפתיע והעובדה היא שאנשים שהינם בעלי משקל יתר יושבים שעות רבות יותר מאחרים שהינם רזים יותר.
  • לצפייה במסכים שונים השפעה שלילית על המצב הבריאותי. טלפונים חכמים, אייפדים, מחשבים, טלוויזיות (ואף בתי קולנוע) - צופים בהם מרבית האנשים בעולם היום בחלק ניכר משעות היום. במרבית המקרים, מדובר על מנח גוף ישיבה ולא עמידה או הליכה, והדבר בעייתי במיוחד מכיוון שהפיתוי לבצע פעילות גופנית בעת צפייה במדיה זו או אחרת בטלפון נייד חכם, מסכים שונים ועוד - נמוך במיוחד. מכיוון שהשנים האחרונות מאופיינות בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים, ישנה החמרה של הבעיה ולכן ניתן להבחין ברבבות אנשים שלא מבצעים פעילות גופנית בהתאם להמלצות.
  • השכיחות של סוכרת מסוג 2 עלתה ממש בשנים האחרונות וכרוכה בירידה באיכות החיים באופן ממשי ואף בתמותה. הבעיה הינה גם כלכלית מכיוון שטיפול נאות בחולה סוכרת הינו יקר מאוד ומהווה נטל רב על מערכות הבריאות ועוד. לא מפתיע שנמצא קשר בין משך הזמן הכרוך בישיבה בשילוב ואי ביצוע פעילות גופנית או ביצועה בהיקפים ועצימות נמוכים להיארעות סוכרת.
  • אופן הישיבה קשור גם הוא לבעיות רפואיות מסוגים שונים ועלול לפגוע באיכות החיים. במחקר שנערך בבית חולים בהונג קונג עולה שלקבוצה של אנשים שלקו בשבץ שקיבלו הדרכה לגבי ארגון הישיבה בצורה טובה יותר תוך הקפדה על גובה מושב הכיסא, מנח הרגליים ועוד, הייתה השפעה חיובית על מצבם הגופני של אותה קבוצת מחקר.

לקריאה נוספת:
היחס הנכון בין אימון אירובי לאנאירובי
פעילות גופנית ומחלות לב וכלי דם
תזונה ופעילות גופנית בחורף

פעילות גופנית והתנהלות מומלצת

  • חשוב לשלב פעילות גופנית על בסיס קבוע מדי יום. הליכה או רכיבה על אופניים למקום העבודה, אימונים על בסיס קבוע ועוד. ההמלצה הינה 150 דקות בשבוע לפחות של פעילות גופנית אירובית בדופק מטרה ב- 3-6 ימים בממוצע. ניתן גם, לחילופין, לבצע 75 דקות פעילות גופנית נמרצת בדופק גבוה. אימוני כוח חשוב לבצע גם ומדובר על 2-3 אימונים בממוצע אותם ניתן לבצע באופנים שונים כמו חדר כושר, שיעורי סטודיו שונים ועוד.
  • מומלץ להגביר את מצבי העמידה במהלך היומיום ומסתבר שגם פגישות עבודה ניתן לבצע תוך כדי ביצוע פעילות גופנית. בניו יורק למשל, ניתן להבחין לא אחת, בפגישות עסקים הנערכות תוך כדי הליכה בסנטרל פארק.
  • ביצוע פעילות גופנית במהלך יום העבודה. לא מעט מקומות עבודה מאמצים הגישה לאפשר לאנשים להתאמן במהלך העבודה (בחברות הייטק הדבר די נפוץ) וניתן להביא כדוגמא מצוינת את חברת גוגל ישראל בה באחד האולמות ישנו מתקן מיוחד הכולל מספר זוגות אופניים נייחות הנמצאים במעגל, כך שכל מתאמן רואה את רעהו המדווש גם. זאת נעשה מראש על מנת לקיים ישיבות עבודה הכרוכות בפעילות גופנית.
  • אם לא מבצעים פעילות גופנית מסודרת מומלץ לשנות מצב גוף מפעם לפעם. מישיבה לעמידה, הליכה, רכיבה על אופניים ועוד.
  • צמצום השימוש במעלית ככל שניתן. עלייה במדרגות, הליכה בעבודה למשרדים אחרים ועוד - חשובה מאוד לשיפור מצב בריאותי.
  • המעטה של השעות מול המסכים לרבות טלוויזיה, מחשב בבית ועוד. הדבר אקוטי במיוחד אצל ילדים ומתבגרים הצופים שעות רבות מאוד מדי יום וגורמים לשינוי שלילי של הרכב הגוף ומשקלו על בסיס קבוע.
  • שימוש רב יותר באופניים ככלי תחבורה מצוין למקום העבודה, לחברים ועוד. כך מצמצמים שימוש בנסיעה ברכב, משפרים כושר גופני ופעילים יותר מדי יום.

לסיכום, ישיבה בהחלט מהווה "מחלה" בפני עצמה, והשנים האחרונות בהחלט מאופיינות בעלייה במספר השעות הישיבה של האדם ביום יום. חשוב להתחיל לאמץ אורח חיים פעיל בטרם עת על מנת שלא יהיה מאוחר מדי והאדם ילקה באחת מהמחלות השכיחות הקיימות כיום לרבות: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, אוסטיאופורוזיס ועוד רבות. במרבית המקרים, אלו תולדה של הזנחה גופנית רבת שנים מחד ואי ביצוע פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא בכלל מאידך.

הכותב הוא ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. אל האתר של איתי: www.itaiziv.co.il