שורש כורכום: רק בריאות!
שורש כורכום: רק בריאות!

מצוקה פיזית ותשישות מצטברת לעיתים מעוררת תשוקות עזות ודחפים בלתי נשלטים למתוקים. לא רק בגלל התניה שרכשנו מגיל הילדות (שהיינו חולים "פינקו" אותנו במתוקים), אלא מתוך צורך פיזי: מנגנון ההישרדות והזדקקות הגוף למקור אנרגיה זמין. דלקות כרוניות, מעבר לסבל הנגרם, מביאות את הגוף לעייפות גדולה ולעיתים הטיפול התרופתי מוסיף אש למדורה ולא תמיד מביא לפתרון הולם לבעיה. אך אל ייאוש, לטבע יש מספר פתרונות נהדרים שבשנים האחרונות הובאו לצפייה והוכחה מחקרית. זה הזמן להכיר (רק למי שלא) את הכורכומין (החומר הפעיל שבכורכום) שהוכתר למרכיב הטבעי הנחקר ביותר ברפואה הקלינית והפרמקולוגית. למעלה מ- 6,000 מחקרים, שהוכיחו את יעילותו והשפעותיו החיוביות כנוגד דלקת וסרטן היעיל ביותר שיש לטבע להציע לנו.

לעיתים תחושת כאב מעידה על תהליך דלקתי

כאב, הגבלה בתנועה, נפוח, אדום, חום גבוה, תשישות ומצב רוח ירוד מעידים על תהליך דלקתי המתרחש ונועד להגן עלינו מפני נזק. התהליך הדלקתי הוא תגובה טבעית ובריאה של הגוף אשר בו משתתפים מערכת החיסון ותהליכים פיזיולוגיים שמטרתם להביא לריפוי, ועלולים יכול להימשך מספר ימים ועד למספר שנים. דלקות אקוטיות, כרוניות או חוזרות מאוד לא נעימות ופוגעות בתפקוד תקין, ובטח בתוכנית אימונים לספורטאי החובב והמקצועי.

סוגים שונים של דלקות

נהוג להבדיל בין דלקות אקוטיות לדלקות כרוניות ובהתאם למיקומן: מפרקים, פרקים, שרירים, מערכת הנשימה, מערכת העיכול וכדומה:

  • דלקות אקוטיות: משך הזמן של דלקות אקוטיות הוא מספר ימים עד שבועות וביטוייהן הן: כאב, חום מקומי או סיסטמי, נפיחות, אדמומיות, עייפות, תשישות, הגבלה או אובדן יכולת תנועה.
  • דלקות כרוניות: משך הזמן של דלקות כרוניות הוא מספר חודשים ועלול להימשך מספר שנים. דלקות כרוניות או חוזרות מעידות על חסרים תזונתיים חיוניים ועל תגובה חיסונית תמידית אשר גורמת לתשישות גדולה ולהרס האזור הפגוע והאזורים הסמוכים אליו, ולכן במקרים אלו (של דלקות חוזרות ונשנות) חשוב להיבדק ולהתייעץ עם איש מקצוע מוסמך (הכורכומין בהחלט יעזור ויביא להקלה זמנית. אולם, יש צורך לטפל בגורם ובחסר התזונתי).

בעת התרחשות התהליך הדלקתי נוצרים תאי דם לבנים ספציפיים בהתאם לסוג הגורם (הפטוגן) או הפציעה. במקביל מופרשים פרוסטגלנדינים (הורמונים) אשר מעודדים את התפתחות התהליך הדלקתי, אחראים על העלאת החום (מקומי או סיסטמי) וקשורים להולכת ותחושת הכאב. הדלקת נועדה למנוע תנועה ותזוזה של האזור הפגוע או הגוף כולו, שהרי מנוחה חיונית לתהליך הריפוי ולהגנה מפני נזק נוסף. לצד המנוחה יש חשיבות גבוהה לצריכת מזונות ותוספי תזונה מסוימים על קצה ההחלמה, שהרי מה שאנו אוכלים מתפרק בגופנו, מרכיב את תאי גופנו ומשפיע ישירות על תהליכים פיזיולוגיים ופעילות מערכות הגוף השונות, לרבות מערכת החיסון כפי שיפורט בהמשך.

בנוסף, נהוג לחלק כאב (דלקת) במפרקים בהתאם למיקומים, למספר ולסיבות השונות כאשר השתיים הנפוצות ביותר הן:

  • OA דלקת מפרקים ניוונית: דלקת זו מתפתחת בעקבות תנועה ושימוש מרובים ולקויים של המפרק. ברוב המקרים, דלקת מסוג זה תופיע באזור בודד או זוג (כברך אחת או בשתי הברכיים) וסוג הכאב יהיה עמוק/שורף ומוחמר בתנועה מסוימת. לעיתים ישנה החמרה בכאב בתחילת הפעילות והקלה בכאב במנוחה. לפעמים יש הקלה בחום ולפעמים בקור. בנוסף, ייתכנו הופעת סימני דלקת כלפי חוץ בחום מקומי, נפיחות ואודם. במקרים בהם לא נטפל בדלקת יופיעו נוקשות ומוגבלות של האזור. במקרים בהם הדלקת חוזרת מומלץ מאוד להתייעץ ולהיעזר במאמן כושר אישי או פיזיותרפיסט לזיהוי ולמידה מחודשת של טווחי תנועה, בשילוב חיזוק ספציפי של האזור והשרירים התומכים.
  • RA דלקת מפרקים ריאומטית שיגרונית: דלקת זו היא ביטוי למחלה אוטואימונית (כלומר, מערכת החיסון תוקפת אזורים תמימים בגוף). זוהי מחלה כרונית הגורמת להריסה הדרגתית של מפרקי הגוף ולעיתים לעיוות המפרקים. הדלקת תופיע במספר אזורים ומפרקים, כאשר האזורים הנפוצים ביותר הן בכפות הידיים ובכפות הרגליים. ביטוייה של דלקת זו ייראו בבדיקות דם (נוכחות דלקת ונוגדנים ייחודיים). במקרים אלו, לצד השימוש בכורכומין יש חשיבות עליונה לתזונה נכונה ולשימוש בצמחי מרפא בעלי השפעה חיובית מוכחת על דלקת זו וביטוייה, כאשר רובם בעלי השפעה מעודדת של פינוי רעלים ופסולת דלקתית מהמפרקים, מאזנים תהליכים דלקתיים ופעילות חיסונית ומזרזים איחוי והתפתחות של רקמות תקינות.

לקריאה נוספת:
כורכומין: לתבל את הבריאות
ג'ינג'ר: סגולה לחיים בריאים
בעזרת השום: היתרונות הבריאותיים של השום

דלקת שרירים

דלקת בשרירים עלולה להיווצר בגלל גורמים רבים ושונים ועלולה להופיע בכל אזורי הגוף. הגורמים הנפוצים ביותר הם: תנועה לא נכונה, טראומה/מכה או פעילות גופנית מאומצת תחת עומסים גבוהים מדי מיכולת הגוף לשאת. האזורים הנפוצים הם שרירי הצוואר, הטרפז והכתפיים, ושרירי הרגליים, השוקיים והירכיים. במקרים של כאב מתמשך ועקשני כדאי לשלב עיסויים, אמבטיות חמות או כריות חימום בלוחות הזמנים. לעיתים (בעיקר כאשר הכאב מופיע באזור שרירי הצוואר) הסיבה היא גם רגשית (לחץ ועומס רב) וניתן להיעזר בצמחי מרפא בעלי השפעה אדפטוגנית ומרגיעה לצד פעילויות מרגיעות. כמו כן, מוכרות ונפוצות דלקות בדרכי הנשימה ואלרגיות, דלקות בכליות ובדרכי השתן, דלקות בעור (בין אם נובעות מפציעה או ממחלות אוטואימוניות כפסוריאזיס ועוד), והשפעותיו החיוביות של הכורכומין הוכחה גם עליהן.

פעילותו האנטי דלקתית של הכורכומין

רבים המחקרים שהוכיחו את יעילותו של הכורכומין, השפעותיו כנוגד דלקת במספר מנגנונים מגוונים ומביא לזירוז ההחלמה. פעילותו של הכורכומין רחבת טווח וכוללת שילוב של השפעות אנטי פטרייתיות, חיידקיות וויראליות, עיכוב מנגנונים דלקתיים על ידי עיכוב אנזימים מתווכי דלקת, מעוררי תהליכים סרטניים וכאב כציטוקינים ופרוסטגלנדינים. מתוך הנתונים של סקירת 1,500 מחקרים ופרסומים מדעיים שפירסמה אוניברסיטת לונדון לרפואה בשנת 2006, עלה באופן חד משמעי שהכורכומין פועל על עיכוב מנגנונים מתווכי דלקת (על אנזים Cyclooxygenase-2 האחראי על ייצור ופרוסטגלנדינים ועל הציטוקין TNF-alpha). הוא נמצא בעל חשיבות עליונה בטיפול ובמניעה של מחלות דלקתיות אקוטיות וכרוניות, של סוגים מגוונים של סרטן (לרבות סרטן המעי הגס והלבלב). וגם במינונים מאוד גבוהים לא נרשמו תופעות לוואי או נזקים בריאותיים כלשהם (סקירה זו ממחישה בקטן ואין היא מתיימרת להקיף את כל המגוון וקשת פעילותיו והשפעותיו החיוביות של הכורכומין).

מחקר נוסף, ישראלי שפורסם בשנת 2012, מצא שיעילותו של הכורכומין, בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת לטיפול בדלקת מפרקים ריאומטית שיגרונית RA, הייתה שבקרב אלו שנטלו את הכורכומין הופיע שיפור גבוה יותר באופן משמעותי במדדי בדיקות הדם ובתסמינים וללא תופעות לוואי - בהשוואה לאלו שנטלו תרופות המוכרות כיום בשוק.

פעילותו האנטי סרטנית של הכורכומין

מסקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2004 הוכחה השפעה מגינה של ה- DNA של הכורכומין מפני נזקי עישון וקרינה, לצד פעילות מובהקת המעכבת התפתחות גידולים סרטניים מגוונים ושונים, דרך עיכוב המנגנונים שצוינו לעיל כנוגדי דלקת, דרך שפעול מוות תאי הסרטן ודרך עיכוב יצירת כלי דם אל התאים הסרטניים. התוצאות הובאו לידי ביטוי כנגד סרטן העור, סרטן השד וסרטן הערמונית, כנגד סרטן הריאות והלבלב, סרטן הכבד והמעי הגס וסרטן הדם.

פעילותו המורידה כולסטרול גבוה של הכורכומין

מחקר שפורסם בשנת 2008 הדגים את השפעתו על ירידה בערכי הכולסטרול הכללי (Total cholesterol) וערכי הכולסטרול הרע (LDL) לצד עלייה בערכי הכולסטרול הטוב (HDL). בנוסף, במחקר זה הוכח השפעתו החיובית על כבד שומני.

מינונים מומלצים אשר מבוססי מחקרים

95% כורכומין: 1-4 גרם ליום. תוסף כורכומין מצופה בתוספת זרזי ספיגה (אקטיב-כורכומין): 350-700 מ"ג ליום.

לדלקות מפרקים ושרירים כדאי לשלב מקלחת חום-קור

יש להביא את זרם המים על האזור הכואב בהדרגה לטמפרטורה החמה ביותר שניתן לשאת ולהשאיר למשך כדקה. להעביר בהדרגה לקר ביותר למשך כדקה. כדאי לבצע זאת כ- 3 פעמים ברצף, לפחות פעם אחת ביום.

מבחינת דגשים תזונתיים

כדאי להימנע מ:

  • מזון חריף או מתובל מדי.
  • ירקות סולניים (עגבנייה, פלפל, חציל ותפו"א).
  • קפה ואלכוהול.
  • סוכר ופחמימות פשוטות (כלחם לבן).
  • מזון מתועש ומעובד (מונוסודיום גלוטמט, שומן צמחי מוקשה, חומרים משמרים).

ולהגביר צריכת:

  • אומגה 3: צריכת דגי ים צפוניים (סלמון, טונה, מקרל, הליבוט) או זרעי פשתן טחונים (ביוגורט או בסלט) בשילוב תוסף תזונה (בעיקר אם מופיעה תחושת ירידה במצב הרוח).
  • תבלין הכורכום בשילוב כורכומין (תוסף תזונה להבטחת צריכת המינונים באיכות הרצויה לספיגה מירבית).
  • שום ובצל טריים (חופן פטרוזיליה יטפל בריח).

לסיכום

כורכום המוכר לנו משימוש נרחב לאורך אלפי דורות ושנים כתבלין הלך ונרקם אל ידע מחקרי מדעי. השפעותיו החיוביות על מניעה והגנה, על ריפוי והחלמה מפני פציעות ודלקות ומחלות רבות (לרבות הסרטן) - הופך אותו לחיוני בכל מטבח ובכל ארון תרופות. ניתן להשיג אותו במחלקת תוספי תזונה כאשר מומלץ להשתמש כמוקדם יותר (עם תחילת הופעת התסמינים, הכאב ואי הנוחות).

הכותבת היא הנטורופתית ד"ר רעות בר-לב, מפתחת שיטת BodyReset.

רוצים לקבל את כל התכנים הכי טובים ומעניינים ישירות למייל שלכם? הצטרפו אל הניוזלטר שלנו!