גמילה ממתוקים וסוכרים צריכה להתחיל כבר מגיל קטן
גמילה ממתוקים וסוכרים צריכה להתחיל כבר מגיל קטן

משיכה טבעית למתוק

אם כך, לאדם יש משיכה טבעית לטעם המתוק, יחד עם שפע מזונות מתוקים ומתועשים, טעמים דומיננטיים מאוד, והדרך להתמכרות - קצרה מאוד. תחושת הטעם המתוק מתחילה בפה, בעיקר על הלשון ומעט בחניכיים. קולטנים לטעם המתוק נמצאים על פני תאים בלשון. הקולטנים בתגובה לטעם מפרישים חומרים הגורמים להולכה עצבית ופרשנות של הטעם שחשנו במוח. ככל שטועמים יותר מטעמים קיצוניים כמו שוקולד, גלידה או קורנפלקס ממותק, חשים פחות את הטעם המתוק, וכך אנו מתרגלים לכמויות לא הגיוניות של סוכרים. הסיבה לכך: חשיפה לטעמים מתוקים מגרה את ייצור הקולטנים לטעם המתוק בפה ובעקבות כך מרגישים הרבה פחות את הטעם המתוק, ואנו זקוקים להגדלת כמות המתוקים, כדי להגיע לאותו הטעם שהורגלנו אליו.

מי לא מכיר את התחושה של טעימה קטנה של שוקולד איכותי, וההבטחה שזו הקוביה היחידה שנאכל, אבל אז מתגנבת לה קוביה נוספת ועוד קוביה ועוד אחת ולפני שנספיק לשים לב, נגמרה לה במקרה הטוב, חצי חפיסת שוקולד. ככל שנפחית את המתוקים מהתפריט היומי, תלך ותפחת רמת הקולטנים העודפת בפה ודי בכמות קטנה של סוכר כדי שנרגיש מתוק. חשיפה מועטת לטעמים המתוקים מורידה את החשק שלנו למתוק.

דרך טבעית לנטרול עדין של הטעם המתוק

צמח בשם ג'ימנמה - Gymnema sylvestre, הנמצא בשימוש בעולם ובישראל, מסייע למיליוני אנשים, לטיפול ותמיכה במחלת הסוכרת. עובדה מרתקת לגבי הצמח היא פעולת נטרול הטעם המתוק בפה. לאחר לעיסה של 2 עלי ג'ימנמה למשך דקה, טעימה של כפית סוכר נדמה כמו לעיסה של גרגירי חול, ללא שום רמז לטעם מתוק. כדי להפחית את הכמיהה למתוק ניתן לטפטף 10 טיפות על הלשון לפני הארוחות ובשעות הקשות במיוחד.

גמילה ממתוק

תשוקה למתוק נוצרת לעיתים גם מחוסר איזון של סוכרים בדם. סודות הגמילה ממתוקים הם:

  • אכילה מסודרת של 5-6 ארוחות ביום: 2-3 עיקריות ו- 2-3 ארוחות קטנות.
  • הקפדה על אכילת ארוחת בוקר עשירה בפחמימות מורכבות ובחלבונים: לדוגמא, דייסת קוואקר (שיבולת שועל) עם חלב אורז/שקדים/סויה/חלב עיזים או פרוסת לחם שיפון/כוסמין עם מריחת אבוקדו/טחינה עם ביצה וירקות טריים. לתיזמון שעת ארוחת הבוקר השפעה על כמות הקלוריות שנצרוך במהלך היום, דרך השפעה על תחושת השובע ואיזון הסוכרים בדם.
  • תזונה עשירה בדגנים מלאים וקטניות: אורז מלא, כוסמת, קינואה, שעועית יבשה, עדשים, גרגירי חומוס, לחם שיפון מלא, חיטה מלאה, כוסמין ועוד.
  • שפע ירקות טריים מחמשת הצבעים יאזנו תחושת השובע: הסיבים התזונתיים יעכבו פירוק הסוכרים מהמזון לדם ובכך יאזנו רמות סוכרים בדם.
  • אכילת פירות טריים, כחלק מהארוחות ביום ולא כתוספת לארוחות: לדוגמא, לא לקנח ארוחה בפירות, אלא לאכול פרי כארוחת ביניים בין הבוקר לצהריים ובין הצהריים לארוחת הערב. כדי לאזן את רמות הסוכר מומלץ לאכול לצד הפרי מנת שומן בריא ואיכותי כמו 7 שקדים (לא קלויים), 2 אגוזי מלך או 2 אגוזי ברזיל ועוד.
  • שתיית מים: תחושת צמא מתערבבת לעיתים אצל חלקנו עם תחושת רעב (כנסו לקריאה נוספת בנושא): לאלה שממעיטים בשתייה נתפסת תחושת הצמא כצורך במזון. לכן, מומלץ להקפיד על שתיית 10 כוסות מים ביום ולהימנע משתייה ממותקת.
  • לא פותחים את היום עם מתוק ולא סוגרים את היום עם מתוק: לפתוח את הבוקר עם סוכר פשוט כמו שוקולד, עוגה, עוגיות או קורנפלקס ממותק יגרום לעלייה חדה ברמות הסוכר ולאחריה צניחה חדה, ובעקבות זאת אכילה לא מבוקרת ובעיקר של מתוקים במהלך כל היום. סגירת היום עם סוכר פשוט כמו שוקולד יגרום לכניסה מהירה של הסוכר למאגר השומנים (בעודף של פחמימות בגוף הן הופכות לשומן), בשעות הלילה אנחנו לא מבזבזים אנרגיה, מערכות הגוף מורידות הילוך כדי להתכונן לשנת הלילה, מערכת העיכול פחות מתעסקת עם עיכול ויותר הכנה לשינה, ולכן הכי לא נכון מבחינת הגוף לאכול סוכר שכזה בשעות הלילה. הזמן הנכון ביותר לאכול מתוק וגם לא על בסיס יומיומי זה בשעות אחה"צ וכחלק מהארוחה לדוגמא: 2 קרקר שיפון עם מריחת טחינה גולמית ודבש, או שקדייה וסילאן, או 2 תמר מג'הול עם 7 שקדים, או עוגיית בריאות וכדומה.

הכותבת היא ציפי קדוש, נטורופתית והרבליסטית קלינית, אירדאולוגית (מאבחנת בקשתית העין), מתמחה בטיפול במחלות בעזרת תזונה טבעית וצמחי מרפא, הרזיה בגישה הטבעית, מאמנת לאורח חיים בריא, מטפלת בגוף נפש בעזרת ג'ין שין ודמיון מודרך. אל האתר של ציפי:
www.nature-healing.co.il