אל תשכחו להרבות בשתייה חמה ובמים
אל תשכחו להרבות בשתייה חמה ובמים

כיצד נדבקים בשפעת?

ההידבקות נעשית דרך האוויר על ידי טיפות רסס מעיטוש או שיעול של אדם חולה, או כתוצאה משאיפת אוויר המכיל טיפות אלו. גם מגע עקיף עם חפצים שזוהמו בנגיף דוגמת טלפון, ידית של דלת, שלט של טלוויזיה או מעקה של מדרגות יכול לגרום להדבקה.

שפעת בעולם ובישראל

דיווחים שהגיעו בחודש אוקטובר 2014 מאוסטרליה ומניו זילנד מעידים כי בשנה האחרונה תחלואת השפעת גדלה בהיקפים שלא היו כמותם מאז עונת השפעת של 2009, זאת ובעזרת ניטור של מרכז בקרת מחלות של משרד הבריאות בישראל, מביאים לתחזיות  קודרות בנוגע לתחלואה בשפעת בשנת 2014-2015, והמומחים צופים שפעות מסובכות יותר, ארוכות יותר ומורכבות יותר לטיפול, שכן זני הווירוס הגורמים למחלה, פיתחו עמידות בפני רוב הטיפולים.

חיסון לשפעת

כתבה זו תתמקד בדרכים הטבעיות להימנע מהידבקות בשפעת ובדרכי התמודדות עם המחלה, אם כבר חלינו. יחד עם זאת, יש לציין כי משרד הבריאות בישראל דרך קופות החולים ממליץ ומאפשר לאוכלוסייה בישראל להתחסן לשפעת, בדגש מיוחד על אוכלוסיות המועדות לסבול מסיבוכי השפעת כגון תינוקות, קשישים וחולים במחלות כרוניות. על פי המידע הקיים במרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, בעונת החורף הקודמת התחסנו בישראל כ- 1,448,000 בני אדם, שהם 18% מכלל אוכלוסיית ישראל. כיסוי החיסונים בקרב בני 65 ומעלה היה 62%. הנטורופתיה מאמינה שככל שמערכת החיסון שלנו חזקה יותר - כך נתגבר בצורה מיטבית על מחלות. לפיכך, הגישה הטיפולית תהיה בראש ובראשונה תמיכה במערכת החיסונית.

כיצד נימנע מהידבקות בשפעת?

התנהגותי:

  • איוורור חדרים (גם בימים קרים).
  • שטיפת ידיים על בסיס קבוע.
  • חיזוק המערכת החיסונית כמפורט בסעיף הבא.

תזונה:

  • אכילת מזונות שמחזקים את מערכת החיסון: אכלו ירקות ופירות טריים שמכילים ריכוז גבוה של ויטמין C (פלפל אדום, קיווי, גויאבה, עגבניה, פירות הדר, פטרוזיליה) וירקות שמכילים רמות בטא קרוטן בכמות גבוהה (גזר, דלעת, דלורית, בטטה). במיוחד הרבו בצריכת בצל ושום בתפריט. האליצין, הרכיב האחראי לריחו האופייני של השום, הוא בעל פעילות אנטי חיידקית ואנטי ויראלית חזקה, ובשילוב עם ויטמין C עוזר בקטילת חיידקים. מחקרים הוכיחו שאליצין יעיל נגד זיהומים שכיחים כמו הצטננויות ושפעת.
  • צמצום אכילת סוכרים פשוטים לסוגיהם השונים: אכילה רבה של סוכר פשוט, מחלישה את יכולת כדוריות הדם הלבנות לתקוף וירוסים, ובנוסף לכך הסוכר מפחית את כמות הנוגדנים בגוף. אכילת פחמימות פשוטות גורמת לדילול של ויטמינים חשובים כגון ויטמיני B וויטמיני C שחשובים מאוד למערכת החיסון. העדיפו חלופות בריאות לפחמימות כגון: דגנים מלאים עם ירקות ו/או בשילוב עם קטניות, ופירות עונתיים כתחליף לממתקים עתירי סוכרים פשוטים.
  • הרבו לשתות כמות מספקת של נוזלים: הקפידו לשתות כמות גדולה של מים ונוזלים מרווים אחרים כדי לאפשר לגופכם לנקות את הרעלים ולהישמר מפני התייבשות של מערכת הנשימה. גם מרקים המכילים ירקות במבחר צבעים ובתוספת שום, בצל וצמחי תבלין, יכולים להשלים את מכסת הנוזלים שחשוב להגיע אליה.
  • פרוביוטיקה: המקום המיושב ביותר בעולם באוכלוסיית חיידקים נמצא דווקא בגופנו. המעיים האנושיים מכילים פי 10 יותר חיידקים מאשר מספר התאים בגוף האדם כולו. לאורך השנים הלך והתבהר שלחיידקי המעי (מיקרוביוטיקה) במערכת העיכול האנושית תפקידים רבים, החל מהשפעה על המטבוליזם ועל מערכת החיסון. נטילת כדור המכיל חיידקים טובים שעוזרים לחיזוק הפלורה הטבעית של חיידקי המעיים (החיידקים "הטובים") יכול לחזק את קו ההגנה של גופנו כנגד פתוגנים שונים.
  • תכשירים הומאופתיים: קיימים כמה סוגים בשוק. נטילת מבחנה אחת עם גלובולים אחת לשבוע ביום קבוע מתחילת הסתיו - יכולה לחזק את הגוף להתמודדות עם השפעת.

לקריאה נוספת:
תזונה מרגיעה: תזונה שמפיגה את המתח והחרדה
כיצד נעבור את החורף בשלום?
טיפול ומניעת מחלות חורף

ואם כבר "חטפנו" שפעת ואנחנו מרגישים שמתחילים להיות חולים?

להלן כמה טיפים לשלבים הראשונים של השפעת:

  • שתיית מים חמים המכילים לימון, דבש, ג'ינגר וקינמון הם תרופה מסורתית לטיפול בהצטננות. שתו כוס של משקה כזה מדי שעתיים-שלוש כדי להרגיע את כאבי הגרון והחזה, למנוע הצטברות של ליחה ולעודד הזעה שתנקה את הגוף מרעלים.
  • נטילת ויטמין C לא חומצי במינון מוגבר (1,000 מ"ג ומעלה) לחיזוק המערכת החיסונית. ויטמין C מחזק את תפקוד המערכת החיסונית על ידי הגברת פעילותם של התאים הלבנים.
  • סמבוק שחור - Sambucus nigra: הסמבוק השחור יכול לעכב את התרבות נגיף השפעת ולהפחית בעוצמות השיעול. מינון לילדים 1-2 כפות ליום. למבוגרים עד 4 כפות ליום.
  • אכיניצאה - Echinacea purpurea: אכיניצאה הוא צמח חזק ביותר בעל פעילות נוגדת נגיפים. מינון: כמוסה או טיפות עד 4 פעמים ליום.
  • שמן אורגנו - Origanum vulgare: שמן אורגנו נלחם ביעילות בנגיפים. מינון של 2-4 טבליות ליום.
  • ארומתרפיה: ניתן להוסיף שמן אתרי של אקליפטוס או מנטה למבער שמנים להפצת הריח בחדר להקלה על מערכת הנשימה. אפשרות נוספת היא טפטוף מספר טיפות שמן אתרי לבנדר לאמבטיה חמה לחיזוק המערכת החיסונית ולהרגעה כללית.

ואם כבר ניסיתם הכל ושום דבר לא עזר לשפעת?

  • הישארו במיטה, הרבו לנוח.
  • שתו תה חם והרבה נוזלים (ומרק עוף עם ירקות שידוע כבר כ"הפנצילין הפולני").
  • הימנעו מאכילה רבה (חשוב לתת לגוף כוחות להלחם במחלה ולהתמודד פחות עם עיכול האוכל).
  • הימנעו מאכילת דברי מתיקה שכאמור מחלישים את המערכת החיסונית.

הערה: כל ההמלצות כאן ניתנות על בסיס כללי ואינן מהוות תחליף לייעוץ עם רופא, נטורופת או כל בעל מקצוע אחר.

הכותבת היא שרית דגן רבינר, נטורופתית ותרפיסטית בתזונה. רוצים לקבל עדכונים למייל על כתבות בנושאי הבריאות השונים? הצטרפו לניוזלטר של האתר!