לביבות של חנוכה

סופגניות מכילות קמח לבן, שמרים, סוכר לבן, ביצים, שמן וכמובן שמן לטיגון. בנוסף לכך, המילוי עתיר סוכרים ושומנים כגון שוקולד, ריבת חלב, שמנת ועוד. כמו כן, הרבה פעמים מצפים את הסופגניות בשוקולד, סוכריות, שקדים מסוכרים, כך שהערך הקלורי גבוה מאוד.

טיגון הלביבות והסופגניות בשמן הוא בעייתי, לא רק שהטיגון עצמו אינו בריא אלא שכפית של שמן שווה כ- 45 קלוריות.
אם כבר מטגנים עם שמן השתמשו בשמן קנולה. שומן חד בלתי רווי - תהליך החמצון שלו ארוך יותר לעומת שמנים אחרים.

כדי לחסוך בטיגון ובשומן ישנם מתכונים לסופגניות אפויות, גם הן מכילות קמח, שמן/חמאה, שמרים, ביצים ומרכיבים נוספים אך החיסכון הקלורי המגיע מהטיגון יכול להגיע גם ל- 150 קלוריות ויותר.

הכנת לביבות אפויות בתנור עם תוספת של ירקות כמו קישואים, גזר, כרובית מעלות את הערך התזונתי של הלביבה ומורידות את הערך הקלורי. לביבה אפויה בתנור מכילה כ- 50 קלוריות ולביבה מטוגנת יכולה להגיע ל- 150-200 קלוריות.

סופגנייה אחת פשוטה גדולה יכולה להגיע ל- 350-400 קלוריות ו- 36 גרם שומן.
סופגנייה קטנה ממולאת בשוקולד עשויה להגיע ל- 350 קלוריות עם 46 גרם שומן.
ספינג' של המרוקאים ללא דבש יכול להגיע ל- 350 קלוריות ועם דבש ל- 442 קלוריות (תלוי בכמות הדבש ששמים).

אז מה עושים כדי לא לעלות במשקל ועדיין להנות?

  • כבר לאחר שמחת תורה ישנם במרכולים ובמאפיות מגוון גדול של סופגניות. להתאפק ולקנות סופגניות רק בחג.
  • לקנות/להכין סופגניות ולביבות קטנות -  "מיני". יש הפרש גדול מאוד בכמות הקלוריות בין הגדלים.
  • להעדיף סופגניות ולביבות אפויות בתנור ולא מטוגנות, עדיין הן טעימות מאוד.
  • לא חייבים לאכול כל יום סופגניות...
  • אם קונים כמה סוגי סופגניות עם טעמים שונים - כדאי רק לטעום, לקחת ביס אחד או שניים מכל סופגנייה (רק אם חייבים לטעום מכולם).
  • עדיף לטגן בשמן עמוק. טיגון בשמן עמוק גורם לכך שפחות שמן נספג במזון.
  • לשמור על ארוחות מסודרות במשך היום. לא להגיע להדלקת נרות רעבים ולאכול הרבה מהסופגניות והלביבות.
  • הוסיפו עוד אימונים גופניים, ביום של הדלקת נרות עם כיבוד עשו פעילות אירובית (הליכה, ריצה, אופניים ועוד) לפני או אחרי. פעילות אירובית שורפת קלוריות ושומן.

עם מודעות לכמות שאנו אוכלים יחד עם פעילות גופנית אנו יכולים לעבור בשלום את חנוכה בלי לעלות במשקל.
חג חנוכה שמח!
רעות גרוס.