שיטות הסבתא עוזרות להרגיע את הקיבה שלנו
שיטות הסבתא עוזרות להרגיע את הקיבה שלנו

אפטות בפה

מדובר על בעיה כביכול לא חמורה אך מציקה ביותר. אפטות גורמות לתחושת סיכות בחלל הפה שלא מאפשרת לאכול, לשתות ולפעמים אף לדבר בצורה נינוחה. יכולה להופיע בתקופות לחץ, כתוצאה מזיהום, או כתופעה משנית במחלות מעי דלקתיות, בעיקר מחלת קרוהן. מה עושים?

  • שטיפות פה: כ- 3-4 פעמים ביום, לא לשתייה אלא לשטיפה בלבד, רצוי בטמפרטורה פושרת. איך מכינים את התמיסות?
    1. 1 כף חליטת זרעי כוסברה ו- 1 כף פרחי בבונג מיובשים. לחלוט למשך 1-2 דקות בכוס מים רותחים, לסנן, לצנן ולשטוף.
    2. מיץ אלוורה: ניתן גם להניח על הפצע עצמו מספר פעמים ביום.
    3. 1/2 כפית אבקת סודה לשתייה, 1/2 כפית מלח, 1 כוס מים פושרים.

צרבות

יש שחווים גם רפלוקס - תופעה בה השסתום בין הקיבה לושט נחלש ומאפשר מעבר תוכן הקיבה חזרה לושט. מאחר שמיצי הקיבה מאוד חומציים - ph2, הם גורמים לתחושת צריבה וחומציות בושט שאינה "מורגלת" ואכן לא אמורה להיחשף לחומציות כה גבוהה. התופעה עלולה לגרום לצריבה, גירוי ופגיעה ברירית הושט, במצבים חמורים עד כדי סרטן. מה לעשות?

  • קודם כל: מה לא לעשות. לא לנסות לסתור את החומצה עם משהו בסיסי כמו חלב או מי סודה. זה יגרום לקיבה לייצר יותר חומצה, ומאחר שהמעבר כבר פתוח, עוד חומצה תעלה לושט ותחמיר את התופעה.
  • המטרה: לשטוף את תכולת הקיבה חזרה ולהרגיע את הרירית המגורה של הושט:
    1. אכילה איטית של מלפפון מקולף בטמפרטורת החדר.
    2. שתייה איטית של מים פושרים.
    3. להכין במסחטת מיצים קשים מיץ מתפוח אדמה טרי (לא ירוק!) או מכרוב לבן. לשתות לאט כ- 1/2 כוס.
    4. לאכול שקדים טריים שהושרו וקולפו מקליפתם הדקה.
    5. חליטת בבונג פושרת.

כאבי בטן

זו אולי הבעיה הנפוצה ביותר. כל מי שסובל מרגישות, הפרעה או מחלה כלשהי במערכת העיכול, מכיר את כאבי הבטן שלו. יש כאבי בטן של דלקת, כאבי בטן של גזים כלואים, כאבים עוויתיים, דוקרים, שורפים, עמומים וכדומה. בכל מקרה, חובה לברר את הסיבה ולטפל  במקור הכאב. ברוב המקרים יהיה גם צורך להתאים תזונה נכונה. קשה מאוד לתת טיפים להתמודדות עם כאבי בטן שונים, אבל אפשר לנסות ולהקל בכל זאת. להלן מקבץ שיטות. יש לנסות כל שיטה ולראות האם ומתי היא מתאימה לכם.

  • כרית חמה: סבתא שלי ז"ל, שנפטרה בגיל 98, סבלה כל חייה מכאבי בטן ונעזרה רבות בכרית חמה.
  • עיסוי עצמי של הבטן עם כיוון השעון.
  • חליטות:
    1. מקליפות רימונים מיובשות: 1 כפית על 1 כוס מים רותחים, לחלוט, לצנן ולשתות.
    2. חליטת בבונג: אפשר להמתיק עם מעט דבש, לשתות מספר פעמים ביום.
    3. חליטת שורש הג'ינג'ר: 1 כפית ג'ינג'ר טרי מגורר על 1 כוס מים.
  • שכיבה והרפיה: יש שיעדיפו שכיבה על הבטן עם כרית קטנה מתחת לבטן, ואחרים יעדיפו דווקא שכיבה על הגב עם כרית תחת הברכיים להשגת ההרפיה המיטבית. בכל מקרה, טוב לעצום עיניים, להרפות בצורה מודעת את הגוף ואת שרירי הפנים ולהתרכז בנשימות.
  • נשימות בטן: רובנו נושמים נשימה רדודה, שאינה מחמצנת כראוי את הגוף וודאי לא את האיברים הפנימיים. אירוע של כאב בטן הוא הזדמנות להיזכר שכדאי לנשום "נשימות בטן", המכניסות אוויר לאיזורים התחתונים של הריאות (בדומה לנשימות בקורס הכנה ללידה), בעוד שהנשיפה מכניסה את הסרעפת והבטן פנימה. כמובן שיש לעשות כן בעדינות, ללא לחץ שעלול להכאיב יותר.

גזים ונפיחות

זו נחלתם של רבים. יש לדעת כי גזים נוצרים אצל כולנו, במידה זו או אחרת. הגזים הם תוצאה של פעולת החיידקים השוכנים במעי הגס. כתוצאה מהפירוק של המזון שלהם (שהם שאריות המזון שאנו אוכלים, כמו סיבים תזונתיים למשל), הם פולטים גזים. אז במידה קטנה זה נורמלי. כשזה הופך להיות מטרד, הגורם לנפיחות, כאבי בטן, צורך להישאר קרוב לשירותים כי הגזים גם בעלי ריח חריף, זה מרמז שמשהו לא תקין. לרוב זה משהו בתזונה או בצורת האכילה שלנו. על כך בפעם אחרת, עכשיו - מה עושים?

  • לא שומרים בבטן: אם יש הצטברות גזים, לא מתאפקים. נכנסים לשירותים ומשחררים. התאפקות ממושכת "כולאת" את הגזים בחלל המעי הגס, מה שגורם לכאבים דוקרים, נפיחות ואי נוחות כללית.
  • אוכלים לאט תוך כדי לעיסה מירבית של המזון: זה יאפשר למיצי העיכול והאנזימים שלנו לעכל טוב יותר את האוכל, מה שיפחית את כמות החלקיקים הבלתי מעוכלים שמגיעים לחיידקי המעיים והופכים מזון לתסיסה שלהם.
  • שותים חליטת זרעי כוסברה, חליטות בבונג, שומר.
  • בישול עם תבלינים טבעיים הידועים ברפואות עממיות כיעילים נגד גזים: כמון, קימל, ריחן (בזיליקום), זרעי כוסברה טחונים. אפשר לכלול אותם בכל מרק, תבשיל קדירה, פשטידות.
  • אם אין שלשולים ואפשר לאכול ירקות טריים, טוב להוסיף לכל סלט עלי נענע.

לקריאה נוספת:
קנדידה: זה לא כל כך Kind
5 צמחי המרפא היעילים ביותר לירידה במשקל
אולקוס: למה זה קורה ומהי התזונה המתאימה?

שלשול

סימפטום נפוץ שיכול להיות קשור לשורה ארוכה של מחלות. החל מזיהומי מעיים, דרך תסמונת המעי הרגיז ועד מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס. התזונה חיונית בהשגת שיפור במחלות אלה, אבל בינתיים ניתן כמה טיפים אוניברסליים:

  • לאיזון הדלקת טוב להשתמש בתבלין הכורכום בבישול, ליטול כורכומין (החומר הפעיל של הכורכום) נוזלי יחד עם קפסולות של חומצת שומן אומגה 3.
  • לשלשול חריף מומלץ לבשל דייסה מאורז לבן עגול, ביחס של אורז ומים 1:6. את המים הנותרים לשתות עם 1 כפית אבקת חרובים, 3 פעמים ביום, ואת הדייסה לאכול במשך כמה ימים ברציפות.
  • לשלשול זיהומי, בתנאי שאין ברקע מחלת מעי דלקתית, אפשר להכין את התה הבא: 1 כפית חומץ תפוחי עץ, 1 כפית דבש, 1 כוס תה שחור. לשתות 4-6 פעמים ביום. לילדים ניתן לתת 1 כף מהמשקה, כל שעה. אם מדובר בשלשול זיהומי, מה שמכונה "קלקול קיבה", אזי למשך כשבוע ימים מומלץ להימנע מפירות וירקות טריים, ומחלב ומוצריו.
  • אם מדובר בשלשול כרוני, יש לעבור אבחון אצל רופא גסטרואנטרולוג, ולהתאים את הטיפול בהתאם לאבחנה, ואת התזונה עם דיאטן מומחה.

עצירות

עוד בעיה נפוצה מאוד בעולם המערבי. עצירות מוגדרת כקושי בהוצאת צואה, צואה יבשה וקשה, תדירות התרוקנות נמוכה מ- 3-4 פעמים בשבוע. העצירות יכולה לנבוע משורה של סיבות, ביניהן התאפקות ממושכת, מזון דל סיבים ועשיר במוצרים מקמח לבן וסוכרים, מיעוט בשתייה או באכילת שומנים טובים, לחץ ועוד. אז קודם כל - לשנות תזונה והרגלי יציאה. ושוב, לפני עצות "עשה", עצת "אל תעשה": לא לקחת חומרים משלשלים, לא טבעיים ולא תרופתיים. הסיבה - זה מרגיל את המעי הגס, האיטי מלכתחילה, לעבוד רק כתוצאה מהגירוי החזק של המשלשל. בעוד שמטרתנו היא "לגמול" אותו מהזדקקות למשלשלים וללמדו לעבוד מחדש בצורתו הטבעית, עד כמה שאפשר. איך בכל זאת אפשר לעזור לו?

  • חליטת פקעות ורד הבר עם שזיפים ומשמשים מיובשים: שהונחו בתוך החליטה למשך 15 דקות. לשתות ולאכול מספר פעמים ביום.
  • "ריבה" מפירות יבשים: שזיפים, תאנים, תמרים אורגניים. לשים בסיר קטן, מים כדי כיסוי, להרתיח ולבשל כ- 10 דקות. לצנן, לטחון במעבד מזון ולשמור בצנצנת במקרר. לאכול 1 כף לפני השינה.
  • 2 כפות פשתן לא טחון" בכוס מים, בוקר וערב.
  • מיץ מסלק טרי: או סלק מגורר או מבושל (לשתות את המי הבישול שלו), מספר פעמים ביום.
  • התרוקנות בכריעה ולא על האסלה הרגילה: כך מפעילים את השרירים האחראיים על ההתרוקנות ומשתמשים גם בכח הכבידה. באסלה רגילה ניתן להיעזר בשרפרף מתחת לרגליים.
  • פעילות גופנית: הליכה, ריצה קלה, יוגה או פילאטיס - כולן ימריצו את זרם הדם למעי העצל ויזרזרו יציאה.

טחורים ופיסורה

טחורים הם הצטברות כלי דם באיזור הפנימי של החלחולת. ככל שההצטברות גדלה, כלי הדם יוצאים החוצה, אל מחוץ לפי הטבעת. טחורים יכולים להכאיב מאוד ולדמם, אך הם יכולים להיות גם "שקטים" ולא מפריעים במיוחד. מבחינת ההקלה - יש לדאוג לכך שהצואה תהיה רכה ולא חומצית, כדי שלא תשרוט ולא תשרוף בכלי הדם החשופים, אך יש מקרים שבהם דווקא בעת שלשולים מרובים נוצרים טחורים והם מציקים ביותר (כמו במחלות קרוהן או קוליטיס). על אותו משקל, יכול להיווצר באיזור סדק המכונה פיסורה. לעיתים מאובחנות המחלות הללו בעקבות הפיסורה החוזרת באיזור זה. לכן, לפני שממהרים לנתח כדאי לעבור בדיקות ולשלול קיומן של מחלות אלה. מה עושים כדי להקל?

  • אמבט ישיבה: עם מים פושרים, ובהם חליטת בבונג, 1 כף פולידין (לחיטוי עדין של המקום) ו- 1/4 כוס קוואקר. הקוואקר משחרר עמילן עדין שעוטף ומרגיע את הטחורים. לחזור על הפעולה 3 פעמים ביום.
  • קומפרס כרוב: לטחון כמה עלי כרוב, לערבב עם דבש (בעל השפעות אנטי בקטריאליות), למרות בעדינות על האיזור לאחר הניקוי, להניח בד/פד גזה. להחליף 3 פעמים ביום (טיפול חיצוני בלבד).
  • בצל לבן אפוי היטב: להניח חלקים פושרים מהבצל האפוי על האיזור. לחזור על הפעולה 3 פעמים ביום.
  • משחות: משחות טבעיות המכילות תמצית צמח ההממליס.
  • תרגול שרירים טבעתיים: דרך מצוינת למנוע הישנות של הטחורים מאחר שזה מפעיל זרימת דם נמרצת יותר באיזור וכך מקטין את הסיכון למחלה.

להכנת הכתבה נעזרתי בידע וניסיון אישי, באמא שלי, בספרה של דבורה ליבוביץ "תרופות סבתא", וכן בספרו של דר' חיים ברנשטיין "ריפוי טבעי", וספרו של דר' מיכאל גורן "הדרך הטבעית לבריאות ואריכות ימים". הכותבת היא עדי זוסמן, דיאטנית קלינית.