שתיית חלב חשובה לצריכת סידן
שתיית חלב חשובה לצריכת סידן

מהי מחלה זו וממה היא נובעת?

"בריחת סידן" הינו תיאור לעובדה כי הסידן אינו נקלט בצורה טובה בגופנו ובעצמותנו, אלא "בורח" מהם, לעיתים ביחד עם מינרלים אחרים. יש המגדירים את מחלת האוסטאופורוזיס בתיאור זה, אולם יש להבהיר כי מחלת האוסטאופורוזיס אינה מחלה של חוסר בסידן, אלא חוסר בסידן עלול לגרום למחלה (הוא אחד מן הגורמים). לפיכך, תיאור זה למחלה הינו מעט מוטעה ומטעה.

בנוסף, ישנה מחלה נוספת הנוטים להשוות אותה למחלת האוסטאופורוזיס, הנקראת אוסטאוארתריטיס - מחלת מפרקים ניוונית. מחלת האוסטאוארתריטיס נגרמת כתוצאה משחיקת העצמות וירידה בצפיפותן, עקב עומס רב עליהן הנגרם לעיתים קרובות בעקבות השמנת יתר, הגורמת ללחצים, לעומס על המפרקים ולקושי בתנועה. לכן, ישנו קשר ישיר בין מחלת האוסטאופורוזיס למחלת המפרקים אוסטאוארתריטיס, ובין השמנה למחלות אלו.

כפי שנאמר לעיל, מחלת האוסטאופורוזיס מחלישה את צפיפות העצמות. לכן, הסיכויים לכך שהעצמות תישברנה גבוהים יותר. אצל כל אדם ואדם, מתרחש תהליך הדלדלות רקמות העצמות. תהליך זה מתרחש בגיל 30 לערך, כשצפיפות העצמות מגיעה לשיאה. אולם, מהירות "בריחת הסידן" ודלדול העצמות תלויה בצריכת כמות הסידן שצרכנו מגיל קטן. לדוגמא, אם אדם אינו צורך כמות נאותה של סידן מגיל קטן, הסיכויים למחלת האוסטאופורוזיס ולמחלות מפרקים שונות כשיגדל, יהיו גבוהים יותר מאשר אדם שצרך מגיל קטן כמות נאותה ומספקת של סידן וגם ימשיך לצרוך אותה לכל אורך השנים. צריכת סידן במות מספקת תסייע לבניית שלד עצמות חזק ככל הניתן, עם צפיפות עצמות גבוהה. יש לציין כי צריכת סידן לנשים גבוהה יותר מאשר לגברים. זו הסיבה כי ישנו אחוז גבוה יותר של נשים הסובלות מחוסר בסידן.

הגורמים למחלה ודרכי פיתרון

בעבר, נערך מחקר אשר גילה כי בארצות הלא מפותחות, מחלת דלדול העצם אינה קיימת כלל. ההנחה היא כי הדבר קשור בתזונה היותר בריאה במקומות אלו, מאשר התזונה במדינות המערביות והמפותחות. כלומר, הקפדה על תזונה נכונה ובריאה יכולה לסייע בהאטת התפתחות המחלה, לשפר את מצבה ועל פי המחקר שנערך אף למנוע אותה.

ישנם כמה וכמה גורמים למחלת האוסטאופורוזיס, כשחלקם אינם נתונים לשליטתנו (גנים - גנטיקה), כשאת השפעת חלקם ניתן לצמצם במידה מסוימת (טיפול במחלות) ואת חלקם ניתן למנוע (בעזרת שינוי אורח חיים ותזונה בריאה). הבה נתמקד בקבוצת הגורמים השלישית. בין גורמים אלו נמנים הגורמים הבאים:

  • חוסר בפעילות גופנית - ביצוע ספורט ופעילות גופנית מסייעת לצפיפות העצמות (הליכה, טיפוס מדרגות ועוד).
  • חוסר בסידן ("בריחת סידן") - הסידן מהווה מרכיב חשוב לשמירת חוזק ובריאות העצמות. לכן, יש לצרוך כמות מספקת של סידן (לאחר היוועצות עם מומחה וקביעת יומן תזונה אישי ומותאם).
  • עישון סיגריות.
  • צריכת אלכוהול באופן מופרז.
  • צריכת קפאין גבוהה.
  • חוסר בויטמין D - ויטמין זה נזקק לתהליך בנייה וחידוש של רקמות העצמות בגוף ולספיגה טובה ותקינה של הסידן.

לסיכומו של עניין, ישנה אפשרות למנוע את התפתחות המחלה על ידי תזונה נכונה ושינוי אורח החיים שלנו לבריא יותר. כמו כן, גם אם קיימת המחלה, יש לעשות הכל בכדי לשפר את מצבה (פעילות גופנית, שמירה על משקל גוף תקין ותזונה מאוזנת).

בואו לגלות באילו מוצרים יש הכי הרבה סידן ווטמינים ומינרלים נוספים.
צוות אתר FoodsDictionary.