ניפוצי מיתוסים שבוודאות יפתיעו אתכם
ניפוצי מיתוסים שבוודאות יפתיעו אתכם

מיתוס מס' 1: ירידה במשקל בצורה משמעותית על ידי דיאטה קיצונית של כ- 800-1,200 קק"ל - תשיג תוצאות פחות טובות מדיאטה הדרגתית ומאוזנת לאורך זמן

המיתוס הזה הופרך. מחקרים הראו שלאחר תקופה של כשנה לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין 2 קבוצות הניסוי. הדעה הרווחת היום כי דבקות בהרגלי האכילה ולא סוג הדיאטה או כמות הקלוריות היא הפרמטר החשוב שיקבע לאורך זמן את מידת ההצלחה בירידה ובשמירה על המשקל.

מיתוס מס' 2: שינוי קטן וקבוע לאורך זמן על ידי עלייה בפעילות הגופנית או ירידה בצריכת הקלורית - ייצור ירידה קבועה במשקל לאורך זמן

ההנחה בבסיס מחקר מסוים היתה שירידה בצריכה הקלורית של כ- 500 קק"ל מהצריכה הנהוגה בדרך כלל ביום, או הליכה שתשרוף כ- 200- 100 קק"ל ביום יגרמו תוך 5 שנים לירידה של כ- 23 ק"ג. בפועל הירידה במשקל היתה כ- 4.5 ק"ג בלבד לאורך תקופה ארוכה שכזו. הסיבה היא שכל שינוי במסת הגוף כמו עלייה במסת השריר וירידה במסת השומן מול התנגודת של הגוף לירידה עצמה, יוצרת מאזן קלורי חדש שעל פיו מתקיימים חוקים חדשים. לאורך זמן מצב זה אינו מביא את התוצאה הרצויה. יש לבצע כל הזמן התאמות חדשות לאורך החיים כדי להמשיך ולהגדיל את הירידה והשמירה  על המשקל. פעילות גופנית שבועית של כ- 150-200 דקות לפחות בעצימות בינונית עד גבוהה - יכולה בהחלט לסייע לירידה במשקל. יש לציין שפעילות קלה במשך היום או השבוע מומלצת מסיבות רבות כמו: איזון סוכר וכולסטרול, יצירת הרגשה חיובית, הפגת מתחים ושמירה על המשקל. היא איננה מסייעת לירידה במשקל.

מיתוס מס' 3: קביעת משקל מטרה שאפתני מול משקל מטרה הגיוני לצורך ירידה במשקל

ישנה סברה שקביעת משקל מטרה צריכה להיות מידתית ושקולה כי אחרת הדבר ייצור תסכול לאורך זמן כיוון שלא מגיעים ליעד זה. המאמר סותר הנחת יסוד זו ומראה כי הצבת משקל שאפתני גרם לתוצאות גבוהות יותר. משקל המטרה צריך להיות קבוע עם איש מקצוע, כיוון שאכן מומלץ להציב רף גבוה יותר אך תוך ליווי מתמשך, תמיכה והדרכה במצבים של עלייה או עצירה במשקל, וזאת מכיוון שהתמודדות עם תסכול במהלך הירידה במשקל מצריכה איש מקצוע מיומן כמו דיאטן קליני שידע להכיל, לתת מענה ולמנוע את הנטייה לברוח מהתוכנית שנקבעה.

מיתוס מס' 4: ככל שרמת המוכנות לשינוי תהיה גדולה יותר - כך נצליח לרדת בצורה טובה יותר

המחקר שבוצע עם 3,910 משתתפים במשך 9 חודשים, לא הראה הבדל משמעותי בירידה במשקל בהתייחס לרמת המוכנות של הנחקרים. יש הבדל רב בין  אדם שמחליט שרוצה לרדת במשקל (כלומר, נמצא בשלב ההחלטה) לבן אדם שמבצע את הפעולות הללו (כלומר, שלב העשייה). לאנשים רבים יש מוטיבציה ורצון רב, אולם פעמים רבות יש משהו שמעכב אותם מלבצע שינוי בהרגלי האכילה. אותו גורם יוצר מצב של תקיעות בשלב הפעולה.

מיתוס מס' 5: קיום יחסי מין גורם להוצאה קלורית רבה של כ- 100-300 קלוריות, ולכן מועיל בירידה במשקל

בדיקות שבוצעו הראו כי בממוצע קיום יחסי מין שורף כעשרות בודדות של קלוריות, ואם נוריד מזה את אותה כמות הקלוריות שנשרפת בזמן צפייה בטלוויזיה נראה שההפרש הוא כ- 15 קק"ל יותר.

מיתוס מס' 6: פעילות גופנית בשיעורי התעמלות בבית הספר עוזרת במניעת השמנה בקרב ילדים ומתבגרים

שני ניסויים שבוצעו במספר בתי ספר לא הראו שיפור או הבדל בירידה במשקל בין קבוצות שעסקו או לא עסקו בפעילות גופנית. פעילות גופנית בלבד איננה תורמת לירידה במשקל בצורה משמעותית. מלבד זאת, ילדים עם עודף משקל לא בהכרח מוציאים כמות קלוריות גדולה כיוון שלפעמים הם מתקשים לבצע פעילות גופנית עקב משקלם, ולכן יש לבצע תוכנית מקיפה יותר תוך שיפור הרגלי האכילה.

כנסו בנוסף:
סוגי מחשבות מול פיתויי אכילה
7 הגורמים הסודיים שיכולים להשפיע על המשקל
10 סיבות שבגללן דיאטות נכשלות
הצטרפות אל הניוזלטר של FoodsDictionary

האם אכילת ארוחת בוקר מונעת עלייה במשקל?

הנחת יסוד נוספת שהמאמר מדבר עליה היא על ארוחת בוקר כמונעת עלייה במשקל. ישנה הנחת יסוד כי ארוחת בוקר אכן בעלת אפקט המונע עלייה במשקל. במחקר שבוצע נמצא כי תכנון כולל של כל היום וההרגלים הספציפיים בארוחת הבוקר הוא המרכיב העיקרי המשפיע על ירידה או עלייה במשקל. יש כמובן יתרון גדול באכילת ארוחת הבוקר כיוון שהעיכול והספיגה באים לידי ביטוי בצורה המקסימאלית בבוקר (על פי הרפואה הסינית).

עובדות נוספות שמחקרים מצאו בנושא

  • פעילות גופנית בכמות הנכונה של לפחות 150-200 דקות בשבוע בעצימות בינונית עד גבוהה ולאורך זמן, בהחלט עשויה לעזור לירידה במשקל ושמירה עליו. מחקרים הראו שלצורך ירידה במשקל אין בהכרח צורך לבצע פעילות גופנית. יש להתייעץ עם איש מקצוע לגבי פעילות זו. אולם, אם נרצה להשתמש בפעילות גופנית ככלי שיכול לעזור לנו לרדת במשקל, הרי שבנוסף לשינויים תזונתיים יש לבצע פעילות גופנית לאורך זמן ולא 1-2 פעמים בשבוע. לכן, השילוב של חוג התעמלות ו/או מאמן כושר בהחלט יכול להיות מומלץ כדי להגיע לכמות הדקות המומלצת במחקר.
  • כדי להביא לתוצאות טובות יותר לצורך ירידה במשקל אצל ילדים ומתבגרים, מומלץ שההורים ישולבו כחלק בלתי נפרד מהתוכנית. מניסיוני ניתן לסכם: לא מומלץ להורים להעביר ביקורת על ילדיהם, אלא לחזקם על הצלחות ובחירות נבונות שהם מבצעים. כמו כן, מומלץ שההורים יהיו מעורבים בהחלטות שקשורות בבחירת מזונות ילדיהם ובכמויות האוכל. בנוסף, כדאי לצאת לפעילויות משותפות. על ידי כך ההורים מעבירים  מסר שהם לצד ילדיהם ולא נגדם - עובדה שמגבירה את המסוגלות העצמית ואת הנחישות של אותם ילדים.
  • להחלפת מוצרים ומצרכים בארוחות השונות יש תרומה משמעותית לירידה במשקל לאורך זמן. מומלץ להחליף מאכלים מטוגנים באוכל מבושל או מאודה, להזמין מנה אישית ולא ארוחה עסקית, להימנע משתייה מתוקה, לאכול מרק ללא שקדי מרק וכדומה.
  • דיאטה ופעילות גופנית עוזרים מאוד לירידה במשקל. אולם, שיטה זאת ללא תמיכה נוספת - פחות יעילה לאורך זמן. יש למצוא מסגרת מתאימה כדי לחזק ולשמור על ההישגים הללו. נשירה ממסגרת לשינוי הרגלים בהחלט לא מומלצת. כדאי לחפש מסגרות שנותנות מענה כולל ולאורך זמן, ואשר משלבות מספר אנשי מקצוע בתחומים של: ייעוץ רגשי, דמיון מודרך, קואצ'ינג וטיפול התנהגותי-קוגניטיבי. מסגרות אלו אמורות להתמודד גם עם גמילה מסוכרים, פחמימות ומאכלים אהובים.
  • ניתוח בריאטרי לירידה במשקל הוכח כמאריך את תוחלת החיים ואיכותם, מונע מקרים של סוכרת או מאזן את רמות הסוכר במידה והבעיה קיימת. אופציות הניתוחים היא בהחלט פתרון אפשרי במקרים קיצוניים למרות הסטיגמה המצויה בחלק לא מבוטל של הציבור שניתוח והתערבות פולשנית איננה מומלצת. יש נטייה לחשוב כי ברגע שמבצעים ניתוח - הדבר מעיד על אופי חלש מצד המטופל. ישנם אנשים עם אופי חזק בתחומים רבים בחיים, אולם בנושא האכילה העניין מורכב ולא חד משמעי, ולכן אין להסיק מכך שאדם הסובל מהשמנה הוא חלש אופי. זו בהחלט תפיסה שגויה. היתרונות של ניתוח עולים על החסרונות. תוצאותיו עשויות לשנות את איכות החיים מן הקצה אל הקצה. חייבים להתייעץ עם רופא לגבי אפשרות ניתוח וסוג הניתוח.

הכותב הינו עדי מגד, דיאטן ומאמן אישי להרזיה בשיטות פסיכולוגיות שונות, מטפל בתזונה סינית, סוכרת ותזונת ספורט. אל האתר של עדי: www.megediet.co.il

אהבתם את הכתבה? כנסו לקרוא כתבות נוספות מעניינות
בנושא ירידה במשקל.