תה עם לימון

תה ירוק ותה שחור מקורם בצמח התה (Camellia Sinensis). ההבדל הוא, שתה ירוק אינו עובר התססה, בניגוד לתה השחור, ולכן מכיל יותר חומרים פעילים.

התה (ירוק ושחור) מכיל 2.5% קפאין (פולי קפה, לצורך השוואה, מכילים בין 1%-2.5%). הקפאין ידוע כמעורר מערכת עצבים וכתוצאה משפיע על התיאבון, על איכות השינה, תפקוד מערכת העיכול והלב.

התה אמנם מכיל קפאין, אך השפעתו נחשבת לפחות הרסנית משל הקפה, אם כי ארוכה ומצטברת.

בתה שחור יש כמחצית כמות הקפאין שבאספרסו, ובתה ירוק יש רק כחמישית.

יתרונות בריאותיים

התה מכיל פוליפנולים (חומרים נוגדי חמצון) שהם תרכובות המסונתזות על ידי צמחים ומצויות גם בפירות וירקות.

איך זה עובד - הצמח מנצל את אנרגיית השמש לייצור רכיבים שהוא זקוק להם כמקור אנרגיה או אנזימים לביצוע תהליכים כימיים שונים. חלקם מהווים את ההגנה שלו ומאפשרים לו לשרוד.

הפוליפנולים שומרים על כלי הדם, מגנים מפני נזקי חמצון, מפחיתים דלקות והם נחשבים לבעלי פעילות אנטיביוטית ואנטי ויראלית. מחסור בפוליפנולים עלול להחליש את מערכת החיסון.

פעילות רפואית

מחקרים רבים מראים שתה ירוק מסייע להורדת רמות כולסטרול, חיזוק מערכת חיסון, הגנה מפני סרטן, הפחתת דלקות, הורדת לחץ דם, הקאות, שלשולים, איבוד מסת עצם וטיפול בחרדות.

מחקר שבוצע בשוויץ בשנת 2002 (פורסם ב- American Journal of Clinical Nutrition) הוכיח שתה ירוק מזרז שריפת קלוריות משומן (על ידי כך שהוא משנה את אופן ניצול ההורמון נוראפינפרין על ידי הגוף) ובכך מסייע להפחתת משקל (אולי זו הסיבה שהסינים והיפנים רזים?).

על פי מחקר שפורסם ב- European Journal of Clinical Nutrition בשנת 2006 - שתייה של לפחות 3 כוסות תה ירוק ביום עשויה להקטין את הסיכון למחלות כרוניות, כמו סרטן ומחלת לב.

תרופות סבתא הקשורות לתה:

  • שטיפת עיניים במקרים של דלקת או גירוי בעין.
  • טיפול בכוויות שמש.
  • קומפרסים על המצח להקלה על כאבי ראש.
  • שטיפות פה במקרים של דימום חניכיים.

לפי הרפואה הסינית, התה הירוק נחשב לבעל אנרגיה מקררת ולכן מומלץ במצבי חום. התה השחור, לעומת זאת, נחשב לבעל אנרגיה מחממת.

איך שותים אותו?

עדיף לשתות את התה בתור חליטה ולא מתיונים, מכיוון שהשקיות של התיונים עשויות סוג של בד, והבד עובר כל מיני תהליכים עד שהוא נהיה תיון, בין היתר הלבנה בכלור ודבק לסגירה. בנוסף, חלק מסיבי הבד עלולים לחדור למים ומשם לגוף שלנו. יש הטוענים שהטעם האמיתי של העלים מורגש כשהעלים מסתובבים חופשי במים, והתיון רק חוסם אותם.

את העלים, יש לחלוט במים לא רותחים, ללא מכסה, למשך מספר דקות. בנוסף, יש אופציה לנטילת תוסף תזונה שהוא תמצית מעלי תה, אשר מכיל ריכוז גבוה מאוד של פוליפנולים.

הערות נוספות

  • אצל אנשים רגישים לתה, התה עלול לגרום להפרעות בקיבה ולעצירות.
  • תה ירוק עלול להפריע לספיגת ברזל בגוף.
  • יש הטוענים שהוספת חלב לתה עלולה להפחית את הפעילות נוגדת החמצון של התה, אך יש מחקרים לכאן ולכאן.
  • תה ירוק לא מומלץ לסובלים מבעיות שינה, אולקוס, צרבות.
  • תה ירוק עלול להתנגש עם תרופות מסוימות - יש להיוועץ ברופא.

בנימה אישית

התה הירוק אמנם מכיל יתרונות רבים אשר עשויים לסייע לנו לשמירה על הבריאות, אך הוא אינו משמש לטיפול בכל המצבים הבריאותיים שהוזכרו למעלה. יש מחקרים שמראים שרק שתיית 10 כוסות תה ומעלה עשויה להקנות לנו את היתרונות משתיית התה.

לסיכום, שתיית תה לא תגרום לנו לחוסן מוחלט ממחלות, אך בהחלט עשויה לסייע במניעתן.